Cea de-a treia varianta a taxei auto a fost aprobata

Magazin Salajean 23 aprilie 2008 0

Cea de-a treia varianta a taxei auto a fost aprobataExecutivul a aprobat, in sedinta de luni, Ordonanta de Urgenta privind cea de-a treia formula de calcul a taxei auto. Taxa de poluare auto urmeaza sa fie calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon si de noxe. Statul va restitui diferenta dintre noua si vechea formula de taxa celor care au platit-o deja pe aceasta din urma. Dupa noua grila, aplicabila de la 1 iulie, taxa creste pentru masinile noi vandute in Romania, in timp ce valorile scad la jumatate pentru autovehiculele Euro 1 si Euro 2 cu motoare de pana in 2.000 de centimentri cubi, taxa ramanand totusi mai mare pentru automobilele vechi de import.

Guvernul a discutat, la sfarsitul lunii trecute, proiectul ordonantei de urgenta prin care este propusa introducerea taxei de poluare auto, care sa inlocuiasca taxa de prima inmatriculare aflata in vigoare.

Ulterior, proiectul a fost supus unei audieri publice inainte de a fi aprobat de Guvern sub forma unei ordonante de urgenta, dezbatere in care fiecare cetatean interesat a avut posibilitatea sa isi exprime punctul de vedere.

Participantii la audierea publica pe tema taxei auto au recomandat Executivului esalonarea platii taxei, adica plata acesteia in rate, corelarea cuantumului acesteia cu cel platit de alti poluatori si extinderea bazei de impozitare si pentru masinile deja inmatriculate. In plus, participantii la audierea publica au mai cerut si aplicarea fara discriminare a taxei auto, indiferent de proprietarul masinii si de statutul sau.

Unii dintre participanti au propus plata taxei strict in functie de gradul de poluare al masinii, stabilit cu ocazia fiecarei inspectii tehnice periodice obligatorii. Altii au propus calcularea taxei avand in vedere intregul ciclu de viata al masinii, producatorul si gradul de rulare. Altii au sugerat Executivului sa coreleze actul normativ prin care se introduce taxa cu celelalte acte normative deja existente, cerand totodata mecanisme clare de control referitoare la modul de cheltuire a banilor.

Executivul nu este obligat sa tina cont de recomandarile facute de Comisia de Experti a audierii publice pe tema taxei, insa premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca unele propuneri ar putea fi folosite pentru a aduce modificari legii privind taxa auto.

Diferenta de taxa auto va fi restituita dupa 1 iulie

Taxa auto rezultata ca diferenta intre suma platita conform formulei actuale de calcul si suma care se va plati dupa 1 iulie urmeaza sa fie restituita de Trezorerie, la cerere, in cel mult 90 de zile, potrivit unei propuneri a Ministerului Economiei si Finantelor. Astfel, persoanele care au achitat sau vor achita, in perioada 1 ianuarie 2007 – 30 iunie 2008, o taxa mai mare decat cea care va fi aplicata de la 1 iulie isi vor putea recupera banii dati in plus printr-o cerere depusa la Trezorerie.

In schimb, persoanele carora le-ar reveni de plata, dupa 1 iulie, o taxa mai mare decat cea din prezent nu vor fi afectate de noile reglementari. Solicitarile vor putea fi facute numai dupa 1 iulie, data la care va intra in vigoare noua varianta a taxei.

Potrivit unei propuneri a Ministerului Economiei si Finantelor, diferenta ar urma sa fie restituita de catre unitatile Trezoreriei statului unde a fost platita taxa, pe baza unei cereri tip insotita de copia documentului care atesta plata taxei si de un document care indica noul cuantum al taxei calculat de catre Trezorerie.

Diferenta de taxa ar trebui sa fie returnata, in cel mult 90 de zile calendaristice de la depunerea cererii, fie la ghiseele Trezoreriei, fie intr-un cont bancar.

Modalitatea de rambursare a diferentei de taxa va fi detaliata in normele metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta pentru modificarea taxei auto.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »