Infrastructura precara, principala cauza a accidentelor rutiere

Magazin Salajean 15 noiembrie 2007 0

Infrastructura precara, principala cauza a accidentelor rutiere

Interviul de saptamana aceasta a virat inspre Politie, nu numai datorita pauzei competitionale in care se afla oamenii politici, ocupati, dupa cum se stie, cu campania electorala pentru europarlamentare si cu pregatirile pentru referendum, ambele evenimente avand loc in celebra, deja, data de 25 noiembrie a.c. Si pentru ca exista doua fenomene in atentia opiniei publice: lupta impotriva coruptiei si accidentele de circulatie. Va ofer un dialog, pe aceste doua teme, cu comisarul-sef Iosif Ghiurca, seful Inspectoratului de Politie Judetean Salaj.

Salajul, un judet mai linistit

Rep.: D-le Ghiurca, se povesteste de mult, povestesc si politicienii, si jurnalistii, despre lupta impotriva coruptiei. Care este opinia dvs., asa, in mare, despre aceasta lupta si despre cum decurge ea in Salaj, din punctul de vedere al IPJ?

Iosif Ghiurca: In primul rand, ar trebui sa explicam competentele in ceea ce priveste constatarea infractiunilor de coruptie. Foarte putina lume stie ca aceste competente sunt exclusiv ale procurorilor. Si nu ale politiei. Noi avem atributii doar in ceea ce priveste, sa zicem, sesizarile din oficiu, si, in momentul in care avem astfel de sesizari, treaba noastra ar fi sa le inaintam printr-o adresa catre Parchet. Si Parchetul se ocupa de investigare, de ancheta, de administrarea de probe. Toate actele procedurale pe care le-am intocmi noi ar fi lovite de nulitate, tocmai fata de faptul ca nu avem competenta in constatarea si instrumentarea unor astfel de infractiuni. In alta ordine de idei, ce inseamna infractiuni de coruptie? Foarte multa lume confunda, pentru multi toate genurile de infractiuni, inclusiv simplele furturi dintr-o societate comerciala sau o locuinta, ar fi infractiuni de coruptie. Ori, e departe de a fi asa ceva. Infractiunea de coruptie, practic, inseamna atunci cand un functionar public, in virtutea sarcinilor sale de serviciu, pretinde sau primeste, pentru el sau pentru altcineva, foloase necuvenite, fie bani, fie alte cadouri. Ei, numai in aceste conditii se poate vorbi de infractiuni de coruptie sau mai putem vorbi de trafic de influenta, care este o infractiune tot in categoria celor de coruptie. Dar, repet, ca regula generala, la toate aceste infractiuni trebuie sa existe acea pretindere si primire de bani sau alte foloase.

Rep.: Intr-un recent sondaj, publicat in presa centrala, Politia Rutiera este considerata, perceputa ca una dintre cele mai corupte institutii din Romania. Cum comentati nu numai acest sondaj care exprima o asemenea perceptie?

Iosif Ghiurca: Nu stiu in ce masura reflecta realitatea aceste sondaje. Si nu stiu esantionul pe care s-au facut aceste sondaje. Nu stiu zona.

Rep.: E vorba de perceptia oamenilor.

Iosif Ghiurca: La modul general. Intotdeauna noi ne straduim, Politia Romana, in general, sa schimbam imaginea, sa imbunatatim imaginea institutiei, dar suntem constienti ca este un proces de durata, tocmai fata de faptul ca politia este un instrument, noi exercitam practic autoritatea statului, si in cadrul acestei exercitari, ca legea sa fie respectata, suntem pusi in situatia de a aplica si sanctiuni contraventionale, sa facem si dosare penale, si atunci, fireste, niciodata, acel partener al nostru de dialog nu o sa fie incantat de masurile pe care le luam. Eu apreciez ca in multe situatii aceste sondaje sunt si subiective, dar admit si ideea ca mai sunt inca in tara colegi de-ai nostri care se dedau la astfel de practici. Imi place sa cred ca la nivelul judetului Salaj nu avem astfel de situatii.

Rep.: Aceasta era urmatoarea intrebare, daca in Salaj mai exista asemenea cazuri de politisti…

Iosif Ghiurca: Nu. Pot sa va spun cu toata certitudinea ca la nivelul judetului Salaj nu am cunostinta despre astfel de practici. De altfel, noi avem mai recent constituit un compartiment de inspectie interna si periodic facem astfel de verificari la toti colegii, in general, si in special la cei din cadrul Politiei Rutiere, verificari prin care urmarim in general modul lor de comportament si de dialog cu participantii la trafic, precum si aspecte de natura infractionala, daca se dedau la acte de coruptie.

Rep.: Intr-o recenta sedinta ATOP, presedintele acestui organism spunea ca Salajul este unul dintre cele mai linistite judete din tara. Din punct de vedere al infractionalitatii.

Iosif Ghiurca: Asa este. Si afirmatia se bazeaza pe cifre. Personal am purtat un dialog cu presedintele acestei structuri. Printre alte lucruri care se discuta in cadrul ATOP sunt si cele legate de infractionalitate intr-o anumita unitate teritoriala. Pot sa va spun ca rata criminalitatii la suta de mii de locuitori in judetul Salaj ne situeaza pe locul 41. Mult sub media pe tara. Si, din aceasta perspectiva, judetul Salaj chiar este un judet mai linistit. Sigur, aici explicatiile ar fi multe, si activitatea de preventie pe care o desfasuram impreuna cu colegii nostri la nivelul fiecarei subunitati de pe raza judetului, si, de ce sa nu recunosc, beneficiem si de o structura a populatiei mai linistita, mai asezata, fara prea multe probleme.

Sisteme de supraveghere video pe drumul european dintre Zalau si Cluj

Rep.: Se stie, stiti si dvs. foarte bine, ca in ultimii ani numarul accidentelor de circulatie a crescut, nu numai in judetul Salaj…

Iosif Ghiurca: Asa este.

Rep.: Cat si la nivel national. Care ar putea fi principalele cauze care au condus la aceasta explozie a numarului de accidente de circulatie?

Iosif Ghiurca: Explicatia cea mai simpla ar fi ca in ultimii ani, daca ne raportam la nivelul anilor 90, numarul masinilor, respectiv parcul auto, a crescut de cinci, sase, sapte ori. Numarul conducatorilor auto, de asemenea, a crescut foarte mult, in conditiile unei infrastructuri precare. Noi nu am dezvoltat, nu am modernizat reteaua de drumuri, iar numarul masinilor a crescut foarte mult. Ar fi, zic eu, o prima cauza. O alta cauza: s-au importat multe masini straine, cu o capacitate mare, masini care dezvolta o viteza foarte mare. Aici ma refer la viteza cu care se circula, fiind o cauza principala a accidentelor de circulatie. O alta cauza: consumul bauturilor alcoolice, dar, repet, cea mai importanta cauza a accidentelor de circulatie este infrastructura. Si noi ne-am propus, acesta este un obiectiv la nivelul politiei nationale, reducerea numarului accidentelor de circulatie. Ne-am propus si noi reducerea cu doi la suta a accidentelor in general si a consecintelor acestor accidente, respectiv a mortilor si a ranitilor grav, dar, din pacate, si aici ne inscriem in trendul general, si avem cresteri. Si la numarul total al accidentelor, si la consecinte, respectiv la numarul de morti si la cei accidentanti grav. Noi, practic, facem la fiecare accident de circulatie o analiza stricta a cauzelor care au generat accidentul respectiv, identificam segmentul de drum pe care au avut loc mai multe accidente, identificam intervalul orar, conducatorul auto, segmentul de varsta din care face parte, tocmai pentru a putea contracara, pentru a putea dispune masuri pentru stoparea acestor accidente.

Recent, am contactat o societate din Cluj, impreuna cu care si in parteneriat cu primariile de pe segmentul de drum respectiv, intentionam sa montam sisteme de supraveghere video pe drumul european dintre Zalau si Cluj. O sa ma intrebati unde vor fi montate aceste camere de supraveghere. Nu pot sa va spun inca, dar va asigur ca in acele puncte, segmente de drum, unde am avut accidente repetate.

Rep.: Considerati ca numarul accidentelor de circulatie va scadea in anii urmatorii?

Iosif Ghiurca: Noi asa ne-am dori si la asta ne-am angajat, sa reducem numarul accidentelor, dar, discutand la modul realist, nu cred ca vom reusi sa scadem, tocmai pentru ca sunt anumiti factori care nu tin de activitatea Politiei. Iar in conditiile unui numar redus de agenti de politie rutiera, incercam si reusim, sigur, cu oarecare greutate, sa acoperim toate caile rutiere mai importante din judet, si o facem pe trei schimburi, dar, repet, sunt foarte multi factori care nu tin de activitatea institutiei noastre.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »