Alunecările de teren “faultează” lucrările de reabilitare a drumului Hereclean – Vîrşolţ

magazinsalajean 18 iulie 2012 0
Alunecările de teren “faultează” lucrările de reabilitare a drumului Hereclean – Vîrşolţ

Încă o dată, natura se dovedeşte perfect capabilă de a pune în dilemă drumarii care încearcă să modernizeze drumurile Sălajului. Alunecările de teren înregistrate pe Dealul Vîrşolţului l-au determinat pe constructorul care se ocupă de proiectul de reabilitare să oprească temporar lucrările pe o porţiune afectată de pământul care a luat-o la vale şi să caute soluţii care să stabilizeze versantul şi denivelarea carosabilului şoselei care îl traversează. Specialiştii susţin că problemele vor fi rezolvate până în toamnă şi că, între timp, lucrările vor continua pe DN1H, de la Hereclean până la ieşirea din comuna Halmăşd, la limita cu judeţul Bihor.

Alunecările de teren înregistrate pe dealul Vârşolţului continuă să dea bătăi de cap drumarilor şi să ridice probleme majore în ceea ce priveşte reabilitarea drumului naţional 1 H Zalău – Aleş, pe tronsonul Hereclean – Vârşolţ. Natura pare să se dovedească încă o dată puternică şi încăpăţânată şi, în ciuda faptului că artera de circulaţie care traversează dealul Vârşolţului a intrat în amplu proces de modernizare, constructorul care se ocupă de proiect întâmpină dificultăţi din cauza alunecărilor de teren. Situaţia nu este una nouă, ci a fost semnalată constant, în ultimii 25 de ani, însă de această dată, starea de fapt încetineşte bunul mers al unei investiţii care ar fi trebuit să îmbunătăţească vizibil condiţiile de trafic din zonă.

Se aşteaptă aprobarea autorităţilor centrale

În vederea soluţionării problemelor identificate pe tronsonul Hereclean- Vîrşolt, prefectul judeţului, Filonaş Chiş, a convocat o serie de întâlniri cu factorii implicaţi în proiectul de reabilitare a drumului naţional 1 H. Purtătorul de cuvânt al Instituţiei Prefectului Sălaj, Oana Ciobanu, ne-a declarat că la aceste şedinţe au fost prezenţi reprezentanţi ai următoarelor entităţi : Direcţia Regională Drumuri şi Poduri Cluj, Secţia Drumuri Naţionale Zalău, Direcţia Silvică Sălaj, precum şi firma de consultanţă care are atribuţii în coordonarea lucrărilor. “În urma discuţiilor care au avut loc între prefectul judeţului şi consultant, s-a stabilit ca execuţia lucrărilor între localităţile Hereclean şi Vîrşolţ să se deruleaze doar pe tronsoanele care nu sunt afectate de căderi pe verticală. Consultantul a transmis la CNADNR un raport din care reiese necesitatea realizării unui nou proiect pentru abordarea secţiunilor de drum afectate de aceste căderi şi aprobarea de fonduri suplimentare în acest sens”, ne-a declarat Oana Ciobanu.
Potrivit sursei citate, în ceea ce priveşte parcarea prevăzută în proiect pe raza comunei Hereclean, se întreprind demersuri pentru relocarea acesteia în extravilanul comunei Nuşfalău, întrucât locaţia iniţială presupune realizarea de noi exproprieri. În urma discuţiilor avute cu primarul comunei Nuşfalău, reiese faptul că există teren disponibil pentru realizarea acesteia, suprafaţa avută în vedere fiind de circa 5.000 de metri pătraţi. „De asemenea, se studiază posibilitatea amenajării unui sens giratoriu în centrul comunei Nuşfalău, la intersecţia drumurilor DN 19A, DN 1 H şi DJ 191 D, la solicitarea primăriei acestei localităţi. Referitor la semnalizarea deficitară a drumului în lucru, responsabilii de lucrări au informat Instituţia Prefectului că în 12 iulie a fost instalat un sistem semaforizat pentru dirijarea circulaţiei”, a declarat Oana Ciobanu.
Purtătorul de cuvânt a mai spus că pentru implementarea proiectului va fi necesară defrişarea unor porţiuni de pădure, în zona localităţii Halmăşd. Având în vedere acest aspect, prefectul judeţului a avut o întâlnire cu reprezentanţii Direcţiei Silvice, care până în data de 20 iulie, vor realiza memoriul tehnic, după finalizarea căruia se va transmite către Ministerul Mediului şi Pădurilor documentaţia pentru scoaterea definitivă din fondul forestier a suprafeţelor în cauză. Întrucât porţiunile mai sus amintite sunt în posesia mai multor proprietari – persoane fizice, ocol silvic de stat şi ocol silvic privat- prefectul a solicitat consultantului să clarifice suprafeţele ce revin fiecărui proprietar pentru a pune în concordanţă situaţia reală din teren cu situaţia scriptică. “Referitor la relaţia cu autorităţile locale, prefectul judeţului a solicitat consultantului să colaboreze cu acestea pentru a identifica şi soluţiona eventualele probleme ivite pe raza localităţilor tranzitate de drum. Având în vedere toate aspectele expuse mai sus, facem precizarea că prefectul judeţului va avea întâlniri periodice cu reprezentanţii consultantului, antreprenorului şi cu ceilalţi factori implicaţi, pentru a avea un tablou general cu privire la derularea execuţiei lucrărilor şi pentru a se face demersurile necesare pentru ca investiţia să se realizeze în parametrii de calitate şi în termenele prevăzute în contract”, a spus purtătorul de cuvânt.

