Autostrada Transilvania în Sălaj: cu 2,5 kilometri lungime, Tunelul Meseș va fi cel mai lung din România

Sălăjenii se vor putea mândri, peste câțiva ani, cu cel mai lung tunel rutier din România, săpat în Munții Meseș, o lucrare ce va face parte din vestita Autostradă Transilvania, Brașov – Cluj – Borș. Tunelul ce va străbate Munții Meseș, o lucrare fără de care Autostrada nu ar fi posibilă, va fi format din două tuburi, fiecare având câte două benzi de circulație și trotuare. Banda de urgență nu este prevăzută în aceste schițe, însă, desigur, proiectul final ar putea arăta altfel decât se prezintă în acest moment. Tunelul Meseş sau “Tunelul de la Zalău” cum l-au botezat deja proiectanții, urmează să fie construit pe traseul Autostrăzii ce va porni din Brașov și se va termina în localitatea Borș, în sectorul Mihăieşti-Suplacu de Barcău. Mai exact, acesta va traversa Munţii Meseş la altitudinea de aproximativ 400 de metri. Proiectanții spun că acest tunel reprezintă cea mai bună variantă, fiind evitate săpăturile late de 120 de metri și adânci de aproape 50 de metri, așa cum erau prevăzute în varianta de traseu din studiul de fezabilitate elaborat în urmă cu 13 ani.

Compania de Drumuri a semnat în aprilie 2015 un contract de aproximativ 1 milion de lei cu Tecnic Consulting Engineering Romania pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru acest tunel rutier. După mai multe întârzieri şi o penalizare de 40.000 lei aplicată în decembrie 2015 proiectantului, data actualizată pentru finalizarea contractului a fost stabilită pentru sfârşitul lunii iulie 2017, lucru pe care pare, totuși, greu de crezut. Cu o lungime de 2,4 kilometri, “tunelul de la Zalău” ce va face parte din  Autostrada Transilvania îl va depăşi astfel pe cel de pe Transfăgărăşan, care deţine în prezent titlul de cel mai lung tunel rutier din România.

Tunelul Capra-Bâlea, construit la începutul anilor 70, se întinde pe o distanţă de 884 de metri. Pentru realizarea sa au fost săpaţi peste 41.000 de metri cubi de piatră, folosindu-se 20 de tone de dinamită. Tunelul Meseş face parte din Subsecțiunea 3 Poarta Sălajului – Zalău a celui mai lung tronson din Autostrada Transilvania, respectiv Mihăieşti – Suplacu de Barcău (80 de kilometri). Din cauza întârzierilor la Tunelul Meseş, Compania de Drumuri intenţiona să scoată la licitaţie construirea tronsonului, fără Subsecţiunea 3, lucru care ar fi însemnat un adevărat dezastru pentru acest proiect.

Tronsonul Mihaieşti – Suplacu de Barcău, inclusiv Tunelul Meseş, se numără printre puţinele secţiuni din Autostrada Transilvania care nu au încă un constructor și, deși primele lucruri concrete par să se miște, șansele să vedem curând primele “cârtițe” uriașe, așa cum sunt botezate utilajele gigantice cu care se construiesc tunelurile, rămân, în continuare, reduse. Un alt contract ce nu a fost încă atribuit este cel pentru lotul Târgu Mures – Ungheni și cel pentru podul peste Someșul Mic, abandonat de constructorii din Galați şi relicitat tronsonul Suplacu de Barcău – Borş, lăsat baltă de constructorii spaniolii. Autostrada Transilvania înaintează deocamdată anevoios sau deloc, pe cele mai multe porțiuni.

Un alt tronson care, deși este aproape gata nu poate fi folosit, este cel construit pe o porţiune de 8,7 km între Gilău şi Nădăşelu, în apropiere de Cluj-Napoca. Pentru că această bucată de autostradă va fi finalizată, cel mai probabil, în luna septembrie a acestui an, ea nu va putea fi folosită de şoferi pentru că nu este conectată de restul autostrăzii A3 printr-un pod/viaduct în nodul Gilău. Tronsonul Gilău – Nădăşelu are o lungime de 8,7 kilometri, iar valoarea contractului este de circa 258 de milioane de lei, potrivit site-ului Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere CNAIR (fost CNADNR), dar procedurile în vederea licitației nu sunt începute pentru viaductul peste Someş care va lega această porțiune de autostradă situată între Gilău şi Câmpia Turzii.

Tunelul ce va străbate Munții Meseș va fi cea mai amplă lucrare de acest gen din toate timpurile din România, va implica tehnologii înalte și o desfășurare impresionantă de forță de muncă, utilaje gigantice și cheltuieli pe măsura acestei lucrări pe care sperăm să o vedem realizată cât mai repede.

 

 

 

21 Thoughts to “Autostrada Transilvania în Sălaj: cu 2,5 kilometri lungime, Tunelul Meseș va fi cel mai lung din România”

  1. ###

    Ce forta de munca vor avea? Toti sunt plecati la Cluj sau in strainatate

  2. Anonim

    Trotuare langa Autostrada ? si inca intr-un tunel ??? Si cand va fi gata aceasta autostrada si tunelul pe sub Meses?

  3. andrei

    Poate nepotii sau stranepotii nostri o sa vada minunea asta!!!

  4. Tăunu

    Denocraţii spun lucruri trăznite. După aeroport, acum visează tunel prin Meseş !

  5. Anonim

    Dom’le, e frumos articolul, dar inutil. Autostrada trebuia să fie gata în 2013, sîntem în 2017 și există doar 53 km. Să fim serioși, „Munții Meseș” e doar o expresie, în Sălaj nu există munți, ci dealuri.

    1. Anonim

      in luna iulie s a stabilit finalizarea contractului, de ce sa fie inutil articolul. trebuie sa fim increzatori, poate ca de data aceasta lucrurile vor demara. Este clar ca fara acest tunel autostrada nu va putea fi terminata, deci chiar si daca am fi ignorati, ca judet, pana la urma tot depinde de noi si de acest tunel. Sa ne rugam sa inceapa lucrarile odata!

    2. Nelu

      Anonim in sălaj sînt munti meses si munti plopisului eu nu am auzit de dealul meses

  6. potii

    Care salajeni se vor mandri,ca cei in viata nu cred ca mai apuca.Poate copii sau nepotii,daca suntem optimisti !

  7. Nelu din Zalău !!!

    Sa dea bunulD-zeu sa le dea guvernanților mintea cea din urmă să se apuce odată și de aceasta grandioasa lucrare si să o vedem gata cât de repede .D-zeu sa va binecuvanteze.

    1. Mili

      Nu le da. Ca nu are cui!!!

  8. Anonim

    Ca să se reia construcția trebuie ca noii guvernanți să se înțeleagă la mită cu constructorii, doar e România! Oricum, această construcție n-are nici o perspectivă, deoarece într-un an Clujul va fi legat de vest prin autostrada din centrul țării. Iar autostradă pe lîngă Zalău, Șimleu și Marghita să fim serioși, pe cine și pentru ce interesează? Cu adevărat importante ar fi Tg. Mureș – Iași, Pitești – Sibiu, Suceava – București și pe Valea Prahovei!

  9. Abe

    E o rusine
    Am vizitat Romania si am vazut poduri abandonate la jumatatea lucrarilor cu fier beton ruginit.
    In istoria moderna a construction este strict interzis CA sa fie inglobat fier in beton care a intrat I stare de degradare( ruginit) .
    Nu cred caci e acceptability acel pod sa continue ( just demolat)
    Sau beton cu jumatatea de ciment in compozitie caci restul a plecat la primarii care siau construit ville .
    Cita nesabuinta si nenorocire in Romania ,lucruri care nici in istorie nu is au locul .
    In America au gasit la un pod doua suruburi ruginite si sau oprit toate lucrarile petru o Luna Pina nu au verificatt fiecare piesa Metallica DACA nu are aceiasi problem.
    Sute de mii de componente au fost verificate de comisii special de la departamentul de transportation,si afara do PE fundul oceanului(e vorba de un pod care leaga San Francisco de celelalte orase .
    In Romania e dezastru cit priveste siguranta si garantia unei lucrari de acest gen .
    Dosele care nici nu au fost deschise deja se colapsau la vale ,neavind un support corespunzator .
    Asa un tunel de care se vorbeste pe sub dealurile mesesului trebuie facut de o companies care numai tuneluri face nu una care propietar e un bandit sau o stricata din parlament .
    Primesc orce comentariu sa stiu DACA am sau nu dreptate in ce spun .
    E dureros si de plins .
    Nu VA amagiti,cind VA inceoe tunelul see va afla CA nu mai sint banii,seeva afla CA sau construit citeva complex particular in jurul lacului snagov or in poiana Brasov.??

  10. Abe

    E o rusine
    Am vizitat Romania si am vazut poduri abandonate la jumatatea lucrarilor cu fier beton ruginit.
    In istoria moderna a construction este strict interzis CA sa fie inglobat fier in beton care a intrat I stare de degradare( ruginit) .
    Nu cred caci e acceptability acel pod sa continue ( just demolat)
    Sau beton cu jumatatea de ciment in compozitie caci restul a plecat la primarii care siau construit ville .
    Cita nesabuinta si nenorocire in Romania ,lucruri care nici in istorie nu is au locul .
    In America au gasit la un pod doua suruburi ruginite si sau oprit toate lucrarile petru o Luna Pina nu au verificatt fiecare piesa Metallica DACA nu are aceiasi problem.
    Sute de mii de componente au fost verificate de comisii special de la departamentul de transportation,si afara do PE fundul oceanului(e vorba de un pod care leaga San Francisco de celelalte orase .
    In Romania e dezastru cit priveste siguranta si garantia unei lucrari de acest gen .
    Dosele care nici nu au fost deschise deja se colapsau la vale ,neavind un support corespunzator .
    Asa un tunel de care se vorbeste pe sub dealurile mesesului trebuie facut de o companies care numai tuneluri face nu una care propietar e un bandit sau o stricata din parlament .
    Primesc orce comentariu sa stiu DACA am sau nu dreptate in ce spun .
    E dureros si de plins .
    Nu VA amagiti,cind VA inceoe tunelul see va afla CA nu mai sint banii,seeva afla CA sau construit citeva complex particular in jurul lacului snagov or in poiana Brasov.
    Ah ,am uitat sa mentionez CA sint Salajan nascut PE acele frumoase plaiuri.
    ??

  11. Anonim

    Cum puteti sa fiti atat de naivi sa credeti in asemenea povesti stiintifico-fantastice ? In vecii vecilor nu se va face asemenea lucrare in ROM-manelia, darmi-te in Salaj.

  12. Anonim

    TAUNULE ESTI UN MILITIST CU DOUA CLASE, ABTINE-TE DE A SCRIE, ESTI ANALFABET.

  13. Anonim

    o sa se faca trotuar ca sa treaca beni cu oile prin tunel ca e mai usor .si la gara in zalau sa declarat gata o pasarela peste caile ferate si cind a venit ceausescu nu mai erau nici banii nici pasarela.strada gheorghe doja era toata canale sapate si cind au aflat ca vine ceausescu pe acolo ;au umplut santurile cu ciment au asfaltat strada si la urma au avut ce sparge din nou si sa sape santurile din nou.lucrarea se poate realiza destul de repede,utilaje sunt oameni care vor sa lucreze poate mai putini da banii vorbesc cel mai bine,vreau si eu sa merg cu beni A prin tunel cu oile pe trotuar bine-nteles numa sa face exit si la ciumarna

  14. Anonim

    să pună șefi de la pocăiți că ăști știu lucra bine,profesioniști.un exemplu.cînd au construit biserica penticostală pe str.clujului acuma e gh. doja,unfrățior lucra unde se făcea cimentu și trimetea cifaroane cu ciment și la biserica asta,fiind prinși au scăpat ușor.ca să nu fie dați de gol și puși in ziar și ce mai era atunci au datun bacciș frumos sumă de 20000 de lei și hoțu ne prins e negustor cinstit.pe vremea aia era o sumă enormă da sa meritat.poate că nu mai înteresează pe nimeni că e cam de mult.dar să vedețe cît de corecți sunt creștinii.și mai știu o biserică tot așea.construim casa domnului cu lucruri furate

    1. Anonim

      da astia stiu cum sa lucreze cu banii au scoala de asea ceva, numa ca hada din hunedoara a crezut ca-i merge si cu banii statului ca si cu banii bisericii

    2. Am mai postat, dar revin, fiind provocat de pesimismul celor mai mulți! In condițiile unei democrații prost înțelese, care seamănă cu o harababură, dar cu consecințe reale, îmi este greu să cred că se va „obține” așa ceva!! Să nu fiu inteles greșit: nu că nu ar fi în stare ai noștri, dar „nu mai sântem în stare”!! Și stiu ce vorbesc! Poate voi fi înțeles, dacă spun că eu am coordonat timp de 2 ani, execuția celor 2 „Coșuri” de 160 m înălțime, din Zalău! In condițiile de azi, nu aș mai avea curajul să încerc! Azi fiecare face ce vrea și numai cei fără pile, plătesc acest abuz și înfundă pușcăriile! Si peștele de la „cap-lament” se împute! Accept provocare, dar numai în comentarii serioase! Mai are rost să mă laud, că am crescut sub mireasma Meseșului…! Dece nu era bună varianta trecerii Meseșului prin pasul-Rag? Mai ales că Autostrada trece la doi pași (Crasna)?

  15. miklos clarita

    Astazi nu avem guvern si vb de autostrazi si tunele,,,las-o balta

Leave a Comment