Statul va restitui diferenta dintre valoarea actuala a taxei auto si cea nou stabilita

Magazin Salajean 2 aprilie 2008 0

Statul va restitui diferenta dintre valoarea actuala a taxei auto si cea nou stabilita Guvernul a anuntat luni ca va da inapoi diferenta de bani soferilor care au achitat taxa de prima inmatriculare mai mare decat prevede noua formula de calcul, care va fi introdusa din 1 iulie 2008. Pana acum, autoritatile respingeau o asemenea posibilitate. Noua varianta de calcul, agreata si de Comisia Europeana, prevede ca masinile Euro 4 si Euro 3 sa fie taxate in functie de emisiile de dioxid de carbon. Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului si Ministerul Economiei si Finantelor, in termen de 90 de zile de la data publicarii Ordonantei de Urgenta in Monitorul Oficial.

Principiile celei mai recente formule de calcul a taxei auto propusa de Guvernul roman au fost acceptate in urma cu o saptamana de oficialii europeni.

Ministrul Economiei si Finantelor, Vajuran Vosganian, a declarat ca din noua formula de calcul rezulta o taxa mult mai suportabila decat din celelalte variante. Banii se vor duce la Fondul de Mediu, desi legislatia europeana nu prevede acest lucru. Dar motivul pentru care Guvernul a insistat pe introducerea taxei auto nu il reprezinta maximizarea banilor la buget.

Ministrul a adus ca principal argument situatia din tari ca Bulgaria sau Polonia, unde parcul auto este format in cea mai mare parte din autovehicule vechi. Din 2001 si pana in 2007, numarul masinilor din tara a crescut in mod continuu. Nici nu vreau sa ma gandesc la ce s-ar fi putut intampla daca in 2007, cand a avut loc cea mai mare crestere a numarului achizitiilor, oamenii s-ar fi indreptat numai spre masini vechi, a incheiat ministrul.

Detalii privind valoarea taxelor

Taxa pentru masinile cu motorizari tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculata in functie de mai multe criterii, precum emisiile de dioxid de carbon, dar si emisiile de praf. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a spus ca valoarea taxei scade odata cu valoarea masinii la acelasi tip de poluare. Proportia va fi de 30 la suta dioxid de carbon si 70 la suta alte noxe, pentru masinile Euro 4 si Euro 3, a declarat Attila Korodi. In cazul acestor masini, taxa va fi calculata pe baza emisiei de CO2, exprimata in grame pe kilometru, inscrisa de constructor in documentele de identificare cu ocazia omologarii, de taxa specifica exprimata in euro pe 1 gram CO2, de capacitatea cilindrica, de taxa specifica pe cilindree, la care se aplica o cota de reducere in functie de vechime, conform proiectului de ordonanta de urgenta discutat luni de Guvern.

Pentru masini cu motoare Euro 5, hibride si electrice, nu se plateste taxa auto.

In cazul autovehiculelor cu motoare diesel echipate cu filtru de particule, cuantumul taxei se reduce cu 25 la suta.

Pentru vehiculele Euro 2 cu motoare de: 1.400 de centimetri cubi si o vechime de 6-7 ani, noua taxa va fi de 1.213 euro, fata de 2.604 euro in prezent; 1.400 si vechime de 8-9 ani, suma scade la 928 de euro; 1.600 de centimetri cubi, taxa va fi de 2.121 de euro, la o vechime de 6-7 ani (2.976 de euro in prezent); 1.600 de centimetri cubi, vechime de 8-9 ani, taxa va fi de 1.622 de euro; 2.000 de centimetri cubi, cu vechime de 6-7 ani, taxa urca la 3.300 de euro, dar sub valoarea actuala de plata, de 4.007 euro; 2.000 de centimetri cubi si vechime de 8-9 ani vor fi taxate cu 2.574 de euro; 3.000 de centimetri cubi, cu vechime de 6-7 ani, vor fi platiti 10.710 euro, fata de 6.868 de euro in prezent.

La categoria Euro 1, taxa coboara de aproape trei ori la masinile cu vechime de 10-11 ani si capacitate de 1.400 de centimetri cubi, de la 3.606 de euro la 1.323 de euro. Diferenta dintre nivelurile actuale si cele propuse de Guvern scade odata cu cresterea capacitatii astfel: autoturismele euro 1, cu 1.600 de centimetri cubi, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 de euro, fata de 4.121, in prezent; autoturismele euro 1, cu 1.900 de centimetri cubi vor fi taxate cu 3.591 de euro fata de 4.894 de euro; pentru autoturismele euro 1, cu 2.000 de centimetri cubi se vor plati 3.780 de euro comparativ cu 5.152 de euro; pentru masinile Euro 1 de 2.500 de centimetri cubi se vor plati 6.750 de euro, fata de 6.439 de euro in prezent; la motoarele Euro 1 de 3.000 de centimetri cubi, taxa va creste de la 7,727 de euro la 11.340 de euro.

Pentru vehicule non-euro, vechi de 15 -16 ani, se vor plati: 735 de euro pentru motoarele de 1.400 de centimetri cubi (fata de 4.007 euro in prezent); 1.320 de euro la motoare de 1.600 de centimetri cubi (fata de 4.579 de euro); 1.995 de euro la motoare de 1.900 de centimetri cubi (fata de 5.438 de euro); 6.300 de euro la motoare de 3.000 de centimetri cubi (fata de 8.586 de euro).

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »