Legea privind timbrul de mediu

magazinsalajean 12 februarie 2013 3
Legea privind timbrul de mediu

În data de 22.01.2013 a fost prezentată forma noii legi privind Timbrul de mediu. Astfel, potrivit Ghidului timbrului de mediu, publicat de către Ministerul Mediului, taxa se va aplica având la bază principiul “poluatorul plăteşte”, deoarece se taxează în principal emisiile generate de maşină. Timbrul de mediu vizează nivelul de emisii şi tipul de tehnologie folosit (Euro 1, 2, 3, 4, 5). În cuprinsul Ghidului se specifică faptul că timbrul de mediu va fi cu adevarat o taxă de mediu, pentru că se calculează în principal în funcţie de emisia de CO2, emisie ce este luată în calcul în întregime pentru timbru, faţă de 30% cât este prevăzut în legea în vigoare. De asemenea, prin acest timbru de mediu se doreşte stimularea înnoirii parcului auto naţional pentru a ajunge, în următorii ani, la standardele de poluare pe care Uniunea Europeană le impune statelor membre.
Forma taxei a stârnit deja controverse în rândul cetăţenilor români, ridicându-se două probleme majore: dacă mai poate fi atacată în instanţă această variantă a timbrului de mediu şi dacă este legală prevederea potrivit căreia pentru maşinile ai căror proprietari care au obţinut în instanţă restituirea taxei sau înmatricularea fără plata taxei se va percepe timbrul de mediu cu ocazia transcrierii dreptului de proprietate asupra acestora.
1.Mai poate fi atacată în instanţă această varianta a timbrului de mediu?
Răspunsul cu privire la această intrebare este unul afirmativ, întrucât nici această taxă nu are o variantă prin care să fie eliminate total nelegalităţile. Deşi se doreşte aplicarea principiului „poluatorul plăteşte” forma timbrului de mediu atrage încălcarea normelor legale privitoare la dreptul de proprietate apărat atât de Constituţia României, cât şi de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului. Observăm că, prin noua formulă de calcul al timbrului de mediu, taxa creşte foarte mult pentru autoturismele Euro 3 şi Euro 4 şi scade pentru autoturismele Non-euro, Euro 1 şi Euro 2. Având în vedere că majoritatea tranzacţiilor cu autoturisme au ca obiect autoturisme încadrate în normele Euro 3 şi Euro 4, proprietarii acestora vor fi afectaţi în cazul în care vor dori să înstrăineze autoturismul neputând dispune de atributele conferite de dreptul de proprietate. Circuitul civil este liber, iar prin stabilirea acestei limite se încalcă şi principiul liberei circulaţii a mărfurilor, prevăzut de art. 34-36 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Opinia potrivit căreia autoturismele Non-euro, Euro 1 şi Euro 2 poluează mai puţin, întrucât au o durată de viaţă mai scurtă nu-şi găseşte justificare, întrucât pot exista situaţii în care posesorul unui autoturism non-euro să circule cu acesta mai mult decât un posesor de autoturism Euro 3, astfel că rezultă clar diferenţa de poluare, principiul “poluatorul plăteşte” nefiind aplicabil în speta de faţă.

2.Ce se întâmplă cu autoturismele ai căror proprietari au obţinut în instanţă restituirea taxei sau înma-tricularea autoturismului fără plata taxei?
Prevederea introdusa în cuprinsul Timbrului pentru mediu, potrivit căreia se percepe timbrul de mediu la transcrierea dreptului de proprietate al autoturismelor pentru care s-a dispus de către instanţe restituirea sau înmatricularea fără plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, sau taxei pe poluare pentru autovehicule, precum şi taxei pentru emisii poluante provenite de la autovehicule. Această prevedere este neconstituţională şi nu-şi poate găsi aplicarea, întrucât legea nu poate fi retroactivă. Astfel, pronunţarea hotărârii judecătoreşti avea în vedere versiunea taxei auto la momentul înmatriculării autoturismului, iar înmatricularea acestuia s-a realizat potrivit prevederilor legale privitoare la înmatricularea autovehi-culelor.
Trebuie avut în vedere că sunt şanse să nu mai existe identitate între persoana căreia i s-a restituit taxa şi actualul proprietar al autoturismului, deoarece în decursul anilor acesta putând fi înstrăinat de mai multe ori. Nu se poate imputa cetăţeanului român care a obţinut în instanţă, în mod just, îndreptarea unei grave erori legislative, să plătească pentru faptul că legile anterioare nu au fost adoptate în conformitate cu prevederile europene şi au condus la încălcarea dreptului Uniunii Europene. Aşteptăm cu interes aplicarea în practică a acestor prevederi după publicarea Timbrului de Mediu în Monitorul Oficial şi adoptarea Normelor de punere în aplicare a acestuia.
Luând în considerare toate aceste aspecte, ajungem la concluzia că Timbrul de mediu va continua să încalce prevederile legale şi va determina acţionarea în instanţă de către cei care doresc înmatricularea unui autoturism în România şi cărora li se va percepe acest timbru.
Cab. Av. Coltuc,
av. COLTUC MARIUS,
tel. 0745/150894, www.coltuc.ro,
Partener www.licitatiijuridice.ro

(P)

Comentarii

comments

3 Comentarii »

Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe magazinsalajean.ro acele mesaje/comentarii/opinii licentioase (injurii, cuvinte obscene si atacul la persoana).

  1. tudor 12 februarie 2013 at 19:12 - Reply

    felicitari pt articol!

  2. un vitezoman 12 februarie 2013 at 22:23 - Reply

    PDL=PSD=PNL chiai nu vedeti?.Toti sunt la fel.

  3. Ionel Tancu 13 februarie 2013 at 11:39 - Reply

    Vedem , dar nu ne pasa ! Asa suntem noi , poporul roman .

Lasa un Raspuns »