In maximum 3 ani ramanem fara rable

Magazin Salajean 14 aprilie 2008 0

In maximum 3 ani ramanem fara rablePrezent joi la Zalau, premierul Calin Popescu-Tariceanu a declarat ca protectia mediului este o necesitate in Romania, primul ministru precizad ca aceasta va fi si destinatia fondurilor care provin din taxa pentru poluarea provenita de la automobile. Taxa pentru poluare produsa de automobile va genera fonduri care vor fi folosite exclusiv pentru programe de mediu directionate pe mai multe domenii – reimpaduriri si renaturari, realizarea de piste de biciclisti, finantarea programului de reinnoire a parcului auto, finantarea unor programe de stimulare a producerii de energie din surse alternative, a subliniat primul-ministru.

Cu masinile non-Euro la fier vechi

Una dintre directivele Uniunii Europene i-ar putea obliga pe romani sa renunte la masinile non-Euro. Astfel, cu ocazia vizitei sale in Salaj, premierul Calin Popescu Tariceanu a avertizat romanii proprietari a peste doua milioane de Dacii 1310 sau Oltcituri asupra faptului ca, din 2011, ar putea fi nevoiti sa-si caseze masinile. In atari conditii, in mai putin de trei ani, proprietarii de masini non-Euro ar putea fi nevoiti sa-si arunce la fier vechi autoturismele. Este foarte probabil ca, la nivelul Uniunii Europene – si este o atentionare pe care o fac tuturor detinatorilor de masini poluante non-Euro -, de la 1 ianuarie 2011 sa fie adoptata o directiva pentru scoaterea acestor masini din circulatie, a declarat joi premierul.

De retinut faptul ca Directiva Uniunii Europene nu a fost inca aprobata, ea aflandu-se in prezent in dezbaterea Comisiei Europene. Insa, in conditiile in care ea se va aproba, proprietarii a peste 2 milioane de masini inregistrate in prezent in parcul auto autohton vor fi nevoiti sa renunte le autoturismele lor. Conform unui Raport al Registrului Auto Roman (RAR), mai bine de 54 la suta dintre masinile romanilor sunt in prezent non-Euro. Din categoria acestor autoturisme fac parte Daciile 1310 (iesite din fabrica inainte de 1 ianuarie 1996), precum si autoturismele Trabant, Oltcit, Opel Ascona, Renault 16, Renault 21, Opel Kadett si Renault 5.

Cu 30.000 de rable mai putin

Premierul Tariceanu a marturisit la Zalau ca taxa auto nu este o masura ce contribuie la innoirea parcului de masini: Avem o problema care nu este de neglijat, si anume faptul ca proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intra ca vehicule.

Ministerul Mediului a aprobat, in urma cu cateva zile, ca un numar de 30.000 de masini, la nivel national, sa intre in programul Rabla anul acesta. In acest cadru, programul privind innoirea parcului national auto va incepe la sfarsitul lui aprilie. Totodata, se estimeaza ca numarul masinilor care vor fi casate in 2008 va fi mult mai mare decat cel de anul trecut. Astfel, numarul luat in calcul este de circa 30.000 de masini, adica dublu fata de anii anteriori.

Chiar daca oficialii Administratiei Fondului pentru Mediu sutin ca, in prezent, nu sunt bani decat pentru 16.500 de autoturisme, fondurile alocate acestui program ar putea fi suplimentate odata cu aprobarea noii taxe de poluare auto. Pana acum, banii din taxa auto se duceau la bugetul de stat, deoarece erau considerati taxa fiscala. Conform ultimei variante, taxa fiscala se transforma intr-una de mediu, deci fondurile vor intra in bugetul Administratiei Fondului de Mediu.

Reamintim ca ultima etapa a Programului Rabla, promovat de Administratia Fondului pentru Mediu, s-a incheiat in 12 decembrie 2007. La acea vreme, in topul listei marcilor de autoturisme ce puteau fi achizitionate se afla grupul Porche (Porche, Audi, Skoda, Volkswagen, Seat), Citroen, Dacia si Daewoo, fiecare cu cate o cota de 170 de bucati.

Si de aceasa data, participarea persoanelor fizice la Program presupune parcurgerea mai multor etape, si anume: inscrierea pe lista unuia dintre producatori aprobati si obtinerea notei de acceptare din partea acestuia; predarea autoturismului uzat la un agent economic autorizat si obtinerea certificatului de distrugere a masinii uzate; radierea autoturismului vechi si achizitionarea unui autoturism nou etc.. In ceea ce priveste operatorii economici salajeni, care au fost autorizati sa desfasoare activitati de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz, in cadrul ultimelor programe Rabla, amintim: SC Balti Dob SRL, SC Mivas Trans Corporation SRL si SC Remat Salaj SA, toate cu sediul in Zalau.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »