Traficul pentru Bechtel omoara drumurile din Salaj

Magazin Salajean 12 iulie 2007 0

Traficul pentru Bechtel omoara drumurile din Salaj Presedintele Consiliului Judetean Salaj, Tiberiu Marc, a declarat, intr-o conferinta de presa desfasurata ieri, ca institutia pe care o reprezinta face in prezent un studiu asupra starii drumurilor judetene, dat fiind impactul devastator pe care il are asupra lor traficul greu pentru Bechtel. Situatia este atat de grava pentru comunitatile tranzitate de aceste masini, iar CJ Salaj nu are suficiente resurse financiare ca sa le intretina asa cum ar fi necesar, incat singura solutie intrevazuta de autoritatile judetene este inaintarea la Bucuresti a propunerii ca drumurile judetene sa fie preluate de Compania Nationala de Drumuri pana la finalizarea lucrarilor la Autostrada Transilvania. Drumurile judetene din Salaj utilizate pentru transportul de materiale de constructii la Autostrada Transilvania sunt puternic afectate de traficul de masini de tonaj greu. De indata ce un drum este atat de deteriorat incat abia se circula pe el, masinile trec pe alta ruta si o distrug si pe asta. Deoarece trebuie luate masuri, facem acum o evaluare a starii in care se afla aceste artere de circulatie, dupa care vom propune autoritatilor centrale ca drumurile judetene din Salaj sa fie preluate de Compania Nationala de Drumuri pana cand se va construi Autostrada Transilvania. La finalul investitiei, drumurile vor trece iar la CJ Salaj, macar in starea in care le-am predat a declarat Tiberiu Marc.

Presedintele CJ a apreciat ca situatia este atat de grava incat este dificil de stabilit chiar si care drumuri au ramas intregi si nu au fost afectate de traficul greu pentru Compania Bechtel. Statisticele si analizele dispuse pana acum in judet de autoritati arata ca Salajul este tranzitat de 1.800 de masini de tonaj greu din judet, la care se adauga masinile ce vin din judetele aferente pentru a transporta materiale de constructii din Salaj. Trebuie tinut cont ca fiecare astfel de masina face trei curse pe zi. Parerea mea este ca daca nu luam masuri urgente, drumurile din Salaj vor fi complet distruse, a spus Marc, adaugand ca in aceeasi situatie se afla si podurile amplasate pe aceste drumuri si care pot ceda sub greutatea masinilor folosite de transportatori. Potrivit lui Tiberiu Marc, problema va fi amplificata in momentul in care vor incepe lucrarile pentru realizarea autostrazii in Salaj:ma gandesc cu groaza ce se va intampla cand se vor deschide santierele in Salaj.

Pentru zilele urmatoare au fost stabilite intalniri cu transportatorii , intalniri in care sa se gaseasca o rezolvare la toate aceste lucruri prezentate anterior. Daca nu se ajunge la un numitor comun, autoritatile judetene vor dispune blocarea accesului masinilor de tonaj greu pe principalele rute judetene prin amplasarea unor dispozitive la inaltime care sa permita doar trecerea autoturismelor.

Resursele miniere – exploatate cu salbaticie

In acelasi context al implicatiilor pe care construirea Autostrazii Transilvania le are si le va avea in Salaj , Marc a amintit si exploatarile fortate ale resurselor naturale, care vor secatui in cativa ani judetul. Este vorba de un gen de agresivitate asupra mediului. Salajul nu este un judet bogat in zacaminte miniere, dar chiar si cele care exista au inceput sa fie exploatate cu o salbaticie iesita din comun, a spus presedintele CJ. Acesta a amintit in special balastierele de pe Somes, care sapa in albia raului gropi imense, dar care, dupa incetarea exploatarii, nu mai aduc locurile de exploatat la starea initiala. Problema este grava, iar daca se va continua asa cum s-a inceput, Somesul va fi in curand navigabil.

Tiberiu Marc a spus ca nimeni nu este impotriva realizarii autostrazii, dar nu putem fi de acord ca urmarea proiectului sa fie un judet nelocuit.

Descarcari arheologice doar pe hartie

Referitor la descarcarile de sarcina de pe traseul autostrazii, Marc a spus ca fondurile alocate de la Bucuresti in acest sens pe anul 2007 sunt complet epuizate, dar nu s-a descarcat nici un centimetru patrat de teren. Un aspect complicat ar fi si faptul ca atunci cand s-a luat in calcul suma totala necesara descarcarilor arheologice s-a facut o medie a siturilor pe kilometru patrat. In conditiile in care lucrurile de pe hartie nu se potrivesc cu cele din teren, calculul s-a dovedit a fi ineficient. Ca urmare, in Bihor, unde au fost gasite doar cinci situri, suma a ajuns, dar in Salaj suma alocata a fost epuizata deja intrucat doar pe raza comunei Marca au fost gasite pana acum sapte situri. Se mai pune apoi o problema: in cazul in care descoperi situl, il cercetezi doar pe traseul autostrazii sau mergi si dincolo de acesta?, a spus Marc.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »