Comertul on-line, in atentia Protectiei Consumatorilor

Magazin Salajean 23 februarie 2010 0

Comertul on-line, in atentia Protectiei Consumatorilor

Comertul on-line practicat in tara noastra este intr-un proces de crestere accelerata. Acest tip de afacere se bazeaza pe relatia de incredere intr-o masura mult mai mare decat comertul traditional si, totodata, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi, a declarat, saptamana trecuta, Constantin Cerbulescu, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). Pentru preintampinarea unor astfel de riscuri, in perioada 1-5 februarie, s-a dispus efectuarea unor controale care au vizat 179 de operatori economici, la 168 constatandu-se abateri. Comisarii ANPC au aplicat 72 de amenzi in valoare de 268.500 de lei si 96 de avertismente.

Potrivit unui comunicat de presa al ANPC, pe site-urile operatorilor economici sanctionati nu existau informatii complete asupra tarifelor si preturilor. Nu era afisata lista serviciilor si nici preturile de comercializare a produselor. Nu se mentiona moneda in care trebuie efectuata plata, in lista serviciilor prestate tariful nu era exprimat in lei, nu se mentiona nici daca pretul este la cursul euro la zi, daca include TVA ori daca sunt incluse cheltuielile de livrare.

In unele cazuri, caracteristicile produselor nu erau afisate in limba romana, pentru produsele alimentare comercializate on-line nu se facea nicio referire la gramajul portiei si la ingredientele utilizate, iar pentru o parte din produsele fabricate lista ingredientelor afisate pe site nu corespundea cu ingredientele inscrise pe eticheta produsului. In cazul produselor aflate la oferta, reducerea practicata era mai mica decat cea afisata, nu se mentiona perioada promotiei sau faptul ca promotia se desfasoara in limita stocului disponibil. Astfel de abateri au fost constatate la 77 de operatori economici, reprezentand 43,02 la suta din totalul controlat, din judetele Brasov, Mures, Hunedoara, Braila, Suceava, Vrancea, Bacau, Gorj, Neamt si Bihor.

Spre exemplu, un operator economic din judetul Maramures care desfasoara activitate de comert electronic cu produse de folosinta indelungata – telefoane, accesorii pentru camere foto sau video si dispozitive de redare MP3 ori MP4 – a fost sanctionat contraventional, ca urmare a unei reclamatii privind practicile comerciale incorecte. Operatorul economic prezenta pe site un aparat foto la un pret de vanzare de 2.200 de lei, iar ca urmare a comenzii efectuate de catre consumator s-a emis o factura proforma cu aceasta valoare.

In decurs de o saptamana, operatorul economic a anuntat cumparatorul ca livreaza produsul comandat numai daca se mai achita in plus 600 de lei, pe motivul cresterii pretului la produsul respectiv, desi pretul mentionat in factura proforma era inca afisat pe site. Operatorul economic a fost sanctionat cu o amenda de 3.000 de lei si s-a dispus incetarea practicii comerciale inselatoare.

Clientii care apeleaza la cumparaturile on-line sunt sfatuiti, printre altele, sa refuze tranzactia daca li se cere codul PIN, sa cumpere de la companii cunoscute, sa evite operatorii economici care nu afiseaza date de contact complete – adresa, telefon, cod unic de identificare fiscala si care se rezuma doar la o adresa de e-mail.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »