Magia trebuie iubita pentru ca este o arta

Magazin Salajean 20 iunie 2007 0

Magia trebuie iubita pentru ca este o artaFara joben, fara manusile pe care ti le imaginezi instantaneu cand vine vorba de magie si fara asistente, iluzionistul francez de origine romana Dorin Hotea a incantat publicul salajean la cea de-a treia editie a Festivalului International Zilele Romane, desfasurat la sfarsitul saptamanii trecute la Zalau. In exclusivitate pentru Magazin Salajean, Dorin Hotea ne-a dezvaluit cateva secrete din viata de iluzionist si ne-a spus cum ii apare publicul salajean, la 17 ani dupa ce artistul a parasit Zalaul, orasul sau natal.

Reporter: In cei 17 ani de activitate, este pentru prima data cand sustii un spectacol in Romania. Cum a fost publicul pe care l-ai avut in fata la Zalau?

Dorin Hotea: Marturisesc ca este un public foarte receptiv, interesant si as spune diferit fata de cel pe care l-am cunoscut pana acum prin bucuria cu care asteapta magia. Se observa ca sunt oameni care nu s-au mai intalnit cu acest gen de iluzii si le traiesc pe fiecare in parte intr-un mod frumos, avand nevoie sa creada constant in puterea magiei, in puterea de a face totul posibil.

Rep.: Ai avut efecte multiple in Camera Magica, care provocau spectactorii sa incerce reactii in care se amestecau de la curiozitate, pana la uimire. Dintre toate, ce efecte crezi ca au fost mai gustate de salajenii ce ti-au trecut pragul?

D.H.: Cred ca publicul a fost placut surprins sa descopere ca obiectele simple, pe care le folosesc in cotidian, pot fi implicate in efecte pe persistenta retiniana (care creaza iluziii optice – n.r.). Si au mai fost oglinzile aranjate la intrarea in Camera Magica, in fata carora s-a oprit aproape toata lumea care a intrat la spectacole. Era ceva inedit pentru public si amuzant in acelasi timp sa se poata privi in oglinda si sa vada personaje noi, dar care pastreaza, totusi, ceva din propria lor fiinta.

Rep.: Cand ai inceput sa creezi aceasta Camera Magica?

D.H.: Am inceput sa lucrez la amenajarea acestui loc acum 17 ani, chiar dupa ce am ajuns in Franta. In timp, am reusit sa am in Camera Magica un numar imens de obiecte care sa uimeasca ochiul spectatorului, sa-l faca sa guste magia. Ceea ce am adus la Zalau a fost doar o parte mica din ce inseamna colectia de efecte din Camera Magica din Franta. Din ceea ce am expus la Zalau se poate observa ca am insistat asupra materialelor de zi cu zi, care privesc indeaproape publicul. Asta este partea frumoasa a magiei, sa poti da unui obiect simplu un efect pe persistenta retiniana si asta ma atrage mult in momentul de fata.

Pentru public, orice vis trebuie sa fie posibil

Rep.: Ce te inspira atunci cand lucrezi la realizarea unui efect nou?

D.H.: Categoric, raspunsul este miza in scena. Ca iluzionist, trebuie sa simti publicul, sa-l faci sa vada ceea ce vrea el sa vada, iar pentru asta, impactul trebuie sa fie puternic. Tocmai din acest motiv, acord multi timp aranjarii in scena a efectelor, fiecare trebuie plasat in acel unghi care reuseste sa-i dea o putere absoluta asupra publicului, sa-l faca sa creada ca si cele mai neobisnuite lucruri sau vise sunt posibile.

Rep.: Dintre toate numerele de magie pe care ai ajuns sa le practici sau sa le urmaresti la alti colegi, care este cel care te-a fermecat?

D.H.: Imi place levitatia, sa simti ca te poti desprinde de lumea reala si sa intri in vis. Apoi mai am cateva numere de iluzii moderne, in care sunt ajutat de asistente. E vorba de o panza alba, intinsa pe un sevalet, pe care eu, asemeni unui pictor, desenez un mar, un pahar cu apa si, in final, o femeie. Publicul va fi uimit sa vada ca dupa ce le-am desenat, intind mana si le scot pe fiecare din panza, aducandu-le pe scena langa mine, iar apoi le fac sa dispara, folosind o pelerina. Este un spectacol in care eu joc rolul unui pictor ce poate aduce de la nivelul imaginatiei la cel real tot ceea ce este pentru el muza.

Rep.: De ce calitati este nevoie ca sa iti reuseasca toate acestea si ca sa-i faci pe oameni sa traiasca magia intens?

D.H.: Cred ca este nevoie de pasiune. Magia trebuie iubita, nu doar simtita. Apoi iti trebuie rabdare, pentru ca in practicarea iluzionismului, inveti mereu. Intervin elemente de psihologie, trebuie sa stii de ce are nevoie spectatorul din fata ta, sa-i creezi conditii pentru ca el sa creada in jocul si in iluzia pe care il arati. Ca sa il poti face sa visezi, trebuie sa fii si dedicat magiei, iar practicarea ei devine, in aceste conditii, o arta.

Rep.: Cum va fi Dorin Hotea peste 10 ani?

D.H.: Mai rezonabil, probabil. Si cu mai multa experienta. Schimbari pot fi multe in 10 ani, mai ales pentru un iluzionist. Unii artisti din domeniu considera ca este de preferat sa ai o cariera lenta, ca sa poti controla mai bine situatia, pe cand altii zic ca este mai bine sa cunosti succesul rapid, in acest fel trairile fiind mult mai intense. Inclin spre prima varianta, pentru ca asa cum am mai spus, iti da posibilitatea sa controlezi situatia.

Turneu de magie in Romania

Rep.: Revenind la faptul ca spectacolul de la Zilele Romane a fost o premiera pentru Romania, pe cand un nou show in tara natala?

D.H.: M-am gandit de multa vreme sa vin Romania cu spectacole si am tinut neaparat sa incep din Zalau, pentru ca este orasul in care m-am nascut. Acum am ajuns aici cu complicitatea a doi prieteni din copilarie, Daniel Muresan si Marius Avram, si tot in colaborare cu ei sper sa initiem in cel mai scurt timp un turneu in Romania. As vrea sa incepem in acest an, daca se va putea, din Ardeal, mai ales ca am primit deja propuneri din partea unor investitori din Cluj, care s-au aratat interesati de sustinerea unor spectacole de iluzionism acolo. Mi-ar placea sa facem si o expozitie cu efecte magice in Romania, dupa modelul celei din Franta.

Rep.: Pentru ca tu ai aparut in fata publicului salajean in cadrul Festivalului Zilele Romane, spune-mi ce te-a atras la aceasta manifestare?

D.H.: Ideea mi s-a parut de la inceput frumoasa, pentru ca Zalaul are oricum un castru – cel de la Porolissum – pe care merita sa-l valorifice din punct de vedere turistic. Ajuns in mijlocul Zilelor Romane, am constatat ca festivalul este unul original, cum nu am mai intalnit in Europa. In Franta si in restul tarilor din Vest am vazut numeroase festivaluri orientate pe epoca medievala, dar ceea ce aveti voi la Zalau este ceva inedit pentru spatiul european.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »