Prefectul Andrei Todea la Rotisorul politic: Patologia Salajului este in remisie

Magazin Salajean 16 noiembrie 2006 0

Prefectul Andrei Todea la Rotisorul politic: Patologia Salajului este in remisie Invitatul, clientul de vinerea trecuta de la emisiunea Rotisorul politic de la Radio Transilvania Zalau a fost prefectul judetului Salaj, Andrei Todea, dr. Andrei Barbu Todea. Ce-a iesit? Puteti vedea, citi in rezumatul de mai jos. Intertitlurile imi apartin. Restul, nu. Evident. Sau nu.

Am ramas medic, totusi

Rep.: Haideti sa lamurim o chestiune. De ce Andrei Barbu Todea si de ce dr. Andrei Barbu Todea?

Andrei Todea: Andrei Barbu Todea este numele meu complet din buletin si, daca mai tineti minte, au mai fost niste discutii iscate de domnul senator Funar, actualul senator Funar, ca prefectul de Cluj de dinainte nu era legal, pentru ca nu erau trecute ambele prenume pe care le avea in buletin, prin urmare dl. Funar a facut o plangere penala in care spunea ca cineva uzurpa functia de prefect de Cluj. De aceea am numele absolut complet, Andrei Barbu Todea este numele meu din buletin. De ce doctor? Pentru ca meseria de medic pe care am avut-o imi confera dreptul de a folosi denumirea de doctor. Am ramas medic, totusi, si nu este o meserie pe care sa mi-o pot pierde, indiferent ca acum sunt inalt functionar public.

Rep.: Si cum sta patologia judetului Salaj?

A.T.: Din punctul meu de vedere, al Institutiei Prefectului, si avand acum o imagine de ansamblu asupra judetului, eu spun ca patologia este in remisie, ca sa folosesc un termen medical, adica bolile foarte grave pe care le avea judetul Salaj, nu neaparat numai judetul Salaj, de fapt toata tara, incep sa se vindece. Odata cu apropierea de intrarea in Uniunea Europeana, legile care s-au adoptat pe parcurs pentru a ne alinia la acquis-ul comunitar isi dovedesc efectele benefice. Ca urmare, multe dintre bolile pe care le aveam incep sa se vindece. Asta inseamna ca patologia Salajului este pe cale de remisie.

Suntem bolnavi de mentalita

Rep.: Si care ar fi acele domenii, acele boli care sunt, inca, in vigoare?

A.T.: Principala boala pe care cred ca o avem cu totii, nu numai judetul Salaj, este boala mentalitatilor. Mentalitatile sunt foarte greu de schimbat, pentru ca, de fapt, dupa o perioada extrem de lunga de dictatura comunista, dupa o perioada de tranzitie care s-a prelungit, dupa unii, si dupa mine, ca si cetatean, s-a prelungit prea mult, mentalitatile au ramas aceleasi. Adica, niste mentalitati care, de multe ori, infraneaza o gandire economica. Pentru ca, de fapt, capitalismul pentru care am optat, odata cu Revolutia din decembrie 1989, asta facea: schimba o oranduire, socialismul cu capitalismul. Ei, capitalismul, prin esenta lui, este o lupta pentru supravietuire. Cel mai bun invinge. Si, de fapt, primeaza interesele economice. Prosperitatea merge odata cu dezvoltarea economica. Si de aceea capitalismul inseamna o clasa de mijloc bine dezvoltata, inseamna IMM-uri private si prospere, si care ar aduce la cat mai multa lume prosperitate. Si, de fapt, noi aici intelegem gresit. Credem, multi dintre noi, ca putem sa continuam pe aceleasi relatii pe care le-am avut inainte. Si care nu mai sunt posibile.

Si, totusi, cine lupta impotriva coruptiei?

Rep.: Sa facem precizarea, inca o data, ca Institutia Prefectului este o institutie apolitica, dar, cu toate acestea, o gramada de lucruri care se intampla, au, pe undeva, un nod de decizie politica. Prin urmare, este evident: chiar daca prefectul de Salaj nu are opinii politice, isi poate exprima opinia fata de anumite lucruri care sunt influentate politic. Sa incepem cu un subiect pe care s-a facut o mare valva, atat la nivel national, cat si la nivel local, acela al luptei impotriva coruptiei. S-a vorbit pe toate canalele, aproape pana la scarba, pana la plictis, de lupta impotriva coruptiei. In Salaj este cam liniste si pace. Nu am auzit, nu am citit despre cazuri de coruptie in Salaj, ma refer la cazuri serioase de coruptie, nu la nasi de tren sau mai stiu eu ce de acest fel. Care este opinia dvs.?

A.T.: Inainte de a va raspunde punctual la intrebare, vreau sa fac cateva precizari. Intr-adevar, de la 1 ianuarie 2006, practic Institutia Prefectului si prefectul, ca inalt functionar public, sunt apolitici. Este o cerinta statuata printr-o lege, care este un lucru extrem de bun, pentru ca, indiferent daca noi, ca persoane, actuala generatie de prefecti, putem spune ca provenim dintr-un partid politic, deci, stiu eu, suntem catalogati drept politici, este un lucru foarte bun, pentru ca tot legea nu ne lasa sa mai facem politica. Intr-adevar, asa cum ati spus, si ati spus foarte bine, toate deciziile dupa care noi trebuie sa ne ghidam sunt decizii politice si este normal sa fie asa, pentru ca primul-ministru, impreuna cu tot Guvernul, este un guvern politic. Dar, noi trebuie sa stim sa ne detasam in a face declaratiile sau analizele politice, care le lasam sa le faca politicienii. Noi, practic, trebuie sa aplicam un program de guvernare, care ne vine de la cei politici. Trebuie sa fim niste profesionisti care, daca ne vine un program de guvernare, indiferent ca este social-democrat, liberal, popular sau crestin-democrat, noi trebuie sa il aplicam. Acesta este rolul nostru. (…)Cu privire la lupta impotriva coruptiei, era un domeniu foarte clar din programul de guvernare. Ei, in programul de guvernare se spune clar ca lupta impotriva coruptiei este un obiectiv principal al actualei guvernari. Nu Institutia Prefectului, si nu Prefectul este cel care trebuie sa duca aceasta lupta impotriva coruptiei. Noi trebuie sa o promovam prin programele care se fac, si noi o promovam cu campania de la Ministerul Integrarii, de a nu lua spaga, noi trebuie sa stam cu ochii pe colegii nostri din Ministerul Administratiei si Internelor, vorbesc de Politie. In ceea ce priveste ordinea publica, Prefectul conduce Politia, dar numai in ceea ce priveste ordinea publica. Eu nu pot sa dau ordine inspectorului sef de Politie. Sa nu se inteleaga gresit. Prefectul nu este seful comandantului Politiei, asa cum nu este seful inspectorului sef de la Jandarmi, nici a celui de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta. Inca, pe situatiile de urgenta, ca presedinte al Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, acolo mai am niste parghii de conducere, dar in ceea ce priveste ordinea publica, vorbesc de Politie si Jandarmerie, nu sunt seful lor, sunt practic colaboratorul lor. In ceea ce priveste lupta impotriva coruptiei, exista organisme specializate. Si aici cred ca toti cetatenii stiu de fapt care sunt. Aici este un sistem care functioneaza cam in felul urmator: informatiile despre acte de coruptie sunt culese de institutiile abilitate in acest sens, si vorbesc aici de Directia Generala Anti-Coruptie, care strange informatii din domeniul administratiei, este Serviciul de Protectie Interna a Ministerului Administratiei si Internelor, SIPI, fostul Doi si-un sfert, care si dansii iau informatii, culeg informatii, acesta este rolul lor, despre eventuale acte infractionale, inclusiv cele de coruptie, si de cand, prin decizie a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, coruptia a fost stabilit ca obiectiv de siguranta nationala, de atunci si SRI are atributii in a strange informatii despre eventualele acte de coruptie. Ei, toate aceste informatii sunt trimise la organele abilitate sa se ocupe de starpirea acestui fenomen, si aceste institutii abilitate sunt: Directia Nationala Anti-Coruptie, care instrumenteaza cauze peste o anumita suma, apoi parchetele de pe langa tribunale si parchetele de pe langa judecatorii. Deci, catre Procuratura. Procuratura, prin mana lor armata, cum se spune, care este Politia, iar DNA are si politia lor separata, prin acestea se fac anchete, se iau declaratiile si se trimit, in final, bineinteles, spre Justitie, dupa ce se fac rechizitoriile. Deci, lupta impotriva coruptiei este gestionata de aceste institutii. Daca in Salaj nu avem coruptie la nivelul la care este in alte judete, atunci putem sa spunem ca aceste institutii ori isi fac treaba foarte bine, si nu avem acte de coruptie, asa cum sunt in alte judete, ori aceste institutii, una dintre parghii este fisurata.

Rep.: D-le prefect, este foarte putin probabil ca in Salaj sa nu existe mare coruptie. Nu stiu, ar insemna ca, intr-adevar, suntem buricul Universului, ceea ce este foarte putin probabil. Va intreb direct: din punctul dvs. de vedere, aceste institutii, care au un rol clar, de lupta impotriva coruptiei, isi fac sau nu isi fac treaba?

A.T.: Nu am elemente sa spun ca ele nu isi fac treaba. Eu pot sa va spun un singur lucru. Toate petitiile pe care le-am avut de la cetateni si care semnalau in ele eventuale acte de coruptie, le-am trimis organelor abilitate. Ce pot sa va spun, de exemplu, daca mai tineti minte, in cursul anului trecut, au fost problemele de la Spitalul Judetean, in care se suspicionau acte de coruptie cu privire la licitatii trucate, la achizitia de alimente s.a. Si, intr-adevar, Directia Generala Anti-Coruptie s-a ocupat de acest caz, din informatiile pe care le am eu. Dosarul este instrumentat si in acest moment la Parchetul de pe langa Tribunalul Salaj, care va decide: se incepe urmarirea penala, se trimite in judecata s.a. Nu am acces si sa nu creada nimeni ca Prefectul are acces la un dosar de Parchet sau de instanta. De cand sunt prefect nu am dat nici macar un telefon la vreunul dintre parchete. Efectiv, daca aveam ceva sa le comunic, le comunicam in scris, o relatie pur institutionala. (…)

Sanatatea, tot bolnava, mai putin blazata

Rep.: Ajugem si la Sanatate, un domeniu in care Prefectul s-a implicat, cel putin prin declaratii publice. Si va intreb, d-le Todea, daca din campania dvs., cel putin prin presa, s-a ales ceva? Sa fie specialisti mai buni, sa fie servicii mai bune pentru populatie s.a.

A.T.: Din pacate, cred ca domeniul in care am reusit poate cel mai putin sa fac este exact domeniul in care credeam ca am sa fac cel mai mult. Aici este vorba despre sistemul sanitar. Ceea ce este clar ca am reusit sa facem, am reusit sa aducem un pic de dinamism in acest sistem, care era extraordinar de blazat. Si era oprit in dezvoltare. (…)Noi am reusit sa reincepem procesul, si acum suntem pe un trend ascendent. In ce sens: in sensul in care am reusit sa facem niste proiecte. Am reusit sa revigoram putin perspectivele pentru un spital judetean de calitate. Ceea ce am mai reusit, am reusit sa facem niste proiecte despre cum va putea arata un sistem sanitar bun in judetul Salaj si stim ce avem de facut. Ceea ce ne-a lipsit si ne-a oprit un pic elanul, pana acum, a fost lipsa legislatiei. Ei, acum o avem, prin pachetul de legi in domeniul sanitar, si multe dintre partile componente ale acestui pachet de legi vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2007, si eu sper ca se va realiza. Am avut o gramada de perioade de interimat. Nu am avut o legislatie clara pe Legea spitalelor, nu am stiut cum se va reorganiza comitetul director, cine va conduce, care va fi responsabilitatea managerului de spital, acum se vor rezolva cu toate. Pana la sfarsitul anului, vom avea directori prin concurs, pe un contract de management, la spitale, vom avea, la sfarsitul anului sau la inceputul anului viitor, prin concurs, directori la Autoritatea de Sanatate Publica. Cat de cat, vom avea niste conduceri stabile, care vor avea si un plan, pentru care vor da socoteala, daca nu il realizeaza. Ceea ce nu am reusit: nu am reusit sa fac un pic de disciplina in sistem. Nu neaparat eu, nu au reusit cei care au condus institutiile respective, pentru ca nu as vrea sa se inteleaga din toate astea ca prefectul este cel care conduce Spitalul Judetean sau Autoritatea de Sanatate Publica. Sistemul este inca nedisciplinat si exista multe scurgeri de fonduri si acum. (…)

Rep.: Va pare rau, intr-un fel sau altul, ca l-ati adus de la Cluj sau ca l-ati sprijinit pe domnul dr. Sisserman sa vina in Zalau la sefia Directiei de Sanatate Publica, actualmente Autoritatea de Sanatate Publica?

A.T.: Nu. Imi pare extrem de rau ca nu am reusit sa il mentin pe dl. dr. Sisserman in continuare, pentru ca incepuse o serie de proiecte, pe care sunt convins ca le-ar fi finalizat foarte bine. Este un profesionist deosebit, imi pare bine ca am reusit macar o perioada sa-l aduc aici. Si daca s-ar lua un puls al Autoritatii de Sanatate Publica, ca sa se vada parerea celor care au lucrat cu el, cred ca mi-ar da toata lumea dreptate, pentru ca avea o calitate deosebita, aceea de a fi un om echilibrat, profesionist si care nu s-a coborat niciodata la luptele acestea care sunt in sistemul sanitar.

Rep.: Si, totusi, nu a luat nici o decizie majora…

A.T.: Deciziile majore… Dansul a prins cea mai ingrata perioada, daca pot sa-i spun asa. Pentru ca exact in perioada in care a fost dumnealui era in elaborare pachetul de legi privind Sanatatea. Si toata legislatia era bulversata. Nu se stia exact pe ce se face. (…)

a consemnat Daniel Sauca

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »