Noile reglementari fiscale

Magazin Salajean 14 februarie 2007 0

Noile reglementari fiscale

Baga spaima in proprietarii de firme

* chiar daca, in acest an, micii intreprinzatori platesc un impozit mai mic cu 1 la suta fata de cel din 2006, previziunile pentru urmatorii trei ani nu sunt deloc optimiste, in conditiile in care acestia vor fi taxati, din nou, cu 3 la suta

* semnarea si stampilarea facturilor nu mai sunt obligatorii

* firmele care vor obtine, la finele acestui an, o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro, vor fi obligate sa vireze, in 2008, impozit pe profit

* semestrial, firmele trebuie sa depuna la fisc centralizatorul tuturor facturilor emise

Afacerea buna cu… impozitare se tine

Facand trimitere la prevederile normelor noului Cod Fiscal, Directia Generala a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat (DGFPCF) Salaj anunta ca microintreprinderile care vor realiza la finele acestui an o cifra de afaceri de peste 100.000 de euro, vor deveni platitoare de impozit pe profit, renuntand fara voie la impozitarea veniturilor. Mai mult, si numarul salariatilor va influenta tipul de impozitare. De exemplu, daca societatea are intre 1 si 9 angajati si ramane – la un moment dat – fara nici unul, anul urmator va deveni platitoare de impozit pe profit, pierzand dreptul de a plati impozitul pe venit. Acelasi lucru se va intampla si in cazul societatilor comerciale care isi maresc numarul de salariati, depasind limita de 9 angajati. Bineinteles, de impozitarea profitului nu vor scapa nici firmele care devin brusc rentabile, dupa ce in decursul unui an nu au avut activitate.

Potrivit actualei legislatii, microintreprinderile care au o cifra de afaceri de maximum 100.000 de euro, platesc un impozit de 2 la suta, urmand ca de la anul sa achite un impozit de 2,5 la suta, iar din 2009 un impozit de 3 la suta. Cu toate acestea, noul Cod Fiscal prevede si faptul ca firmele isi pot trece la capitolul cheltuieli anumite servicii, fara sa mai incheie in acest sens vreun contract. Totodata, o parte din cheltuielile realizate cu taxele si cotizatiile platite unei asociatii profesionale sunt deductibile, insa nu pot depasi 40 de milioane de lei vechi.

Facturile trebuie raportate semestrial

Chiar daca, la prima vedere, se parea ca noul Cod Fiscal va imbunatatii activitatea firmelor, cel putin prin prisma eliminarii facturilor fiscale personalizate, situatia din acest punct de vedere nu pare a avea un viitor stralucit. Potrivit DGFPCF, patronii trebuie sa depuna la fisc, semestrial, centralizatorul tuturor facturilor emise pana la acea data. Prima depunere va avea loc pana la 25 iulie, iar cea de a doua la inceputul anului. Mai mult, in baza Ordinului 2.226 din 2007, agentii economici isi vor stabili singuri numarul de facturi pe care cred ca le vor emite in decursul unui an. In cazul in care acest numar va fi depasit, se vor aloca alte numere.

Centralizare la nivel national

Fiecare factura emisa va trebui raportata la Fisc, in baza unui centralizator semestrial care trebuie sa cuprinda numarul si data emiterii, denumirea si codul de inregistrare al cumparatorului sau beneficiarului, valoarea tranzactiei si taxa pe valoarea adaugata aferenta. Pe marginea acestor situatii semestriale, se va intocmi o baza de date la nivel national, care va permite tuturor angajatilor din structurile Ministerului de Finante sa vada, in orice moment, din orice colt de tara, ce facturi au fost emise si daca sunt inregistrate in contabilitatea beneficiarilor.

Incepand cu 1 ianuarie, Ministerul Finantelor a decis implementarea sistemului european de facturare, care prevede renuntarea la facturile fiscale si avizele de insotire a marfii. Totusi, agentii economici care doresc sa apeleze la o firma specializata pentru tiparirea facturilor, o pot face in continuare, insa facturile nu vor mai fi numerotate in baza unor serii emise de Ministerul de Finante. De asemenea, semnarea si stampilarea facturilor nu mai sunt obligatorii. Acestea vor avea aceeasi valabilitate, fie ca sunt trimise prin posta, fax sau e-mail. Cu toate acestea, in potentialele situatii de litigii avand ca obiect obligarea debitorului la plata sumelor prevazute intr-o factura, cel care a emis documentul va trebui sa demonstreze ca datornicul a primit factura. In acest sens, este acceptat orice mijloc de proba, insa patronii ar putea avea surpriza deloc placuta de a pierde procesul, in cazul in care nu au demonstrat ca factura a fost primita de client.

Am intalnit si taximetristi fericiti

Un fapt pozitiv pentru cei care se inscriu in categoria taximetristilor este ca acestia vor scapa de obligativitatea emiterii facturilor. De aceasta sarcina vor scapa si transportatorii care emit bilete si abonamente, supermarketurile sau celelalte magazine specializate in comert cu amanuntul. Documentul care va face dovada platii va fi emis cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi lucratoare a lunii urmatoare celei in care a avut loc tranzactia.

In fine, ca sa concluzionam, totusi, intr-un mod ceva mai optimist, de retinut ca agentiie economice nu vor trebui sa raporteze, personal, factura fiscala, ei avand posibilitatea de a apela la formatul electronic – magnetic sau pe Internet, astfel incat situatia facturilor emise, evidentiate in registrul de vanzari-cumparari, sa ajunga acolo unde trebuie, adica la Fisc.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »