Fara ancheta la Muzeul Judetean

Magazin Salajean 7 noiembrie 2007 0

Fara ancheta la Muzeul Judetean

Dupa ce prefectul Andrei Todea a solicitat public Consiliului Judetean Salaj, la sfarsitul saptamanii trecute, sa faca o ancheta la Muzeul Judetean pentru a vedea modul in care s-a cheltuit suma alocata judetului pentru descarcarile arheologice la Autostrada Transilvania, ieri a avut loc o intalnire pe aceasta tema. Reprezentanti ai Consiliului Judetean Salaj, ai Directiei de Cultura, Culte si Patrimoniu National Cultural Salaj si ai Muzeului Judetean Salaj au discutat situatia descarcarilor arheologice in judet. Mircea Ghiurco, vicepresedinte al Consiliului Judetean Salaj, ne-a declarat ca au fost identificate cateva neconcordante, ele sunt marunte si am cerut ca in cursul zilei de azi documentatia sa fie refacuta. Maine va fi depusa spre avizare si speram sa obtinem si avizul pentru eliberarea de sarcina. E vorba, asadar, de niste neconcordante si nu de ambitii personale la Muzeul Judetean, asa cum s-a spus cu diferite ocazii. Si nici nu cred ca este necesara o ancheta la Muzeu, asa cum a cerut prefectul Todea, pentru ca banii au fost cheltuiti pentru ca s-a descoperit pe traseul autostrazii cel mai important sit din zona, a spus Mircea Ghiurco.

Acesta a mai spus ca neconcordantele descoperite tin de faptul ca documentatia depusa de Muzeu pentru descarcarea de sarcina priveste o suprafata mai mare decat cea pe care s-au efectuat sapaturi. Diferenta de suprafata se explica, insa, prin faptul ca bucatile de teren in plus au fost cercetate de arheologi cu aproximativ un an jumatate inainte pentru un alt obiectiv si au primit aviz de descarcare la vremea respectiva de la Comisia Nationala de Arheologie. Ca urmare, nu s-au mai considerat necesare alte sapaturi, special pentru autostrada.

Mircea Ghiurco a declarat ca nu este justificata comparatia cu alte judete, precum Bihor si Cluj, in ceea ce priveste situatia descarcarilor arheologice, intrucat in Salaj a fost descoperit un sit foarte mare, important din punct de vedere istoric, care merita conservat. Spre ghinionul sau spre fericirea noastra, la noi s-a descoperit cel mai mare sit din zona. Aveam doua variante: sa-l lasam asa si sa mergem mai departe, cum au facut alte judete, sau sa-l conservam. Am ales aceasta ultima varianta, data fiind importanta istorica a sitului si pentru ca era vara, iar vremea permitea concentrarea atentiei asupra locului. Ca urmare, banii necesari au fost mai multi decat daca s-ar fi sapat un teren gol, fara vestigii istorice, a mai spus vicepresedintele Consiliului Judetean Salaj.

Mai mult, potrivit sursei citate, Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, ca beneficiar al sapaturilor arheologice, a stiut de la bun inceput care a fost varianta aleasa in cazul descris mai sus si a fost de acord cu ea. Compania de Drumuri a stiut si a acceptat acest stil de lucru. I s-a solicitat aviz pentru asta si ei l-au dat, a spus Mircea Ghiurco.

Situatia descarcarilor de sarcina trebuie rezolvata cat mai repede in judet, cu atat mai mult cu cat lucrarile la realizarea autostrazii vor incepe pe teritoriul Salajului la 1 ianuarie 2008, primul santier urmand sa fie deschis de Compania Bechtel in zona localitatilor Port – Marca.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »