Bechtel nu angajeaza salajeni pentru ca necesita recalificare

Magazin Salajean 14 septembrie 2007 0

Bechtel nu angajeaza salajeni pentru ca necesita recalificare

Prima sedinta a Grupului de lucru pentru Autostrada Transilvania, desfasurata zilele trecute, a avut in centrul discutiilor trei aspecte: situatia descarcarilor arheologice in judet, cea a drumurilor din Salaj distruse de traficul greu ce transporta materiale de constructii pe santiere si angajarile pe care Bechtel le-a facut din randul salajenilor.

Primul aspect din cele trei amintite anterior a fost amintit de Mircea Ghiurco, vicepresedinte al Consiliului Judetean (CJ) Salaj. Acesta a declarat ca vinovatii pentru intarzierea descarcarilor arheologice pentru Autostrada Transilvania sunt Directia Judeteana de Cultura Salaj si Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, si nu Muzeul Judetean de Istorie si Arta Zalau – Salaj, asa cum a afirmat recent prefectul Andrei Todea. Ghiurco a mai spus ca, prin contractul incheiat cu Compania Nationala de Drumuri, Muzeul Judetean Salaj nici macar nu trebuie sa faca descarcari de sarcina, ci doar sapaturi arheologice, responsabilitate pe care a indeplinit-o. Toata lumea da vina pentru intarzierea descarcarilor de sarcina pe Muzeul Judetean, dar de fapt contractul incheiat de acesta cu Compania Nationala de Drumuri nici macar nu prevede ca Muzeul sa aiba responsabilitatea aceasta. Ea revine Directiei de Cultura Salaj. Muzeul, ca executant, trebuie sa faca sapaturi arheologice. Si asta a facut, a spus Mircea Ghiurco.

Referindu-se la Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, Ghiurco a spus ca este imposibil sa comunici cu o parte care nici macar nu raspunde la telefon. Si aceasta parte mai are de facut in Salaj plati pentru sapaturile efectuate pana acum. Noi nu putem credita aceste sapaturi la infinit.

Potrivit sursei citate, descarcarile de sarcina sunt intarziate si intrucat Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi nu a semnat nici macar acum actul aditional prin care Salajul sa primeasca suma de 500.000 de lei promisa pentru continuarea sapaturilor arheologice. Ca urmare, lucrarile sunt oprite si aspectul se va agrava dupa 1 ianuarie 2007, cand Bechtel va incepe lucrarile in Salaj. Descarcarile de sarcina trebuiau finalizate inca de anul trecut, dar pana acum nici un metru de teren nu a fost eliberat arheologic in judet. Dat fiind ca, totusi, pentru sapaturile efectuate a fost cheltuita intreaga suma de 276.000 de lei alocata initial judetului, Salajul a primit promisiuni ca va primi alti 500.000 de lei care sa permita continuarea lucrarilor. Ghiurco a spus ca, in acest sens, Compania Nationala de Drumuri ar trebui sa semneze un act aditional la contractul pe care il are incheiat cu Muzeul Judetean Salaj, act pe care autoritatile de la Bucuresti continua sa il ignore.

Doar 50 de angajati salajeni

A doua problema discutata ieri de grupul de lucru tine de santierele pe care le deschide Bechtel in judetele prin care trece autostrada. In Salaj, aceasta are o lungime de 103 kilometri, tronsonul cel mai important fiind de aproximativ 81 de kilometri. Salajenii interesati sa lucreze pe santierele companiei americane s-au prezentat in februarie 2007 la Bursa locurilor de munca organizata de AJOFM Salaj, dar din 1.400 de persoane ce au depus C.V.-uri, doar aproximativ 50 lucreaza in prezent la autostrada.

Prezent in Grupul de lucru, Martin Rusneac, director al Departamentului de Resurse Umane din cadrul Companiei Bechtel, a declarat ca salajenii sunt angajati in numar mic din cauza ca majoritatea trebuie recalificati de companie. La realizarea Autostrazii Transilvania, pe santierul de la Chiribis lucreaza in prezent 900 de angajati romani, dintre care aproximativ 50 sunt din Salaj. Au fost foarte multe persoane din Salaj care s-au aratat interesate sa lucreze pentru noi, dar problema pe care am intampinat-o a fost ca majoritatea dintre ele nu accepta standardele noastre de calificare. Majoritatea angajatilor din Salaj trebuie recalificati, a declarat Rusneac. Reprezentantii Bechtel au mai declarat ca realizarea autostrazii creeaza disconfort in localitati si, pentru a diminua aceasta incomoditate, Bechtel ofera oamenilor posibilitatea angajarii contra unei remuneratii ce le poate suplimenta veniturile din agricultura.

Drumurile Salajului, reabilitate de Bechtel

Cel de-al treilea aspect – cel al drumurilor judetene distruse de traficul greu pentru Bechtel, a fost punctat de Anamaria Sava, director al Departamentului de Relatii cu Comunitatile si Dezvoltare Durabila din cadrul Companiei Bechtel. Aceasta a spus ca Bechtel este deschisa spre semnarea unui protocol prin care sa se angajeze la reabilitarea drumurilor din Salaj care sunt distruse in modul amintit anterior, asemenea protocoale fiind deja incheiate si cu judetul Bihor. Drumurile din judete au de suferit cand se afla in desfasurare un proiect atat de mare cum este realizarea unei autostrazi. Chiar daca noi incercam sa reducem disconfortul creat, acesta se simte. In Bihor avem incheiate protocoale cu Consiliul Judetean pentru reabilitarea drumurilor distruse in perioada in care se construieste autostrada. Suntem deschisi la aceasta idee si pentru Salaj, a spus Anamaria Sava.

Autoritatile judetene din Salaj intentioneaza si ele sa incheie cu Compania Bechtel un asemenea act, in care sa fie reglementat modul de utilizare a drumurilor de catre executantul autostrazii. Sava a mai spus ca tot pentru a reduce efectele nagative asupra infrastructurii rutiere, Bechtel va realiza, in momentul in care aliniamentul autostrazii va fi efectiv facut, un drum de exploatare paralel. Acesta va fi folosit pentru transportul materialelor de constructii in santiere. Dorim sa deviem cat mai mult traficul, atat pentru utilajele pe care le folosim, cat si pentru subcontractori. Problema drumurilor distruse in Salaj de traficul greu pentru Bechtel s-a pus cand un studiu cerut de Consiliul Judetean Salaj a aratat ca judetul este tranzitat de 1.800 de masini de tonaj greu din judet, la care se adauga masinile ce vin din judetele aferente. Cum fiecare masina face, in medie, trei curse pe zi, drumurile din Salaj au fost puternic avariate in ultimele luni, obligand CJ Salaj sa ia masuri. Cum posibilitatile financiare pe care le are Salajul sunt limitate, iar necesarul financiar ce trebuie folosit la intretinerea drumurilor este foarte mare, CJ Salaj a solicitat, cu aproximativ doua luni in urma, Companiei Nationale de Drumuri si Autostrazi sa preia drumurile judetene in administrare, pana la finalizarea autostrazii. La finalul investitiei, drumurile ar fi trebuit sa treaca iar la CJ Salaj, macar in starea in care acesta le-a predat. Solicitarea a fost respinsa, judetul fiind nevoit sa se descurce cu fondurile proprii si cu cele alocate de Guvern pentru intretinerea carosabilului.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »