Vagoane pline cu titei, deraiate la Mirsid

Magazin Salajean 4 aprilie 2008 0

Vagoane pline cu titei, deraiate la Mirsid Dupa tonele de munitie activa gasite intr-un depozit de fier vechi din Zalau, un alt incident marcheaza Salajul in anul 2008: este vorba de vagoanele incarcate cu titei ale unui tren de marfa care au iesit de pe sine in apropierea Garii Mirsid. Poluare, prime reactii la miez de noapte, gandul instantaneu ca poate izbucni un incendiu care sa cuprinda padurea situata la 4 metri de calea ferata si incercari repetate ore in sir pentru a pune vagoanele pe sine. Intr-un final, o ancheta deschisa pentru a arata vinovatii si cauzele incidentului.

Doua vagoane ale unui tren de marfa incarcat cu titei s-au rasturnat si alte trei au deraiat, in noaptea de miercuri spre joi, la iesirea din localitatea Mirsid spre Jibou. Garnitura respectiva, de 33 de vagoane, transporta 1.100 de tone de titei brut de la Suplacu de Barcau la Jibou, de unde urma sa fie preluat si dus la o rafinarie. Cu toate ca la fata locului s-au deplasat imediat echipele de interventie ale ISU Salaj, din vagoanele rasturnate, ce transportau o cantitate de 100 de tone de petrol neprelucrat, a inceput sa se scurga titei pe la capac si supapa si, oricat au incercat pompierii sa opreasca scurgerile, actiunile lor nu au avut rezultatul dorit. Lucian Jacodi, purtatorul de cuvant al Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta Salaj, ne-a declarat ca nu a existat deloc pericolul producerii unei explozii sau a unui incendiu, intrucat titeiul a fost in stare vascoasa, si nu lichida, si nu se aprinde usor.

Poluare cu titei

Chiar si asa, situatia prezenta probleme din punct de vedere al protectiei mediului, cu atat mai mult cu cat aproape doua tone de titei s-au scurs in vecinatatea sinelor, ajungand si intr-o rigola ce comunica cu paraiele din Padurea Mirsid. Norocul a facut ca pe suprafata rigolei titeiul sa balteasca si sa nu se reverse in cursurile de apa. Pentru a preveni asemenea situatie, reprezentanti ai Sistemului de Gospodarire a Apelor Salaj au adus o substanta absorbanta, care sa fie imprastiata pe suprafata poluata si sa impiedice extinderea petei de petrol. De asemenea, la fata locului au fost aduse ieri butoaie de metal in care sa fie strans titeiul scurs din cele doua vagoane. Actiunea de strangere a titeiului trebuie sa se faca extrem de repede, intrucat reprezentantii Agentiei de Protectie a Mediului Salaj au declarat ca, daca vremea se incalzeste peste 16 grade Celsius, titeiul va trece din stare vascoasa in stare lichida, existand riscul sa se infiltreze in sol. Csutak Nagy Erszebet, comisar-sef al Garzii de Mediu Salaj, a declarat ca zona va fi curatata, dar ca persoanele care vor fi gasite vinovate de poluarea mediului vor fi sanctionate.

Cauze oficiale vs. cauze neoficiale

De altfel, in acest caz a fost deschisa si o ancheta de catre procurorii Parchetului de pe langa Tribunalul Salaj, ancheta care sa stabileasca exact cauzele si imprejurarile in care s-a produs accidentul. Vasile Frasinean, prim procuror in cadrul Parchetului de pe langa Tribunalul Salaj, a spus ca primele cercetari indica drept cauze posibile pentru accidentul feroviar o defectiune la vagoane sau modul defectuos de intretinere a sinelor de tren.

Surse neoficiale ne-au declarat, insa, ca se ia in calcul si o a treia cauza, si anume, o sina ^slabita^ cu scopul de a fi furata. In acest sens, aceleasi surse ne-au declarat ca au fost gasite ca dovezi suruburile slabite ale sinei, precum si o franghie metalica, gasita intr-un sant din apropierea liniei de tren.

Peste 12 ore de chin

Nici actiunile de repunere pe sine a vagoanelor rasturnate si pentru care a fost adus un tren-macara de la Halmeu nu au fost usoare deloc. Din cauza tonajului mare, sina de tren a trebuit cablata cu traverse de lemn, ca sa sustina atat greutatea macaralei, cat si a vagoanelor ce trebuiau ridicate. Ca solutie, echipele de interventie au hotarat sa ridice vagonul pe bucati, intai rezervorul, apoi partea de rulare pe sina. Chiar si asa, au trecut mai bine de 12 ore pana primul vagon a fost repus pe calea ferata, fiind tractat apoi de trenul-macara in depoul din Jibou. Am reusit sa pozitionam pe sine unul din vagoanele rasturnate, iar trenul-macara il va duce la Jibou, dupa care se va reintoarce la fata locului ca sa ridice pe sine celalalt vagon. Si acesta va fi tractat in Statia CFR Jibou. Sper sa terminam pana deseara, ca sa dam drumul la trafic, a declarat Dumitru Bucur, directorul Regionalei CFR Cluj. In paralel, o alta locomotiva a reusit sa tracteze vagoanele deraiate in gara Mirsid.

Calatori cu bilet, dar fara tren

Pe langa toate aspectele amintite mai sus, incidentul a incurcat ziua catorva zeci de persoane care trebuiau sa ajunga cu trenul din Zalau in Jibou, sau din orasul de pe Somes in municipiu. Din cauza inchiderii circulatiei pe ruta respectiva, ieri dimineata, in statia CFR Zalau au ramas oprite patru trenuri de calatori si unul de marfa, care ar fi trebuit sa ajunga la Jibou, au declarat reprezentanti ai Statiei CFR Zalau.

In ceea ce priveste calatorii ce trebuiau sa ajunga din Mirsid in Jibou si retur, acestora le-au fost puse la dispozitie trei microbuze de catre autoritatile locale.

De mentionat ca, pe ruta Mirsid – Jibou, circulatia feroviara trebuia sa se desfasoare sub 50 de kilometri la ora, din cauza vechimii sinelor.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »