Comunicarea ratată a vaccinului anticovid

László László
Nu e suficient să faci popularizare-publicitate la o cauză bună și utilă, dacă nu o faci ca lumea…
Mai demult era în vogă dictonul: „Vinul bun nu are nevoie de reclamă.” Vremurile s-au schimbat, deci chiar și cele mai bune lucruri au nevoie de popularizare. Iar dacă se face o campanie de promovare/de publicitate, merită (chiar trebuie) să fie făcută în mod eficient. Datorită vremurilor noastre pline de scepticism, de pseudoștiință și de conservatorismul nativ al omului, majoritatea concetățenilor sunt cam sceptici/necredincioși în fața noutăților. Acest fapt însă nu-i împiedică să se lase momiți ori manipulați, dar aceasta e o altă poveste…
Cam așa stăm și cu popularizarea vaccinului anticovid pe la noi. Vaccinul fiind singurul mijloc care poate frânge elanul pandemiei, pe lângă celelalte măsuri de protecție, evident. Cred că s-au cheltuiți relativ mulți bani pe campania de promovare a vaccinării, însă eficiența campaniei este redusă. La noi cam des se duc bani mulți pe acțiuni și campanii slabe sau pur și simplu formale. Deci să nu ne mirăm că rata de vaccinare a populației din România este foarte scăzută (mult sub media europeană!), pe când valul patru al pandemiei face ravagii.
Comunicarea bună asigură pe jumătate succesul, restul depinde de efectuarea/derularea propriu-zisă a procesului respectiv. Dar o comunicare seacă, plictisitorare, fără elan, fără suflet și fără convingere, dar mai ales fără imaginație nu-și atinge scopul. Poate chiar face deservicii cauzei bune. Trebuiau căutate toate canalele de comunicare pentru fiecare categorie de vârstă, socio-profesională sau culturală, ori de mediu de proveniență, precum și mesajele cele mai adecvate pentru fiecare categorie în parte.
Experiența istorică – ca și înțelepciunea populară – ne spune că dacă avem la dispoziție mijloace de apărare (de protecție), să ne folosim de ele: strămoșii noștri își proteajau avuțiile cu ziduri puternice, porțile și ușile erau prevăzute cu încuietori sau gratii, și nu erau lăsate întredeschise pentru atacatori sau năvălitori.
Cu alte exemple simple luate din viața cotidiană, putem demonstra și comunica faptul că VACCINUL NE PROTEJEAZĂ:
– Vara, dacă nu vrem să facem insolație și să ne expunem direct arșiței soarelui, punem o pălărie, un batic sau ceva pe cap, folosim o umbrelă sau ne adăpostim la umbra unui copac, ori folosim o cremă/o soluție sau ulei de protecție, consumăm lichide multe etc. Eficiența lor este semnificativă și dovedită. Prin folosirea acestor metode/mijloace sau preparate prevenim suferințe și neplăceri inutile sau evitabile.
– Când e vreme ploioasă folosim umbrele, impermeabile sau pur și simplu ne tragem sub un acoperiș. Aceste lucruri sunt știute și practicate de toată lumea, dacă nu vrem să ne udăm. Iar dacă ne place să fim uzi, putem sta în ploaie sau în ninsoare cu consecințele de rigoare…
– Împotriva unei sarcini nedorite, partenerii sexuali se protejează; femeile cu pastile contraceptive, bărbații cu prezervative. Eficiența lor este dovedită și e destul de mare, chiar dacă nu atinge 100 %.
– Militarilor sau polițiștilor nu trebuie să le explice nimeni faptul că vesta antiglonț salvează (sau poate salva) multe vieți. Deci, când este cazul ei se folosesc de vestă, de cască de protecție, de scut etc.
– Acum că vine toamna, și nu vrem să răcim, mai luăm pe noi un pulover, o geacă, la iarnă mai punem șapcă, fular, palton, și ne încălțăm ca lumea. Ne protejăm corpul, deci iarna nu umblăm desculți și cu capul gol, sau nici măcar cu pălărie din paie. Astfel prevenim bolile și complicațiile-consecințele nedorite.
– Casele și clădirile sunt dotate cu invenția lui Benjamin Franklin (paratrăznetul), tocmai să ne protejeze de trăznet. Deci cu ajutorul lui salvăm vieți și bunuri.
– Râurile și pârâurile în multe locuri sunt indiguite ca să ne apere de inundații, să ne protejeze de forțele distrugăroare ale naturii. Iar cei care își fac casele în zonele inundabile se vaietă după fiecare catastrofă…
În doar o oră, mi-am adus aminte de aceste exemple luate din viața cotidiană, dar sunt multe altele care exemplifică faptul că omul fiind ființă rațională, se protejează, se apără: își protejează propria viață, bunurile. Însă cei inconștienți se expun intenționat. E dreptul și alegera lor… În decursul timpului oamenii simpli, dar mai ales oamenii de știință au descoperit/inventat multe mijloace-intrumente sau metode de protecție. Și încă nu am spus vreun cuvânt, căci nu este meseria mea, despre multitudinea vaccinurilor care sunt folosite, și de care a beneficiat umanitatea pentru eradicarea multori boli și epidemii pănă atunci fatale…
Și acum întorcându-mă la comunicarea oficială pentru promovarea vaccinului anticovid:
– Sunt convins (chiar ferm convins) că dacă în promovarea vaccinului autoritățile s-ar folosi de asemenea exemple simple, relevante, ilustrative (vizuale) și convingătoare prin niște videoclipuri (desene animate) scurte de doar jumătate de minut (precum reclamele comerciale), s-ar fi ajuns la o rată de vaccinare mult mai mare. La sfârșitul filmulețelor ca un leit motiv sau morală comună, să apară argumentul că vaccinul este util și ne protejează, precum și exemplele date. Aceste clipuri pot fi ușor „digerate” de fiecare grup țință: straturile diferite ale societății. Reclamele comerciale sau politice își dovedesc eficiența, dacă sunt de bun gust, sunt adecvat „preparate și servite”. În cazul unor concetățeni trebuie să apelăm la rațiune, dar mai ales la sentimente sau și-și. Efectul clipurilor poate fi intensificat cu afișe expresive. Sunt profesioniști destui în domeniul reclamelor și comunicării…
Ceea ce ar mai ajuta campania provaccinistă – nu este foarte grea, dar poate fi încă utilă:
Pur și simplu trebuiesc ignoraţi cei care nu cred în existența virusului și eficiența vaccinului, sau cei care cred în bârfe-șușoteli-șoșocei-zvonuri, în „medicina sau știința a la facebook”, ori în propaganda antivaccinistă. Ori cei care protestează împotriva restricțiilor, purtării măștii de protecție. Negaționiștii respectivi se transformă în portdrapeluri ale drepturilor și libertăților cetățenești. Total fals! Umorul sau ignorarea poate fi leac la boala unora. Se pot face meme-caricaturi populare și ilustrative.
P.S. Da, într-adevăr sunt boli, epidemii împotriva cărora ne putem proteja mult mai greu, sau combaterea lor în ziua de azi este (încă) imposibilă. Dar cu eforturi speciale, din partea tuturor, cu dedicație, cu sacrificii, cu comunicare eficientă se pot obține rezultate și în aceste domenii. E drept că vaccin împotriva multor maladii încă nu există. Dar vaccinul împotriva covidului s-a inventat și este ușor accesibil la noi în România!

One Thought to “Comunicarea ratată a vaccinului anticovid”

  1. I.C.

    Să-l cuprindeți în „Memorii”!

Leave a Comment