Descarcarile arheologice pentru autostrada – in plop

Magazin Salajean 13 iulie 2007 0

Descarcarile arheologice pentru autostrada - in plopDesi s-a spus de nenumarate ori ca Salajul trebuie sa recupereze la capitolul Descarcari arheologice pentru Autostrada Transilvania, situatia existenta in momentul de fata nu este deloc roz si atarna de raspunsul autoritatilor centrale. Mai exact, avand in vedere ca banii alocati descarcarilor de sarcina pentru intregul tronson au fost cheltuiti pe un singur sit, arheologii Muzeului Judetean au oprit lucrarile pana la o suplimentare de fonduri. Pana cand, insa, Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi va da unda verde alocarii altor bani, la nivel de judet, actorii implicati ridica din umeri si dau vina unii pe altii pentru depasirea termenului de realizare a descarcarilor de sarcina

Situatia siturilor cu vestigii a fost cunoscuta de la inceput in judet – sunt 28 pe traseul prevazut pentru Autostrada Transilvania, si fiecare din ele trebuia periat de arheologi, pentru fiecare portiune trebuind facute descarcari de sarcina inca de anul trecut. Echipa Muzeului Judetean de Istorie si Arta Zalau Salaj a inceput cu portiunea de 2.5 kilometri cuprinsa intre localitatile Ip si Port, unde Compania Bechtel intentioneaza sa-si deschida santierul central si sa amenajeze o fabrica de betoane. Odata finalizate lucrarile, a fost intocmit raportul de sapatura si trimis Directiei Judetene de Cultura Culte si Patrimoniu National Cultural Salaj, care trebuie sa-l trimita spre aprobare, la randul ei, la Bucuresti. Aici este unul din punctele slabe ale lantului care implica descarcarile arheologice, in care au inceput sa apara probleme. Directorul Directiei Judetene de Cultura Salaj, Gheorghe Roman Chende, ne-a declarat ca acest raport de sapatura a fost facut de doua ori de Muzeul Judetean fara ca normele impuse in contract sa fie respectate, fiind astfel respins de Ministerul Culturii. Abia acum, a treia oara adica, raportul realizat conform contractului a fost trimis la Bucuresti, raspunsul autoritatilor centrale urmand sa fie primit in aceste zile. Asa ca, pana acum, nu s-a dat descarcare pe nici un metru de teren, a spus directorul Directiei Judetene de Cultura Salaj.

Nu mai sunt bani

Cu toate acestea, chiar daca raspunsul va fi favorabil, lucrarile nu vor putea fi reluate pentru ca nu mai sunt bani pentru continuarea lor. Gheorghe Tamba, seful sectiei Arheologie din cadrul Muzeului Judetean, ne-a declarat ca a solicitat Companiei Nationale de Drumuri suplimentarea fondurilor alocate descarcarilor arheologice cu 200.000 de lei, dat fiind ca suma de 276.000 de lei alocata initial pentru intreg tronsonul a fost deja epuizata pe cei 2.5 kilometri dintre Ip si Port. Ca urmare, lucrarile au fost oprite, a spus Tamba, explicand apoi ca banii s-au scurs asa usor din cauza ca Salajul are suprafete cu mai multe situri decat alte judete. Bihorul a avut doar cinci situri, au terminat repede, dar Clujul este in aceeasi situatie ca si noi, iar colegii de acolo au cerut si ei suplimentari de fonduri pentru a putea continua sapaturile la necropola de la Savadisla, a spus Gheorghe Tamba. Acesta s-a angajat, insa, ca in cazul in care suplimentarea de fonduri ii este aprobata printr-un act aditional, sa finalizeze de sapat pana la sfarsitul acestui an alti sapte kilometri din traseul pe care il va avea autostrada.

Exproprierile – pe nicaieri

Numai ca angajamentul se poate lovi si el de o alta problema, care, potrivit lui Tamba, a dus si ea la depasirea termenului de realizare a descarcarilor arheologice. Problema respectiva se afla in ograda Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi: terenurile pe care trebuie sa se faca sapaturile arheologice si, implicit, descarcarile de sarcina, nu au fost expropriate nici acum, iar actualii proprietari – satenii – refuza accesul arheologilor pe parcelele semanate deja cu culturi agricole. Cum nimeni nu stie in cat timp se vor realiza exproprierile, vestigiile vor sta sub pamant, iar descarcarile de sarcina tot in plop.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »