Examen de conducere dupa standarde europene

Magazin Salajean 29 ianuarie 2010 0

Examen de conducere dupa standarde europene

Pe 19 ianuarie a intrat in vigoare noua procedura de examinare pentru obtinerea permisului.

Noile reglementari transpun prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind permisele de conducere. Ca si pana acum, examinarea va consta intr-o proba teoretica si una practica. Prima presupune rezolvarea unui test in sistem informatic, prin utilizarea unei aplicatii informatice puse la dispozitie de Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor.

Aceasta proba nu necesita abilitati sau competente de operare pe calculator din partea candidatului, accesul la aplicatia informatica realizandu-se doar prin atingerea unui ecran. Accesul in sala de examen se realizeaza pe baza unui bon de ordine care contine un cod de bare, inmanat de lucratorii serviciilor publice comunitare. Codul de bare identifica un test completat de un anumit candidat si are valabilitate doar in ziua curenta.

Proba teoretica se sustine fara o programare realizata in acest scop, in orice zi pana in ziua anterioara probei practice. Repartizarea examinatorilor se face in mod aleatoriu de catre sistemul informatic. Testul de examen este precedat de trei intrebari de acomodare.

Indiferent de raspunsurile la cele trei intrebari de acomodare, candidatul va trece la solutionarea testului propriu-zis, care este generat de sistemul informatic. Pentru fiecare intrebare sunt enumerate trei sau patru variante de raspuns, existand posibilitatea ca unul sau mai multe raspunsuri sa fie corecte. Candidatul poate raspunde la fiecare intrebare afisata in ordinea aparitiei acestora sau poate amana raspunsurile, revenind ulterior asupra lor.

Evaluarea raspunsurilor se aduce la cunostinta candidatului in mod direct, prin afisarea in timp real pe ecranul de examinare a rezultatului general si a calificativului final. Pe ecran este afisat si contorul de timp. In scopul eliminarii posibilitatii de substituire a persoanei candidatului, pe timpul desfasurarii probei teoretice sistemul informatic preia trei imagini faciale ale acestuia, care se vor tipari pe anexa la testul de examen.

In noile dispozitii se fac si precizari privind timpul de exminare si numarul de intrebari la care trebuie sa raspunda candidatul pentru a fi declarat admis. Testele pentru proba teoretica contin intrebari particularizate pentru fiecare categorie ori subcategorie. Astfel, pentru categoriile A si A1, testul cuprinde 20 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 17 intrebari. Pentru categoriile B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb sau Tv, testul cuprinde 26 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 30 de minute.

Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 22 de intrebari. Pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E si DE, testul cuprinde 11 intrebari, timpul de solutionare fiind mult mai scurt, de doar 15 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin noua intrebari.

Traseul (proba practica) consta in testarea conducerii unui autovehicul in traseu, inclusiv a manevrelor speciale, corespunzatoare categoriei de permis solicitat, cu exceptia categoriei A si subcategoriei A1. Pentru acestea din urma se verifica numai indemanarea in poligoane special amenajate. Din data de 15 martie 2010, se vor schimba si dimensiunile poligoanelor.

Ordinul prevede expres ca desfasurarea probei practice va fi intrerupta in cazul aparitiei unor conditii meteo rutiere nefavorabile, determinate, de regula, de reducerea vizibilitatii sub 100 metri, caderi abundente de precipitatii, inundatii, furtuna ori viscol, urmand a fi reluata de indata ce conditiile de circulatie au revenit la normal.

Orasul se sustine numai dupa o programare realizata in acest scop, cu cel putin sapte zile inainte de proba. Programarea candidatilor la primul examen se efectueaza de catre unitatile autorizate in care acestia au urmat cursurile de pregatire teoretica si practica.

Aceasta programare se poate efectua si printr-o aplicatie informatica pusa la dispozitie gratuit de DRPCIV, in baza unui protocol. Candidatii trebuie sa prezinte personal dosarul de examinare si, doar in cazul primei programari, sa parcurga procedurile de preluare a semnaturii si a imaginii faciale. Dupa verificare, dosarul se restituie candidatului.

Programarea la proba practica se anuleaza din oficiu in situatia in care candidatul nu promoveaza proba teoretica. Reprogramarea pentru sustinerea examenului se solicita personal de catre candidati, la sediul serviciului public comunitar.

Ordinul MAI nr. 4 din 8 ianuarie 2010 pentru modificarea si completarea Ordinului ministrului administratiei si internelor nr. 1.497/2006 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 43 din 19 ianuarie 2010.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »