Protecţia Consumatorilor Sălaj continuă războiul cu băncile în instanţă

Mihaela Oprea 27 septembrie 2012 0
Protecţia Consumatorilor Sălaj continuă războiul cu băncile în instanţă

Câteva zeci dintre sălăjenii care s-au împrumutat la bănci au ajuns în instanţele de judecată, nemulţumiţi de unele comisioane reţinute de bănci şi care consideră că sunt ilegale. Din ianuarie şi până în luna august, anul curent, au fost depuse la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Sălaj un număr de 23 de reclamaţii la adresa Volksbank, privind comisionul de risc, pentru restituirea acestuia de la data angajării creditului, şi pentru eliminarea comisionului de administrare, apărut în contractele de creditare. Alte aproximativ 40 de reclamaţii împotriva BCR au mai încărcat masa de lucru a magistraţilor cu încă 13 dosare, din cauza dobânzilor percepute la comisioanele de credit şi a unor comisioane considerate abuzive de către petenţi.
În ceea ce priveşte instituţia bancară Volksbank, reclamanţii au sesizat că acel comision de administrare a rămas în acelaşi cuantum precum comisionul de risc, după cum a fost redenumit. În prezent, pe rolul instanţelor de judecată există zece dosare care au fost deschise de CJPC Sălaj ca urmare a înaintării de către a proceselor verbale întocmite ca urmare a reclamaţiilor depuse de consumatori privind clauze abuzive stabilite prin Legea 193/2000. “În cele 10 dosare deschise pe calea instanţelor de judecată sunt prezenţi 77 de consumatori, dintre care 70 în baza Legii 193/2000 şi şapte în baza Ordonanţei 50/2010. Dintre aceste dosare, două sunt la instanţa de fond şi opt sunt în recurs la Tribunalul Sălaj. Urmează să întocmim încă două procese verbale de constatare a clauzelor abuzive privind comisioanele de risc reţinute de bancă, pentru opt consumatori. De asemenea, avem alte şapte reclamaţii în curs de soluţionare”, a declarat comisarul şef al CJPC Sălaj, Claudiu Silaghi.
Potrivit sursei citate, până la această dată au fost câştigate şapte dosare, respectiv în care instanţa a admis cererea reclamanţilor şi existenţa clauzelor abuzive. “În aceste dosare s-a dispus restituirea către consumatori a sumelor reţinute de către instituţia bancară în contul comisionului de administrare. Până acum, nu am primit sesizări că oamenii nu ar fi primit aceste sume”, a precizat Silaghi.
O altă instituţie bancară împotriva căreia au fost depuse reclamaţii şi care a ajuns parte reclamată pe rolul instanţelor de judecată este Banca Comercială Română. Claudiu Silaghi a declarat că împotriva acestei bănci au fost deschise, începând din anul 2011 şi până în prezent, nouă dosare la instanţele de judecată, întocmite în baza a 38 de reclamaţii depuse de către consumatori referitor la Legea 193/2000 privind clauze abuzive. “Dintre cele nouă dosare, trei sunt definitivate, trei sunt pe rolul Tribunalului Sălaj în recurs şi trei sunt pe instanţa de fond la Judecătoria Zalău. Între reclamaţiile depuse de către petenţi se numără modul de calcul al dobânzii, respectiv dobânda de referinţă variabilă a băncii care se afişa la sediile BCR şi care, în opinia reclamantului, nu ar avea un mod de calcul transparent, nu se specifica indicele de variaţie. Alte reclamaţii sunt cu privire la perceperea unui comision de urmărire riscuri, pe lângă cel de administrare, comision care în urma încheierii unor acte adiţionale a fost adăugat la comisionul de administrare”, a afirmat directorul CJPC Sălaj.
În cele trei dosare definitivate, instanţa a dat parţial dreptate consumatorilor. “Nu toate clauzele contractuale au fost considerate abuzive. Însă cu privire la comisionul de urmărire riscuri, instanţa a dispus restituirea respectivelor sume”, susţine Silaghi.
Pe de altă parte, împotriva băncii au mai fost deschise patru dosare în instanţă, conţinând 40 de reclamaţii privind Ordonanţa 50/2010. Toate aceste dosare au fost definitivate, două fiind, însă, în recurs.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »