Cum se negociau contractele de la Transporturi

Un consilier din Ministerul Transporturilor şi un om de afaceri apar în stenogramele DNA negociind procentul pe care ar fi urmat să-l împartă din contractul unor nave achiziţionate de Agenţia Română pentru Salvarea Vieţilor Omeneşti pe Mare (ARSVOM), se arată într-o propunere de arestare pe care DNA a trimis-o Tribunalului Constanţa. În urma cererii, 5 inculpaţi au fost plasaţi în arest la domiciliu într-un dosar de trafic de influenţă, luare de mită şi constituire de grup infracţional în cadrul Ministerului de Transporturi, informează G4media.

Procurorii arată în document că omul de afaceri Ion Macovei (aflat acum în arest la domiciliu) îi spune lui Mădălin Matica, consilierul secretarului de stat Ionel Scrioşteanu, că s-a înţeles cu reprezentanţii companiei estoniene care furniza navele să primească 5% din profitul estonienilor stabilit la 25%, adică aproximativ 300.000 lei pentru o navă. Lui Mădălin Matica i s-a părut prea mică suma raportată la valoarea contractului, mai ales că suma urma a fi împărţită între şapte persoane, arată procurorii DNA în documentul consultat de G4Media.

Cei doi vorbesc despre „şase-şapte oameni” cărora trebuiau să le comunice chestiunea discutată, iar omul de afaceri înaintează un procent de 3% ca „să nu exagereze”. Consilierul din Ministerul Transporturilor îi răspunde că 10 este „cifra clasică”, iar omul de afaceri îl contrazice spunându-i că „una e să mă duc la drumuri şi una să fac o navă”, diferenţa fiind că „la drumuri spui că pui asfaltul de 10 şi îl pui de 8 şi furi”, se arată în documentul anchetatorilor.

Ulterior, cei doi par să nu se înţeleagă asupra procentului, dacă acesta trebuie calculat din profitul societăţii contractante sau din valoarea totală a contractului. La un moment dat, după o serie de calcule, consilierul concluzionează că suma rămasă fiecăruia dintre persoanele implicate este doar 70.000 de euro, iar omul de afaceri îi răspunde că pot ieşi din schemă, dar nu este de acord să schimbe condiţiile de calcul după ce au fost stabilite deja cu compania estoniană.

Omul de afaceri se plânge consilierului din Ministerul Transporturilor despre costurile mari pe care le-a implicat schimbarea a trei miniştri din 2019 în prezent (Lucian Şova, Rovana Plumb şi Răzvan Cuc, n.red.) şi îi propune consilierului să facă o expertiză care să ateste că a îndeplinit lucrarea la „costurile cele mai ieftine”. Macovei îi mai explică lui Matica şi faptul că intrarea în posesia banilor presupune costuri cum ar fi comisioanele de retragere a numerarului, impozitul pe dividende, iar consilierul îi spune că el îi poate furniza facturi pentru servicii de consultanţă.

Macovei şi Matica stabilesc şi cât să comunice în cadrul unei conversaţii telefonice, nu mai mult de 1 minut pentru că dialogul „nu se duce la satelit”, dar şi platformele pe care să facă acest lucru în funcţie de nivelul de criptare, menţionând Whatsapp şi Signal.

În aceeaşi discuţie, omul de afaceri Macovei îi mai reproşează consilierului Matica faptul că nu îi dă informaţii exacte din instituţie, pe care ar trebui să le predea mai departe liberalilor Iulian Dumitrescu, preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, şi deputatului George Stângă, conform documentului consultat de G4Media. Macovei îi mai spune lui Matica faptul că nu discută direct cu preşedintele Consiliului Judeţean Prahova, ci printr-un intermediar pe care îl numeşte „Viorel”.

Articol publicat în cadrul parteneriatului dintre cotidianul Magazin Sălăjean şi ziarul Bursa. www.bursa.ro

One Thought to “Cum se negociau contractele de la Transporturi”

  1. Anonim

    Pe ei Bologa !

Leave a Comment