Salajul – raiul masinilor second-hand

Magazin Salajean 12 octombrie 2007 0

Salajul - raiul masinilor second-hand

Fara doar si poate, cumpararea unui vehicul la mana a doua este o loterie. Daca in cazul masinilor noi, marca, aspectul si caracteristicile tehnice au un rol important in luarea deciziei, pentru automobilele de ocazie lucrurile se schimba radical. In acest caz, principalele argumente constau in pretul masinii, abilitatile de negociere, sfatul prietenilor etc. Ei bine, daca in statele occidentale pretul unui autoturism la mana a doua este stabilit de reguli precise, la noi, din nefericire, piata second-hand poate fi considerata ca fiind una haotica. In cele mai multe cazuri, pretul masinii care intra la vanzare este stabilit emotional, uitandu-se astfel de adevarata valoarea produsului, in timp ce abilitatile de comunicare ale vanzatorului sunt obligatoriu necesare.

Volkswagen si Skoda, cele mai cautate marci

In pofida preturilor stabilite mai mult dupa ureche, potrivit Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatricularea Vehiculelor (SPCRIV), anul trecut, in judetul Salaj, au fost inmatriculate 10.993 de vehicule. In primele 9 luni ale acestui an, inca 7.994 de salajeni au apelat la piata second-hand. Interesant de remarcat faptul ca, in luna iulie a acestui an, in Salaj, a fost inregistrat cel mai mare nivel al inmatricularilor la masinile comercializate (cele mai multe dintre ele secund-hand), care a atins cifra de 1.032. Acest fapt se datoreaza perioadei concediilor, dar si sosirii in tara a salajenilor plecati la munca in strainatate. De asemenea, de remarcat faptul ca, si in judetul nostru, cele mai cautate marci la mana a doua sunt Volkswagen, Skoda, Opel, Ford si Fiat. De altfel, cum simplu se poate remarca, masinile din clasa mica si medie ocupa un loc extrem de important in pozitia clasamentului de vanzari de masini de ocazie.

Masinile noi se depreciaza valoric cel mai repede

Potrivit statisticilor, dar si analizelor care stabilesc coeficientii de devalorizare pentru autoturisme, este foarte greu, daca nu chiar imposibil, sa gasesti un pret similar pentru acelasi vehicul, la doi sau mai multi comercianti de masini la mana a doua. In acelasi context, este evident faptul ca devalorizarea medie a unui autoturism nou este mai puternica in primul an de utilizare si mai scazuta ulterior. Este evident faptul ca, in cazul unui autoturism nou, cu cat masina este mai scumpa, cu atat devalorizarea sa este mai puternica. Specialistii sustin ca deprecierea medie la o masina scumpa, de peste 30.000 de euro, este de circa 20-30 la suta in primul an, iar pentru masinile ieftine, de aproximativ 10 la suta. Este foarte probabil ca, dupa patru ani de utilizare, masina sa fie vanduta cu pana la 50 la suta din pretul de achizitie a acesteia. Mai mult, unii dintre comerciantii de masini second-hand sustin ca masina poate pierde in primul an si 25 la suta din valoare, pentru ca apoi pretul acesteia sa scada cu pana la zece procente anual. Insa, in aceasta ecuatie, totul depinde de notorietatea marcii respective si, desigur, de starea ei tehnica.

Riscul sa ramai cu buzele umflate

Este necesar ca persoanele care apeleaza la piata second-hand sa stie ca trebuie sa ia in calcul toate riscurile unei prezumtive tranzactii. Din nefericire, nu sunt putine cazurile in care neatentia sau lipsa unei informari complete duce la situatia in care, ulterior tranzactiei, cumparatorul constientizeaza ca a facut cea mai proasta afacere a vietii sale. Totusi, cea mai buna si, totodata, ieftina solutie ramane verificarea atenta a masinii, a actelor si, in acelasi timp, prezentarea la RAR pentru omologare si inspectie tehnica.

Mai trebuie stiut ca achizitionarea unui vehicul din tarile occidentale nu inseamna neaparat si o afacere profitabila. Cu toate ca se mizeaza pe infrastructura mai buna si pe o intretinere ireprosabila, pretul masinii este totusi discutabil. Chiar daca cele mai multe anunturi de pe site-urile auto din strainatate arata preturi mai mici decat cele din tara noastra, de multe ori diferenta nu justifica drumul facut pana acolo. Cunoscand deja aparitia taxei de prima inmatriculare din Romania, occidentalii au marit deja pretul la vehiculele a caror taxa este mica in tara noastra. Cu toate acestea, o cautare ceva mai atenta, dar si o comparatie a ofertei, pot sa duca la un rezultat mai bun decat o achizitie facuta in tara noastra.

Taxa de prima inmatriculare, o nebuloasa

Comisia Europeana (CE) nu priveste cu ochi buni raspunsul dat de autoritatile romane in problema taxei auto de inmatriculare. Masurile pe care romanii trebuie sa le ia pentru modificarea taxei de prima inmatriculare sunt lente, iar Comisia considera ca Romania se misca prea incet in rezolvarea acestei probleme.

Taxa de inmatriculare auto a devenit, din luna martie, obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansata de CE. Corespondenta si negocierile dintre autoritatile de la Bucuresti si reprezentantii CE au inceput imediat dupa initierea procedurii. Cea mai recenta scrisoare inaintata CE de Ministerul Economiei si Finantelor dateaza de la jumatatea lunii septembrie. La acel moment, Finantele au transmis doua studii referitoare la piata autovehiculelor, realizate de Uniunea Societatilor de Asigurare Reasigurare si Comisia de Asigurari.

CE apreciaza ca taxa de prima inmatriculare auto contravine articolului 90 din Tratatul de Aderare si jurisprudentei Curtii Europene. Principalele neajunsuri ale legislatiei referitoare la taxa de inmatriculare auto, invocate de Comisia Europeana, sunt taxarea discriminatorie intre masinile la mana a doua, vandute de cetatenii romani si cei din alte state membre UE, precum si faptul ca nivelul taxei depaseste valoarea reziduala sau de piata a masinii in cazul celor foarte vechi.

Potrivit procedurii, Guvernul roman avea la dispozitie doua luni pentru a modifica taxa auto conform cerintelor CE, inainte ca forul european sa treaca la a doua etapa care consta in transmiterea unei scrisori de argumentatie. Aceasta contine recomandari precise ale modului in care trebuie modificata taxa. In urma discutiilor cu partea romana, CE a considerat ca nu este inca necesar sa avanseze procedura care va inceta numai dupa ce legislatia romaneasca va fi aliniata dispozitiilor europene.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 centimetri cubi, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara catalizator si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 centimetri cubi.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »