Consiliile Locale îşi pierd dreptul de a mai ridica maşinile

Un complet al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) a decis la începutul acestei săptămâni admiterea recursului în interesul legii formulat de Avocatul Poporului cu privire la ridicarea maşinilor de către societăţile comerciale care actionau în baza Hotarârilor Consiliilor Locale. Prin această Hotărâre, nici Consiliile Locale sălăjene  nu mai pot ridica atutoturismele, în baza Hotărârilor Consiliilor Locale orăşeneşti.  Instanţa are la dispoziţie 30 de zile în vederea redactării Hotărârii, iar după redactarea acesteia, 15 zile în vederea publicării în Monitorul Oficial, dată de la care va intra în vigoare. Trebuie menţionat faptul că Hotărârea ÎCCJ nu este retroactivă, prin urmare toţi cei care au scos bani din buzunar pentru a-şi recupera maşinile ridicate, nu-i vor putea recupera în baza acestei hotărâri ci doar printr-o acţiune în instanţă. Cazurile existente deja pe masa judecătorilor, a celor care au dat în judecată au din acest moment şanse mult mai mari de a fi soluţionate în favoarea lor, ţinând cont de Hotărâra ÎCCJ, pentru că respingerea acţiunilor celor păgubiţi de către Instanţele teritoriale ar însemna, oarecum, infirmarea şi desconsiderarea prevederilor din Hotărârea ÎCCJ. Desigur, această hotărâre nu înseamnă că vom putea parca sau staţiona în locurile interzise. Indicatoarele care ne atenţionează că parcarea sau staţionarea sunt interzise rămân, desigur, valabile iar nerespectarea lor atrage după sine amenzi destul de usturătoare. Urmează ca la nivel naţional, Guvernul să dispună măsurile care vor înlocui practic aceste ridicări devenite nelegale, sau să opereze modificări referitoare la acest capitol în Codul Rutier. Până atunci însă, atenţie unde parcaţi sau staţionaţi!

Radu Nistorescu: „Va fi foarte interesant ceea ce va urma…”

Primăria Zalău nu a primit cu bucurie această veste. Consiliul Local va rămâne fără aceste venituri, deloc modeste şi pe deplin nemeritate, trebuind să se obişnuiască cu ideea că este cât se poate de firesc ca unui Consiliu Local să nu-i fie permis să decidă asupra unor astfel de sancţiuni care intră în sarcina guvernanţilor şi nu a consilierilor locali. Administratorul Public, Radu Nistorescu, ne-a comunicat opinia sa legată de această decizie care a luat prin surprindere autorităţile locale: „Va fi foarte interesant ce va urma. În afară de haos, oricum existent, ne putem aştepta ca oamenii să parcheze şi mai haotic decât până acum. Dacă am putea parca în magazine, ar fi excelent. Mai avem încă de lucrat la aceste capitole, iar această hotărâre nu face decât să descurajeze ordinea în trafic sau pe străzi”, a spus Radu Nistorescu.

Speţe sălăjene şi părerea avocatului

Iulia Costina, avocat definitiv în cadrul Baroului Sălaj ne-a trimis un punct de vedere legat de Hotărârea ÎCCJ dar şi asupra un caz aflat pe rolul Tribunalului Sălaj, care are ca obiect anularea HCL Zalau nr. 210/2013.

Prin actiunea înaintată Instanţei, s-a solicitat anularea HCL nr. 210/26.08.2013 şi a anexelor care fac parte integrantă din aceasta, precum şi constatarea faptului că HG nr. 147/1992, privind blocarea, ridicarea, transportul, depozitarea și eliberarea autovehiculelor sau remorcilor staționate neregulamentar pe drumurile publice, a fost abrogată tacit prin adoptarea OUG nr. 195/2002, privind circulaţia pe drumurile publice.

Avocatul consideră că HCL nr. 210/26.08.2013 şi anexele care fac parte integrantă din aceasta sunt nelegale întrucât încalcă ierarhia normelor juridice şi a fost emisă cu încălcarea competenței de către Consiliul Local al mun. Zalău.

Conform art. 97 alin. final din OUG nr. 195/2002 procedura aplicării măsurilor tehnico-administrative se stabilește prin regulament. Aceeaşi dispoziție se regăseşte şi în art. 64 alin. 3 din OUG nr. 195/2002. Dar regulamentul de aplicare a OUG nr. 195/2002 la cap. 7 „Sancţiuni contravenţionale şi măsuri tehnico-administrative” nu stabileşte procedura pe care trebuia să o reglementeze în virtutea dispoziţiilor OUG nr. 195/2002. În concluzie câtă vreme prin HG nr. 1391/2006 nu se definește, așa cum ar fi trebuit, procedura ridicării vehiculelor, suntem în prezenţa unui vid legislativ privind procedura ridicării vehiculelor pentru că o simplă hotărâre a unui consiliu local nu poate acoperi această omisiune, deturnând ierarhia normelor juridice. HCL nr. 210/26.08.2013 nu se poate erija într-o hotărâre de guvern, iar sancțiunea aplicabilă în cazul acestei încălcări a competenței de reglementare contravenţională de către Consiliul Local al Mun. Zalău este nulitatea absolută a HCL nr. 210/26.08.2013.

Mai mult, potrivit dispozițiilor art. 77 din Legea nr. 24/2000 prevăd că: „La elaborarea proiectelor de hotărâri, ordine sau dispoziții se va avea în vedere caracterul lor de acte subordonate legii, hotărârilor şi ordonanțelor Guvernului şi altor acte de nivel superior. Reglementările cuprinse în hotărârile consiliilor locale și ale consiliilor județene, precum şi cele cuprinse în ordinele prefecților sau în dispoziţiile primarilor nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior”.

Din interpretarea coroborată a prevederilor art. 64 alin. 3 din OUG nr. 195/2002 (Ridicarea vehiculelor dispusă de poliţia rutieră în condițiile prevăzute la alin. 1 se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament) şi a prevederilor art. 135 din acelaşi act normativ rezultă fără niciun dubiu că procedura de ridicare a vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă se stabilește prin regulamentul privind aplicarea OUG nr 195/2002, aprobat prin HG. Aşadar, printr-un act normativ cu forţă juridică superioară hotărârii ce formează obiectul prezentei acțiuni s-a stabilit că atribuția constând în reglementarea procedurii privind ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar este de competența exclusivă a Guvernului, astfel că niciun alt organ administrativ situat pe o poziţie inferioară Guvernului în ierarhia administrativă nu poate emite acte cu caracter normativ prin care să reglementeze procedura în discuţie, fără să încalce principiul ierarhiei forței juridice a actelor administrative şi principiul exclusivității competenţei organelor administrative. Mai mult, prin HCL atacată se stabileşte obligaţia contravenientului de a achita contravaloarea „serviciului de ridicare” pentru a i se înapoia autoturismul, lucru care contravine principiilor dreptului contravenţional. În materia contravențională prin atacarea procesului verbal de contravenție se suspendă atât măsurile principale cât şi cele complementare dispuse, procesul verbal devenind titlu executoriu abia la momentul soluţionării plângerii contravenționale sau în cazul în care procesul verbal nu a fost atacat în termenul legal. Procedura instituită de HCL atacată era tocmai invers, astfel contravenientul era obligat să achite anterior tariful pentru a intra în posesia autoturismului, iar în cazul în care procesul verbal atacat se anula de către instanță să i se returneze suma achitată.

Ridicarea autovehiculelor – apanajul exclusiv al Guvernului

Din examinarea soluţiilor date la nivel naţional de instanţele de judecată sesizate cu astfel de acțiuni a rezultat că acestea nu au un punct de vedere unitar în ceea ce privește legalitatea unor astfel de hotărâri de consiliu local, astfel că s-a impus sesizarea ICCJ pentru ca această instanţă să se pronunțe asupra acestei chestiuni pentru o interpretare unitară a legii. Prin soluţia pronunțată în recurs în interesul legii în data de 25.05.2015 ICCJ a decis întocmai celor menţionate mai sus, respectiv că prin HCL nu se poate stabili procedura de ridicare a autovehiculelor, acesta fiind apanajul exclusiv al Guvernului.

Desigur că în această materie se impune adoptarea unor dispoziţii legale care să disciplineze şoferii, însă aceasta trebuie să respecte procedura legală, principiile generale de drept, precum şi principiile dreptului contravențional, o astfel de procedură neputând fi lăsată la arbitrariul autorităților locale.

Conform dipsoziţiilor Codului de Procedură Penală decizia pronunţată de ICCJ este obligatorie de la publicarea acesteia în Monitorul Oficial, şoferii cărora li se ridică autoturismele putând ataca în instanţă procesele verbale ca şi până acum.

16 Thoughts to “Consiliile Locale îşi pierd dreptul de a mai ridica maşinile”

  1. Zălăuan

    Mare tâmpit acest Ciorbea, cică avocat al poporului, acum nu o să avem pe unde circula pe trotuare. Tâmpit a fost şi prim-ministru, nu mă mir că ţărăniştii au fost aruncaţi la lada de gunoi a istoriei !

  2. Anonim

    Sa vedeti acuma cum o sa parcheze toti smecheri unde li se scoala. Parca vad ca blocheaza accesul la spital, la parcari publice si daca vor muschi lor blocheaza bulevardul, pt. ca risca o amarata de amenda pe care o plateste taticul care i-a cumparat bolidul smecher. Doar asa pot iesi in evidenta sa se laude la gasca ce grozavi sunt ei si pe cati soferi au reusit sa-i enerveze.

  3. Anonim

    hai fratilor sa blocam intersectiile ca cel mult o amenda ne pot da si acea amarata si asa sa le aratam ca sunt niste prosti

  4. Anonim

    asta e o palma data la un rahat ! Gunoiul de Ciorba si-a gasit pe cine sa reprezinte, pe smecherii si nesimtiti !

  5. Anonim

    Ati luat o pe aratura. Nu intelegeti ca vorba de faptul ca Primariile prin CL NU au voie sa ia astfel de decizii, si atat ? Doar Guvernul. Se va veni cu alte reglementari, pana atunci exista codul rutier si amenzile care oricum sunt destul de mari, parchezi
    ca un bou, platesti amenda oricum! Totul e ca politia sa inceapa sa si faca datoria!

  6. Anonim

    Din pacate amenda nu rezolva tot timpul problema.
    Ce te faci daca un tembel de bani gata stationeaza pe linia de tramvai sau blocheaza o parcare publica plina de masini dupa care pleaca in concediu?
    Te incalzeste faptul ca va fi sanctionat cu 190 lei. Ce faci cu masina smecherului de zeci de mii de euro?
    Daca nu ai cadru legal sa o muti din zona respectiva. Ce vor spune cetateni de buna credinta care si-au parcat autoturismele regulamentar in parcarea publica si constata ca nu mai pot iesi cu ele?

  7. anonim2

    faza este daca in spatele ridicarilor se afla una sau mai multe firme privata care primesc bani pentru aceste servicii. Prost sa fii sa nu intelegi mafia din spatele afacerii. Nu era nimic daca venea politia si punea amenda cuvenita pe parbriz si stiam ca bani mergeau la bugetul de stat sau la bugetul local. Si smecherul daca primeste amenda de 190 de lei de cate ori este oprit ilegal dupa o vreme se invata minte.

    1. Anonim

      Asa este!! Se faceau bani grei..ganditi va ca in Bucuresti trebuia sa scoti 1200 lei pentru o ridicare. unde se diceau acei bani_ Aveti senzatia ca lucurile erau chiar atat de cinstite si curate? Stati linistiti ca deja multi patroni de asemenea firme isi smulg parul din cap. care faceau MILIOANE cu concursul si prin deciziile CL. Nu, multumim. Exista Copd rutier, amenzi, sanctiuni. Sa faca amenzile de 4 milioane, care e problema! Cinci?

  8. Anonim

    Crede-ma ca o amenda de 190 lei il enerveaza dor pe unul cu o masina de cateva mii de euro si va sfida mai tare autoritatile si pe ceilalti participanti la trafic.
    Amenzile nu sunt pt. cei cu banii gramada.

  9. Anonim

    Va fi raiul celor cu masini inmatriculate in alte tari pt. ca lor nu le mai poate face nimeni nimic oriunde stationeaza.

  10. Fizesan se poate retrage.Si-a terminat de construit vila.

  11. Anonim

    d.le Nistorescu,in loc sa va para rau de aceasta hotarare,n-ar fi totusi mai bine sa atrageti fonduri,sau chiar din veniturile primariei,sa mai construiti niste parcari????In loc sa va lamentati,oare ce va finin circulatie,nu e treaba Dvs,- construiti parcari!!

  12. alin

    o intrebare retorica.
    Deci impecilul poate lasa masina in intersectie….primeste amenda…..iar apoi o lasa tot acolo pana in urmatoarea zi. Din cate stiu eu nu poate fi sancionat de 2 ori pt aceasi fapta nu??

  13. Cristi

    Si in acest fel…blocheaza toata ziua intersectiea. La masina de 70.000 euro….il intimideaza 40 euro amenda?
    Daca tot a primito…poate sa lase in continuare masina acolo….ce naiba…doar a platit amenda….

  14. daniel

    Oricum in Zalău s-a exagerat cu ridicările mașinilor. Chiar daca nu deranjai pe nimeni o ridica. Niste nemernici. Daca nu va ridicat masina comentați. Nu va bloca nimeni linia de tramvai din Zalău stați liniștiți.

Leave a Comment