Autostrada Transilvania bate la usa Salajului

Magazin Salajean 6 noiembrie 2006 0

Autostrada Transilvania bate la usa SalajuluiIn 2007 se anunta exproprieri, descarcari de sarcina arheologica si angajari de muncitori calificati. Bechtel va aduce muncitori din Pakistan si China, in cazul in care nu va gasi in tara mana de lucru calificata

La jumatatea anului 2009 sau, cel tarziu, undeva prin toamna, in Salaj se va putea circula pe tronsonul Zalau – Bors al Autostrazii Transilvania, a anuntat, vineri, prefectul Andrei Todea.

In conferinta de presa de vineri, de la Institutia Prefectului, Todea a prezentat mediei locale un calendar exact al desfasurarii lucrarilor la Autostrada Transilvania, etapizarea lucrarilor fiind strict marcata de catre directorul de proiect, Michael John Mix, cu care prefectul de Salaj s-a intalnit recent. Astfel, conform calendarului, lucrarile la Autostrada Transilvania, care se vor desfasura pe teritoriul administrativ al judetului Salaj, vor incepe in data de 1 ianuarie 2008. Autostrada din Salaj a fost impartita pe doua tronsoane – 3A (Cluj-Topa – Zalau ) si 3B (Marca – Zalau), ambele tronsoane intrand in lucru la aceeasi data de 1 ianuarie 2008. De fapt, Autostrada se apropie, deja, de Salaj, in 2007 fiind programate lucrari importante pe tronsonul Suplacu de Barcau – Bors, in judetul Bihor facandu-se angajari masive de muncitori – circa 1.500 de oameni in plus, fata de cati angajati exista la ora actuala. Pentru Salaj, anul 2007 va insemna organizarea si deschiderea santierului, asta insemnand si angajarea a circa 1.500 – 2.000 de muncitori calificati in meseriile de fierari – betonisti, dulgheri, zidari, lacatusi etc si a unui numar foarte redus de muncitori necalificati. Acest lucru va fi o problema in judetul Salaj, stiut fiind faptul ca, pe parcursul anilor trecuti, multi muncitori calificati si-au luat zborul spre culturile de capsuni din Spania. Pentru noi, aceasta campanie de angajare va reprezenta o mare provocare, pentru ca, pur si simplu, nu stiu de unde vom reusi sa scoatem atata mana de lucru, a declarat prefectul Todea. Pentru a preintampina problema, in Salaj se intentioneaza intensificarea cursurilor de formare profesionala in meseriile cerute, prin AJOFM si prin Scoala de Arta si Meserii. Dar Bechtel a anuntat, deja, ca nu va sta dupa formarile profesionale din tara. Am fost anuntati ca, in cazul in care nu vom putea asigura forta de munca calificata, Bechtel are solutii, aducand muncitori calificati din Pakistan si China, ceea ce nu ar fi un lucru prea bun pentru noi, a fost de parere Todea. Pe de alta parte, chiar si Bechtel va organiza cursuri de formare profesionala, dar numai pentru 200 – 300 de persoane.

In fine, pentru oficialii Salajeni, anul 2007 va reprezenta un an plin de provocari. Firmele care s-au angajat sa faca exproprierile, va trebui sa-si obtina toate autorizatiile pana la finele anului. Pretul exproprierilor a fost hotarat, in functie de calitatea terenului, intre 6 – 9 euro/metrul patrat. Mai mult, in anul 2007, arheologii salajeni vor trebui sa rezolve problema descarcarilor de sarcina arheologica, unde vor aparea probleme: Deja cei de la Muzeu mi-au spus ca in judet avem vreo 18 situri pe traseul Autostrazii si ca descarcarile dureaza cativa ani buni. Eu le-am spus sa faca descarcarile in 2007, dupa care nu au decat sa verifice, ani la rand, ce au sapat, a spus Todea.

Cert este faptul ca, la ora actuala, Autostrada Transilvania este cel mai mare proiect de infrastructura din Europa. Construirea celor 415 kilometri de autostrada (din care 83 de kilometri vor trece prin Salaj), de 26 metri latime, cu o parte carosabila de 2 x 8 metri, cu 267 de viaducte, 58 de pasaje rutiere si 34 de pasarele, are un buget, doar pentru anul 2007, de 120 de milioane de euro, pe care Ministerul Transporturilor il poate suplimenta, in orice moment, cu inca 60 de milioane de euro, in cazul in care constructorul poate sa motiveze clar nevoia de suplimentare. Iar Bechtel, ca sa inchida gura tuturor celor care au avut de comentat pe seama modului in care a fost ales constructor, a deplasat in Romania un adevarat arsenal de utilaje – care contine peste 500 de masini si utilaje.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »