Controversata taxă auto, suspendată „parţial”

Sălăjenii care vor să înscrie pe drumurile publice autovehiculele nou sau second-hand achiziţionate din străinătate trebuie să achite taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule. Faptul că preşedintele ţării a semnat ordonanţa de urgenţă care prevede suspendarea acestei taxei auto nu îi scuteşte de plată decât pe cei care vor să înmatriculeze maşini înscrise în ţară înainte de anul 2007 şi pentru care nu s-a plătit vreo taxă de primă înmatriculare sau taxă de poluare. Taxa de primă vânzare trebuia percepută cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate în ţara noastră asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa de poluare.
Şeful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatricularea Vehiculelor Sălaj, Remus Stanciu, ne-a declarat că ordonanţa de urgenţă semnată de preşedintele Traian Băsescu este, de fapt, acelaşi act normativ votat în Parlament şi potrivit căruia s-a dispus, începând cu 1 februarie 2012, suspendarea taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule la prima transcriere a dreptului de proprietate. „Cetăţenii au început să ne solicite informaţii în legătură cu suspendarea taxei auto. Modificările legislative nu se referă, însă, neplata taxei auto pentru maşinile aduse din străinătate. Ordonanţa de urgenţă face referire la suspendarea prevederilor art.2, lit. i, din art.4, alin. (2) şi a celor privind prima transcriere a dreptului de proprietate ale art. 5 alin. (1) din Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, publicată în Monitorul Oficial Partea I nr. 17 din 10 ianuarie 2012, care vor deveni aplicabile începând de anul viitor”, ne-a declarat Remus Stanciu.

Ce spune legislaţia

Plata taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule a fost suspendată, până la 1 ianuarie 2013, doar pentru următoarele prevederi legislative: – art.2 lit. i) prima transcriere a dreptului de proprietate – primul transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, realizat după intrarea în vigoare a prezentei legi, în conditiile art. 11 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; – art. 4 alin. (2) Obligaţia de plată a taxei intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, conform Legii nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, sau taxa pe poluare pentru autovehicule şi care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementarilor legale în vigoare la momentul înmatriculării; – art.5 alin. (1) Organul fiscal competent calculează cuantumul taxei, pe baza documentelor din care rezultă dovada dobândirii dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi elementele de calcul al taxei, depuse de către contribuabilul care intenţionează să efectueze înmatricularea sau prima transcriere a dreptului de proprietate. Lista documentelor este prevăzută în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

O taxă de mediu din 2013…

Controversata taxă auto, modificată de nenumărate ori în ultimii ani, ar putea dispărea de anul viitor. Mai precis, aceasta nu ar mai fi considerată o taxă auto, ci una de mediu. Prin această nouă denumire şi modificare a destinaţiei se încearcă respectarea cerinţelor oficialilor europeni şi stoparea cauzelor de pe rolul instanţelor de judecată privind cererile de înmatriculare fără plata taxei auto sau de recuperarea acestei taxe de către persoanele care au achitat-o deja.
Aceasta nouă taxă ar fi una de protecţie a mediului, principiul de bază pentru clădirea acesteia fiind în funcţie de modul în care autoturismul poluează, a precizat, zilele trecute, premierul Victor Ponta. Acesta a mai specificat că această taxă trebuie să intre în vigoare de la 1 ianuarie, anul viitor, pentru a cunoaşte influenţele bugetare. Noua taxă de mediu va fi calculată în funcţie de nivelul de poluare, dar să nu fie mai mare decât preţul autovehiculului.
Taxa auto a fost introdusă de guvernanţi în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon, iar în ultimii ani a fost modificată de mai multe ori. Începând de anul trecut, cuantumul taxei auto a fost majorat în medie cu 45-50 la sută, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante. De la începutul anului, această taxă a fost redusă cu până la 25 la sută.

… sau un impozit pe autovehicul?

Taxă auto ar trebui să dispară complet şi să fie plătită sub forma unui impozit anual per vehicul, potrivit reprezentanţilor Federaţiei Operatorilor Români de Transport. Mai exact, acest impozit anual ar urma să fie calculat în funcţie de vechimea maşinii şi gradul de poluare, însă diferenţiat: cu cât maşina este mai veche, cu atât impozitul să fie mai mare.
Presedintele federaţiei, Augustin Hagiu, susţine că această variantă de plată, adică impozitul per vehicul trebuie să fie suficient de mic pentru a putea utiliza maşina şi, în acelaşi timp, suficient de mare pentru a acoperi poluarea, pentru mediu.
În plus, şoferii care au achitat taxa de primă înmatriculare nu vor mai trebui să plătească acest impozit, deoarece înseamnă că au fost deja acoperite cheltuielile pentru emisiile de carbon. Cei care au plătit taxa de primă înmatriculare, dar au recuperat-o ulterior, vor fi nevoiţi să plătească, totuşi, impozitul.

Leave a Comment