Telenovela taxei de inmatriculare se apropie de final

Magazin Salajean 18 ianuarie 2008 0

Telenovela taxei de inmatriculare se apropie de final

Executivul de la Bucuresti a trimis o noua scrisoare privind taxa de prima inmatriculare Comisiei Europene, ca parte din procedura de infringement, in incercarea de a ajunge la un acord cu Bruxelles-ul si de a evita, astfel, sa fie trimis in fata Curtii Europene de Justitie. Scrisoarea contine modificarile care vor fi aduse taxei de prima inmatriculare. Guvernul a anuntat ca modificarile aduse taxei vor fi discutate, in cursul acestei saptamani, de expertii romani si cei de la Bruxelles, urmand ca documentul sa fie definitivat la sfarsitul lunii ianuarie si sa ia forma unui proiect de act normativ.

Comisia Europeana a fost de acord

Surse guvernamentale sustin faptul potrivit caruia Comisia Europeana a fost de acord cu noul nivel al taxei auto propus de Romania. Reprezentanti ai Departamentului pentru Afaceri Europene au declarat, ieri, ca oficialii de la Bruxelles au constatat ca noul sistem de calculare a taxei este in acord cu legislatia europeana. Odata adoptata legislatia, in forma agreata de Comisia Europeana, sunt toate sansele ca procedura de infringement impotriva Romaniei sa fie suspendata.

Modificarile aduse taxei auto

Potrivit noilor modificari, valoarea taxei auto va creste chiar si de aproape trei ori in cazul masinilor noi, urmand sa scada proportional cu vechimea, in cazul autovehiculelor cu aceeasi cilindree si incadrate in aceeasi norma de poluare Euro. De exemplu, daca taxa actuala pentru o masina noua cu norma de poluare Euro 4 si cu cilindree de 1.400-1.600 de centimetri cubi este de putin peste 100 de euro, in noua formula pe care Executivul o propune Comisiei, aceasta creste pana la mai mult de 400 de euro. In acelasi timp, ea scade o data cu vechimea masinii, ajungand ca acelasi automobil, dar mai vechi cu doi ani, sa fie taxat cu o suma mai mica cu 15 la suta.

In cazul unei masini noi Euro 4, cu motor de 1.600 de centimetri cubi, taxa de prima inmatriculare va fi de circa 460 de euro, urmand sa scada progresiv in functie de vechimea masinii. O masina de acelasi tip si cu motorizare de peste 1.900 de centimetri cubi va fi inmatriculata pentru o suma ce se apropie de 1.000 de euro.

Cele mai noi masini de tip Euro 3, cu cilindree de 1.400-1.600 de centimetri cubi vor fi inmatriculate contra unei sume de aproape 1.000 de euro. Cuantumul scade si in acest caz, in functie de vechimea masinii.

Pe noul sistem de calcul al taxei, cea mai mare valoare a acesteia este de circa 5.500 de euro, fiind valabila in cazul unei masini non-Euro cu cilindree de peste 3.000 de centimetri cubi veche de circa zece ani.

Pozitii oficiale

Premierul Calin Popescu Tariceanu declara, inca din 17 decembrie a anului trecut, ca Executivul intentioneaza sa modifice taxa auto, astfel incat valoarea acesteia sa se reduca pe masura ce varsta autovehiculului creste, iar calculul taxei sa fie aplicat masinilor cu o vechime de pana la 20 de ani, cu o cota de reducere a taxei de pana la 90 la suta. Intentionam introducerea unor modificari: valoarea taxei se va reduce pe masura cresterii varstei autovehiculului (…). Se va extinde intervalul aferent varstei autovehiculelor pana la 20 de ani, odata cu stabilirea unor cote de reducere a taxei, care ajung pana la 90 la suta, urmand a se mai plati doar 10 la suta din taxa, a declarat premierul Tariceanu, la o dezbatere politica pe marginea taxei de prima inmatriculare. Premierul a adaugat ca Guvernul intentioneaza sa instituie posibilitatea restituirii valorii reziduale a taxei atunci cand autovehiculul inmatriculat in Romania se vinde unei persoane dintr-un alt stat membru sau intr-o tara terta, dar si posibilitatea contestarii taxei. Premierul a precizat ca proiectul de act normativ privind modificarea taxei este intr-o faza avansata a elaborarii.

In ceea ce priveste restituirea taxei catre cetateni, asa cum au cerut reprezentantii Comisiei, ministrul Economiei si Finantelor declara, la sfarsitul lunii decembrie, ca discutiile privind o eventuala restituire a taxei se vor face numai pe baza unei decizii a Comisiei Europene si a unor acte juridice definitive si irevocabile.

Cu stangul in dreptul

Taxa a devenit, in martie 2007, obiectul unei proceduri de infringement (incalcare a tratatului) deschisa de Comisia Europeana impotriva Romaniei. Autoritatile romane si Comisia Europeana au purtat o ampla corespondenta pe acest subiect, insa nu au ajuns la nici un acord. Comisia Europeana a decis, la sfarsitul lui 2007, sa deschida a doua etapa a procedurii de infringement impotriva Romaniei, pe marginea taxei de prima inmatriculare, considerand ca raspunsurile autoritatilor romane au fost nesatisfacatoare.

Comisia a acordat un termen de doua luni pentru schimbarea legislatiei. A doua etapa a procedurii consta in transmiterea unui aviz motivat, care contine recomandari ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie Romania nu se va conforma rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.

Sa se modifice, dar sa ramana la fel

Actuala taxa de prima inmatriculare a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2007 si se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu Euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 de centimetri cubi. Guvernul accepta sa modifice taxa, dar nu sa o elimine. Numai ca, modificarea este facuta in cel mai pur spirit caragialesc.

Praf in ochi!

Practic, potrivit unor informatii guvernamentale, Executivul mareste de circa trei ori taxa de prima inmatriculare perceputa masinilor noi si micsoreaza procentual taxa perceputa masinilor vechi. Per total, avand exercitiul financiar al anului precedent, sumele incasate nu vor diferi semnificativ. Grosul acestei taxe este colectat din impunerea aplicata masinilor noi si a celor cu vechime mica de pana in 6-8 ani. In ceea ce priveste reducerea taxei cu circa 90 la suta pentru masinile de peste 20 de ani vechime, foarte abil indicata de primul ministru, nu este decat o exemplificare pe hartie alba. Foarte, foarte putine sunt tranzactiile cu masini atat de vechi.

Cu toate acestea, sperantele romanilor ca sentinta Curtii Euopene de Justitie sa constea doar in a cere Romaniei sa elimine taxa si sa restituie banii celor care au platit-o deja, este pe cale sa devina un vis frumos…

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »