Santierul pentru soseaua de centura – deschis in toamna

Magazin Salajean 16 iulie 2007 0

Santierul pentru soseaua de centura - deschis in toamnaDaca descarcarile arheologice pentru Autostrada Transilvania sunt in aer, autoritatile locale municpale ar putea sa le inceapa pe cele aferente soselei de centura a Zalaului in aceasta toamna. Asta daca si constructorul desemnat luna trecuta de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor va deschide santierul pentru artera de circulatie ocolitoare in cea de-a doua jumatate a anului in curs. Primarul Radu Capilnasiu ne-a declarat ca descarcarile arheologice sunt incluse in proiect la capitolul cheltuieli eligibile si se vor face doar in momentul in care vor incepe si lucrarile. Sper ca firma constructoare aleasa in urma licitatiei organizate de minister luna trecuta sa deschida santierul in aceasta toamna si atunci sa inceapa si sapaturile si descarcarile de sarcina.

Potrivit primarului, nu se stie cat va dura aceasta actiune, intrucat celor trei situri stiute in prezent ca se afla pe traseul viitoarelor sosele de centura s-ar putea sa li se alature altele noi, descoperite in urma sapaturilor efectuate de arheologi.

Primaria Zalau a primit deja o oferta din partea sectiei Arheologie a Muzeului Judetean de Istorie si Arta Zalau – Salaj privind sapaturile si descarcarile de sarcina pentru soseaua ocolitoare, dar nu a dat inca un raspuns. Gheorghe Tamba, seful sectiei sus amintite, ne-a spus ca noi am facut oferta, dar ei au posibilitatea de a decide. Poate se vor hotari sa lucreze cu alti arheologi, de la alte muzee din tara.

Proiectul intocmit de Consiliul Local Zalau isi propune realizarea unei centuri ocolitoare care sa degreveze municipiul de traficul greu. Lungimea viitoarei artere de circulatie este de 9.6 kilometri, iar traseul urmat de aceasta porneste din zona Valea Mitii, trece pe langa padurea Aghires si iese langa podul de la intrarea in aceasta localitate.

Valoarea totala a investitiei este de aproape 11 milioane de euro, din care 5 milioane de euro sunt fonduri PHARE, 1.6 milioane de euro sunt fonduri de la bugetul de stat, iar restul sumei reprezinta aportul bugetului local. Referitor la acest ultim aspect, primarul a declarat ca se va incerca obtinerea unor cofinantari, probabil de la Ministerul Transporturilor, intrucat obiectivul nu este strict de interes local, ci de interes regional si chiar national.

Situatia poligonului – inca nerezolvata

Radu Capilnasiu a declarat ca si etapa a doua a proiectului, prin care este prevazuta construirea carosabilului pe tronsonul Aghires – culmea Mesesului, ramane in atentia autoritatilor locale, ca, de altfel, si jonctiunea, in apropiere de Aghires, cu viitoarea Autostrada Transilvania, termenele de punere in functiune a celor doua artere de circulatie fiind apropiate.

Pentru aceasta a doua etapa va trebui rezolvata problema poligonului dinspre Aghires. Daca Ministerul Apararii Nationale nu va preda in timp util poligonul autoritatilor administratiei locale municipale, realizarea tronsonului de carosabil cuprins intre Aghires si culmea Mesesului va fi blocata.

Primarul Capilnasiu ne-a declarat ca desi s-au trimis la Bucuresti solicitari de predare a amplasamentului respectiv, pana in prezent, Ministerul Apararii nu a dat nici un raspuns in aceasta privinta, multumindu-se sa promita ca va trimite o comisie la fata locului, care sa analizeze situatia.

Ca sa fie sigure ca obtin poligonul, autoritatile locale s-au aratat dispuse in cadrul unor discutii trecute, sa cumpere teren intr-o alta parte a orasului si sa-l ofere MAPN.

Pe langa cele enumerate anterior, Consiliul Local Zalau are nevoie de cele 26 de hectare de teren pe care este amenajat poligonul si pentru ca exista cereri de retrocedare a vechilor amplasamente din partea cetatenilor, acestea cumuland 50 la suta din suprafata respectiva. Cealalta jumatate, a spus edilul, va fi folosita tot pentru retrocedari in baza Legii 247/2005.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »