S-a aprins o luminiță pe tronsonul nefinalizat al centurii Zalăului

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat marţi că a elaborat şi depus aplicaţia de finanţare pentru proiectul de reactualizare a studiului de fezabilitate pentru centura municipiului Zalău, un proiect estimat la 7,12 milioane lei, cu TVA.

Banii vor fi folosiţi pentru reactualizarea studiului de fezabilitate şi întocmirea proiectului tehnic pentru ”Varianta de Ocolire a Municipiului Zalău – Etapa 2, între DN 1F km 76+625 – DJ 191C”.

Aplicaţia a fost depusă în vederea obţinerii de finanţare nerambursabilă alocată prin Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare 2-Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal.

”Obiectivul general al proiectului, ca parte din reţeaua TEN-T, este îmbunătăţirea competitivităţii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care facilitează integrarea economică in UE, contribuind astfel la dezvoltarea pieţei interne cu scopul de a creea condiţiile pentru creşterea volumului investiţiilor, promovarea transportului durabil şi a coeziunii în reţeaua de drumuri europene”, se arată în comunicat.

Programul va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020, astfel: 75 la sută contribuţia Uniunii Europene (UE) din Fondul European de Dezvoltare Regională – 4,49 milioane lei, 25 la sută contribuţia naţională (bugetul de stat) – 1,5 milioane lei, iar restul de 1,13 milioane lei reprezintă valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile.

Proiectul este inclus în Strategia de Implementare a Master Planului General de Transport, la capitolul IV-Proiecte noi (Core), iar durata proiectului este de 8 luni.

Contractul de lucrări pentru construirea tronsonului I al şoselei ocolitoare a fost derulat în perioada martie 2008 – septembrie 2010. Investiţia a fost finanţată prin programul Phare Ces Infrastructura Mare 2005, din bugetul UE, bugetul naţional şi bugetul local. Lucrările efective au fost finanţate în următoarele procente: aproximativ 55 la sută – UE, 18 la sută – bugetul naţional, 27 la sută – bugetul local. Din bugetul local au fost acoperite toate costurile legate de exproprierea terenului. Valoarea totală a proiectului (primul tronson) a fost de 50,3 milioane lei, din care 3,29 milioane lei reprezintă valoarea exproprierilor, 45 milioane lei – valoarea lucrărilor, iar diferenţa a fost reprezentată de alte cheltuieli (valoarea documentaţiei tehnico – economice, ISC, valoarea contractului de descărcare arheologică, managementul proiectului).

La acestea se adaugă costurile cu dirigenţia de şantier acoperite direct de Ministerul Dezvoltării. Antreprenorul general, desemnat în urma unei proceduri de achiziţii derulate de minister, a fostKemna Bau Andreae (Germania). Inginerul (dirigintele de santier), de asemenea desemnat de minister, a fost INOCSA. Investiția a fost împărţită în doua etape, existând şi două motive care ar fi justificat acest lucru: valoarea maximă a ajutorului care putea fi obţinut prin programul Phare era de 6,6 mil. euro (5 milioane bugetul UE, 1,6 milioane bugetul naţional – valori făra TVA). Diferenţa trebuia acoperită în intregime de la bugetul local.

 

Leave a Comment