Prefectul Andrei Todea: Spinii sunt la Muzeu, nu la Directia de Cultura

Magazin Salajean 22 august 2007 0

Prefectul Andrei Todea: Spinii sunt la Muzeu, nu la Directia de Cultura Cu toate ca realizarea Autostrazii Transilvania este cel mai important proiect de infrastructura din Salaj, judetul a intrat intr-o criza a intarzierilor in ceea ce priveste descarcarile de sarcina pe traseul unde Bechtel va deschide lucrari. Dupa o perioada in care vina a fost aruncata cat in ograda Muzeului Judetean Salaj, cat in cea a Directiei pentru Cultura, Culte si Patrimoniu National Cultural Salaj, prefectul Andrei Todea a gasit vinovatul.

Prefectul Andrei Todea a declarat, ieri, intr-o conferinta de presa, ca situatia se datoreaza animozitatilor interne de la Muzeul Judetean de Istorie si Arta Zalau – Salaj, executantul sapaturilor de pe traseul viitoarei artere de circulatie.Lucrurile merg greu din cauza animozitatilor interne de la Muzeul Judetean si din cauza neintelegerilor pe care acesta le are cu Directia de Cultura Salaj, a spus Todea, subliniind insa ca spinii sunt in primul rand la Muzeu, nu la Directia de Cultura. Declaratia dura a prefectului a fost urmata de un avertisment pe care acesta l-a lansat la adresa conducerii Muzeului, cum ca daca situatia nu se va remedia, in 2008 va solicita Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi sa semneze contracte pentru descacarile de sarcina cu alti executanti. Lansez avertismente ca Muzeul sa-si rezolve problemele si sa lase orgoliile de mari arheologi la o parte, intrucat, daca lucrurile se vor inrautati si la anul vom fi presati de descarcarile de sarcina, vom solicita Companiei Nationale de Drumuri sa incheie contracte de prestari servicii cu alti executanti, a spus prefectul Todea.

Potrivit sursei citate, durerea cea mare este ca facem comparatii cu alte judete, spre exemplu, Bihor, unde aspectul descarcarilor de sarcina a fost rezolvat in doua saptamani. Este adevarat ca avem mai multe situri ca Bihorul (28, n.r.), dar trebuie sa lucram rapid la prezervarea lor si sa facem descarcarea de sarcina. A opri si a intarzia un proiect ce priveste un judet intreg este prea mult.

Descarcarile de sarcina trebuiau finalizate inca de anul trecut, dar pana acum nici un metru de teren nu a fost eliberat arheologic in judet. Prefectul a admis ca o alta cauza a intarzierilor in problema cu pricina este faptul ca pana acum Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi nu se afla in proprietatea terenurilor peste care va trece autostrada. Ca urmare, proprietarii de terenuri refuza arheologilor accesul pe parcele pentru efectuarea de sapaturi, mai ales ca terenurile au fost semanate cu culturi. Documentatiile au fost trimise la Bucuresti, dar nu s-a descarcat nimic, a spus Todea.

Bani pentru descarcari arheologice

Prefectul a facut, in sfarsit, cunoscuta si suma alocata Salajului de Guvern pentru continuarea lucrarilor arheologice de pe traseul viitoarei autostrazi. Este vorba de 500.000 de lei, dati judetului dupa ce toti cei 276.000 de lei alocati initial pentru Salaj au fost epuizati. Suma care a fost ceruta este de 500.000 de lei. Cuantumul este unul realist, astfel ca banii vor fi primiti, a spus Todea. Referindu-se la partea de finantare a descarcarilor de sarcina, prefectul a declarat ca suma alocata initial a fost, potrivit contractului din 2005, de 276.000 de lei. Din acesti bani, insa, au fost platiti doar 170.000 de lei, cu toate ca s-au emis facturi si pentru restul sumei. S-a dat garantia ca si restul facturilor emise vor fi achitate si ca vom primi si suplimentarea de fonduri necesara continuarii lucrarilor. In plus, oficialii Bechtel ne-au anuntat ca de la 1 ianuarie 2008 incep lucrarile in Salaj pe tronsonul 3C, a spus Andrei Todea.

Incep exproprierile

Prefectul a mai spus ca santierul va fi deschis in localitatile Ip si Marca, unde in perioada 7-10 august au avut loc cinci sedinte de lucru ale Comisiei de verificare a dreptului de proprietate pentru analizarea documentatiei depuse in vederea exproprierii terenurilor. Au fost analizate 81 de dosare, din care 28 in Marca si 53 in Ip. Din acestea, doar 19 dosare au fost date deja in plata. Suprafata avuta in vedere este de 20.907 metri patrati la Marca si de 40.447 metri patrati la Ip. In primul dintre cazuri, metrul patrat de teren este expropriat cu 6.1 euro, in timp ce la Ip pretul este putin mai scazut, de 5,9 euro pe metru patrat, din cauza calitatii mai slabe a solului. Cetatenii sunt multumiti cu sumele oferite, a spus Todea.

In perioada urmatoare, la initiativa Institutiei Prefectului, vor fi organizate dezbateri publice in localitatile din Salaj situate pe traseul autostrazii, la care vor lua parte autoritatile judetene, locale si proprietarii parcelelor peste care va trece artera de circulatie.

In plus, in acelasi context al autostrazii, Institutia Prefectului a format un grup de lucru care sa analizeze si sa faca propuneri privind implicatiile acesteia pe teritoriul Salajului. Grupul, care se va intalni lunar, va publica periodic aspecte relevante legate de situatia actuala a zonelor ce vor fi strabatute de autostrada, cat si viitoare caracteristici privind situatia economica, social-culturala si demografica a acestora.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »