Diferenţe mari între notele şi cunoştinţele reale ale elevilor

Zeci de elevi sălăjeni cu medii mari, în cei patru ani de gimnaziu, nu au reuşit să obţină la evaluarea naţională nici măcar nota de trecere la ambele discipline. Cele mai mari discrepanţe, dintre mediile anilor de gimnaziu şi cele obţinute la Evaluarea Naţionale, se regăsesc la şcolile din mediul rural.

În aproximativ 21 la sută dintre unităţile gimnaziale din judeţul nostru s-au înregistrat diferenţe mai mari de trei puncte, iar în circa 38 la sută dintre şcoli, diferenţe mai mari de două puncte.
Deşi este cunoscută această „hibă” a sistemului de ani de zile, fiind suficientă o scurtă privire peste listele ierarhiei judeţene cu mediile de admitere ale candidaţilor la admiterea în liceu, abia acum se încearcă remedierea acesteia. Conducerea Ministerului Educaţiei a ajuns la concluzia că sistemul de admitere la liceu este unul găunos, descoperind diferenţe inadmisibil de mari între media multianuală a gimnaziului şi media de la Evaluarea Naţională. Drept urmare, s-a hotărât ca, pentru cei care vor da admitere la liceu în vara lui 2014, notele obţinute în gimnaziu să aibă o pondere de numai 25 la sută, iar examenul naţional să conteze în proporţie de 75 la sută, procedură care s-a mai aplicat în urmă cu ceva ani.

Şcolile vor fi monitorizate
Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj, o explicaţie a existenţei unor asemenea discrepanţe, între mediile obţinute în cei patru ani de gimnaziu şi cele de la examenele naţionale, ar fi că, probabil, din dorinţa ca elevii să obţină un loc cât mai bun la liceu, profesorii de la clasă să fie mai puţin exigenţi. „Este posibil ca, în unele situaţii, să fie vorba şi de unele presiuni venite din partea părinţilor. Cert este că, începând din acest an şcolar, vor fi atent monitorizate unităţile gimnaziale, unde au fost înregistrate diferenţe mai mari de două puncte în anul şcolar precedent”, a precizat Gheorghe Bancea, inspectorul şcolar general al judeţului Sălaj.

Cea mai mare diferenţă este de 4,67 de puncte
Deşi Sălajul nu se află pe lista judeţelor cu cele mai mari probleme, diferenţa per total depăşind cu puţin două puncte, la Şcoala Gimnazială Nr.1 Pusta, diferenţa este de 4,67 de puncte, respectiv 6,41 media claselor V-VIII, 1,74 cea de la evaluare. Potrivit centralizării întocmite de reprezentanţii Ministerului Educaţiei, din cele 98 de şcoli gimnaziale din Sălaj, cea mai mică diferenţă dintre cele două medii menţionate, respectiv 0,71 de puncte, a fost semnalată doar la două unităţi, şi anume la Şcoala Gimnazială „Simion Bărnuţiu” din Zalău, unde media anilor de gimnaziu a fost 9,20 şi cea de la Evaluare 8,49, şi la Şcoala Gimnazială Şimişna, unde media de absolvire a claselor V-VIII a fost 8,88 şi cea a examenelor naţionale 8,17. Pe de altă parte, notele primite la clasă au fost cu cel mult două puncte mai mari faţă de cele de la examenele naţionale în toate şcolile gimnaziale din mediul urban, cea mai mare diferenţă fiind de 1,95 de puncte la Şcoala Gimnazială „Bathory Istvan” din Şimleu Silvaniei, unde media de absolvire a celor 29 de elevi a fost 8,83, iar media notelor obţinute la Evaluarea Naţională a fost 6,88.
Conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei, cele mai mari discrepanţe au fost înregistrate la şcolile din mediul rural, între 2,06 şi 4,67 de puncte. Astfel, cea mai mare diferenţă dintre notele primite la clasă şi cele la Evaluare, respectiv 4,67, s-a observat la Şcoala Gimnazială Nr.1 Pustă, (6,41 media claselor V-VIII, 1,74 cea de la examenele naţionale), urmată de şcolile gimnaziale din Peceiu şi Cheud, unde diferenţa sesizată a fost de 4,61.

Circa 25 la sută au obţinut medii sub cinci
Aproape un sfert din cei peste 2.000 de absolvenţi de gimnaziu din Sălaj, care au participat la Evaluarea Naţională, au obţinut medii sub cinci. Din totalul celor care au promovat examenele, cei mai mulţi, 372, au obţinut medii între 9 şi 9,99, urmaţi de cei cu note între 8 şi 8,99, respectiv 328 de candidaţi. Medii între 7 şi 7,99 au obţinut 311 candidaţi, iar între 6 şi 6,99, 300 de elevi. De asemenea, au reuşit să promoveze Evaluarea Naţională, cu medii între 5 şi 5,99, 289 de elevi din totalul celor care au susţinut probele. În schimb, 489 de absolvenţi de gimnaziu, cifră ce reprezintă aproape un sfert din totalul elevilor participanţi la examenele de Evaluare Naţională în Sălaj, nu au reuşit să obţină nota de trecere. Dintre aceştia, cei mai mulţi, 260, au obţinut medii între 4 şi 4,99, urmaţi de cei cu note între 3 şi 3,99, 147 de candidaţi. Potrivit statisticilor întocmite de reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj, circa 25 de elevii au reuşit “performanţa” de a obţine medii între 1 şi 1,99, din care, 20 sunt absolvenţi ai şcolilor din mediul rural, iar cinci din mediul urban.

One Thought to “Diferenţe mari între notele şi cunoştinţele reale ale elevilor”

  1. Papu

    …este o metoda a cadrelor didactice,o „politica” daca dreti sa-i spuneti,practicata de acestea(se practica si pe vremea comunismului!) de ai incuraja sa frecventeze scoala si sa previna abandonul scolar prin „rasplatirea”cu note mari, a elevilor romi sau ai celor deficitari romani sau unguri, in comunitatile unde acestia traiesc cu preponderenta ex.Pusta,Cheud,Surduc,Jibou etc….

Leave a Comment