Case crăpate și pericol în trafic pe “centura” Zalăului

O situație gravă trenează de o lună pe străzile care îndeplinesc ingratul rol de “centură” a municipiului, respectiv strada Andrei Șaguna și o parte din strada Kossuth Lajos, aflate în centrul municipiului. Starea caselor locuitorilor s-a agravat în ultimele săptămâni, deși crăpăturile ce se ridică din temelii sunt “răni” vechi, de ani, cauzate de traficul greu de pe aceste drumuri înguste. Zi și noapte trec pe aceste străzii TIR-uri, autobasculante, betoniere, autovehicule de mare tonaj de transport marfă. Situația a căpătat forme și mai grave odată cu demararea în zonă a lucrărilor de asfaltare și reabilitare a trotuarelor, lucrări ce trebuiau începute, de altfel, în vara anului trecut. Frezarea asfaltului vechi a început concomitent cu spargerea trotuarelor vechi, scoaterea bordurilor și alte lucrări specifice, în urmă cu aproximativ patru săptămâni. Stratul vechi de asfalt a fost îndepărtat, bordurile și trotuarele au fost sparte, așa cum este firesc în acest tip de lucrări. Gravitatea situației existente în prezent nu este dată de aceste lucrări, ci de faptul că ele au fost începute înaintea celor de amenajare a canalizării menajere, în special pe strada Andrei Șaguna. Nu ai nevoie de studii de specialitate  pentru a înțelege ordinea firească a acestor lucrări, respectiv a faptului că frezarea – practic, distrugerea carosabilului – nu ar fi trebuit să fie făcută înainte ca lucrarea de canalizare să se fi terminat. Consecințele acestor neconcordanțe, cărora li se adaugă și întârzieri ale lucrărilor de canalizare, sunt consecințe suportate zi și noapte de locuitori. Casele lor se cutremură la fiecare trecere a unei mașini și au crăpat, de-a lungul timpului, pe exterior, unele dintre imobile având crăpături late de câțiva centimetri ce pornesc de la fundație și ajung până la ferestre. Acum, odată cu acest dezastru cauzat în special de proasta gestionare a ordinii acestor lucrări, casele au început să crape și în interior cauzând pagube uriașe, multe dintre ele greu sau aproape imposibil de remediat. Cele care se pot repara îi vor pune pe proprietari la cheltuieli uriașe, bani pe care vor trebui să-i scoată din buzunare sau din împrumuturi bancare.

 Pietonii ies în “botul” TIR-urilor, locuitorii  își văd ruinată munca de-o viață

Primăria Zalău dă vina pe executantul lucrărilor de canalizare, spunând că termenele nu au fost respectate, însă acest lucru nu are legătură cu faptul că societatea Citadin, cea care execută lucrările de frezare și ulterior cele de asfaltare, a “ras” asfaltul cel vechi mult prea devreme, fiind acum în situația de a aștepta ca lucrările de canalizare să fie finalizate. Nimeni nu știe de ce specialiștii care au în grijă acest proiect de reabilitare nu au înțeles faptul că frezarea asfaltului și lăsarea carosabilului într-un stadiu ce pune în pericol nu doar clădirile, ci și traficul rutier și pietonal, ar fi trebuit amânată până când lucrările de canalizare s-ar fi terminat. Mai mult decât atât, situația din zonă pune într-un real pericol și pietonii. De aproape o lună, aceștia nu au pe unde să circule, fiind nevoiți să meargă pe un drum oricum îngust, un drum pe care abia dacă pot trece, unul pe lângă celălalt, două autovehicule de mare tonaj. Zgomotul, praful și trepidațiile au ajuns să fie un adevărat calvar pentru locuitorii acestor străzi. Nu există un semen de avertizare, de limitare a vitezei, pentru ca mașinile de mare tonaj să încetinească. Cetățenii  au înțeles perfect faptul că aceste lucrări vin la pachet și cu un disconfort major, inclusiv pe timpul nopților, dar se întreabă, așteptând cu bolovanii în poartă, ce să mai facă pentru a nu-și vedea casele în pragul colapsului. La solicitarea Magazin Sălăjean, reprezentanții Primăriei Zalău au aruncat „pisica moartă” în curtea executantului lucrărilor de canalizare, scăpând de fapt din vedere cauza principală care a condus către această situație. În răspunsul municipalității se vorbește despre nerespectarea termenelor la lucrările de canalizare de către executant, acesta fiind, desigur, un neajuns suplimentar în această situație, dar nu se menționează faptul că Citadin a scos asfaltul înainte ca lucrările de canalizare să fi fost finalizate.

Mereu e vinovat “celălalt”

Iată ce au transmis reprezentanții municipalității, în răspunsul adresat redacției: „Pe strada Andrei Șaguna, S.C. Citadin intervine pentru modernizarea străzii și a trotuarelor. Pe această stradă, concomitent cu aceste lucrări, Compania de Apă trebuia să demareze lucrările de introducere a rețelei de canalizare menajeră. Reprezentanții municipalității au avut mai multe întâlniri și discuții atât cu reprezentanți ai Companiei de Apă, cât și cu reprezentanți ai S.C. Ludwig Pfeiffer (societate care execută lucrările), care au înaintat termene pentru demararea lucrărilor, termene pe care nu le-au respectat ( n. r. – lucrările au fost demarcate, oare ce vrea să spună Primăria… ). Ultimul termen înaintat a fost 28 mai 2021. Reprezentanții Primăriei l-au contactat inclusiv pe directorul Societății Pfeiffer, pe care l-au invitat la o discuție, la Zalău, în cursul săptămânii viitoare. Societatea Citadin a alocat resurse pentru finalizarea lucrării în timp util. Având în vedere faptul că lucrările de modernizare nu pot fi finalizate până nu va fi introdusă rețeaua de canalizare menajeră, lucrări care trebuiau realizate concomitent, pentru a facilita traficul în zonă, Citadin va interveni cu un strat de egalizare pe porțiunea frezată”. Nici nu putea fi mai rău: după frezare, pentru a diminua proporțiile dezastrului, se va interveni cu un strat de… egalizare, operațiune care înseamnă bani în plus plătiți din vistieria municipiului, în fapt, banii noștri. Nici măcar acest strat de egalizare nu se știe când va fi turnat în condițiile în care, de la rașchetarea drumului și până astăzi a trecut deja o lună de calvar. Rămâne de văzut  cine se face vinovat de situația de pe aceste străzi și cine va plăti în final pentru toate distrugerile pentru că, așa cum ne-au anunțat, oamenii ajunși la disperare vor lua în considerare acționarea în instanță a celor responsabili de această situație în care unul dă vina pe celălalt, iar sub ochii lor dezastrul se adâncește.  

Foto: © Magazin Sălăjean

 

10 Thoughts to “Case crăpate și pericol în trafic pe “centura” Zalăului”

  1. Ilona

    Ati uitat un aspect. Acolo e intrarea la capela cimitirului maghiar. Am fost la o inmormantare, eram cu o matusa in varsta. Am mers pe strada, printre camioane, cu multa frica. Nu mai exista trotuar pe nici o parte! Cine a facut prostia asta va raspunde cand se va intampla o nenorocire? Sau e de vina omul care circula pe drum?

  2. Anonim

    Am ajuns rusinea Ardealului. Si ciunt si balajel rinjesc prin poze

  3. Anonim

    Baiatul meu a fost lovit de o masina acolo saptamana trecuta. Noroc ca nu a fost nimic grav. Mergea pe langa bicicleta. Pe drum nu poti umbla si trotuar nu este.

    1. Anonim

      Trebuia sa faceti o plangere! Noroc ca nu a fost grav, dar totusi… nu e normal sa se intample asa ceva!

  4. Anonim

    Daca vreti senzatii tari si exercitii de echilibristica va invit sa mergeti pe bordura! Primaria poate organiza si o competitie- 100 m bordura! Traseul: de langa Altana pana cam vizavi de intrarea in cimitir. Si apoi ai doua variante: te intorci tot pe bordura sau mergi mai departe pe carosabil. Propun si o proba in care sa se tina plase cu cumparaturi/ coroane la mana. Iar cand trece un camion la 20 cm de tine, aia senzatie! Dl. Bălăjel, vă inscrieți?

  5. Anonim

    Chiar va bateti joc de noi! TOT orasul e un santier. Peste tot lucrari, gropi, noroi sau praf. Vai de masinile si de nervii nostri. Si cel mai trist e ca se incepe o lucrare si ramane asa cu lunile! Nu stiu cine e eminenta cenusie a acestei strategii… daca o cunoasteti spuneti-i sa mearga sa se culce.

  6. Angajat citadin

    Nu mai tot dati in firma citadin ca nu e de vina. Primeste ordine de la viceprimar .

  7. Anonim

    Vorba lui Celentano -traim intrUn banc sec ce nu il intelege nimeni. Un peste mergea pe strada. In loc sa stea in apa. Cam asa e si cu orasul asta. Nu-i asa dom primar ?

Leave a Comment