Trafic cu probleme

Proiectul “Reabilitare DN 1H Zalău-Aleşd, de la km 26-510 la km 69+334″, care include şi tronsonul care a ridicat drumarilor probleme (Hereclean – Vîrşolţ, n.r.) este finanţat din fonduri europene în cadrul unui amplu program derulat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADR). Cu toate că la această dată, pe cea mai mare parte a carosabilului de pe acest drum s-a turnat asfalt, pe dealul Vîrşolţului lucrurile nu au mers aşa cum se spera. De fapt, consultantul şi constructorii au fost nevoiţi să identifice soluţiile amintite de Oana Ciobanu, pentru a stopa denivelarea carosabilului la urcarea şi coborârea pantei.
Deocamdată, circulaţia rutieră pe porţiunea de drum afectată se desfăşoară cu dificultate, pe un singur sens de mers, mai ales că pe o lungime de 70 de metri drumul este decapat şi săpat la peste un metru adâncime. “Din cei 43 de kilometri care sunt reabilitaţi în lotul II, pe 30 de kilometri s-a turnat primul strat de asfalt, iar pe 22 de kilometri s-a asternut şi cel de-al doilea strat (binder, n.r.). Pe o lungime de peste patru kilometri s-a mai aplicat şi un strat de asfalt experimental. Pentru problemele întampinate pe dealul Vîrşolţului a fost propusă între soluţiile tehnice amenajarea unui dren longitudinal de 6 kilometri, care este realizat, el având rolul de a colecta apele subterane. S-a realizat şi un şant pentru apele torenţiale. La kilometrul 64+310 au fost întrerupte lucrările de refacere a sistemului rutier pe o porţiune de 70 de metri, pe un singur sens de mers. Aici este nevoie de realizarea de lucrări suplimentare, care pot duce la unele întârzieri faţă de program. Am înaintat raportul la CNADR şi sperăm în soluţionarea lui. Problemele legate de acest versant vor fi soluţionate până în toamnă. Pentru lucrările suplimentare vor fi necesare sume consistente, care credem că se vor aloca, deoarece există bani prevăzuţi în acest sens”, a precizat Gheorghe Roşu, coordonator de lucrare din cadrul firmei de consultanţă Prima Cons Bucureşti.

Garanţie: 2 ani

Denivelările drumului s-au accentuat după anul 1985, întrucât până la acea dată versantul a beneficiat de un sistem de dren. Potrivit constructorului, se estimează că vor fi excavaţi, pentru refacerea porţiunii afectate de alunecări, 3.850 de metri cubi de pământ la o adâncime de 70-120 de centimetri, pentru refacerea unui kilometru de drum, la urcarea şi coborârea pantei. Totodată, drumarii au estimat că va fi nevoie de realizarea unor casete la drum, a acostamentelor, a zonei de protecţie şi a unor lucrări de siguranţă a traficului. Termenul de garanţie a reabilitărilor care se execută la această dată este de 2 ani, dar lucrările de reparaţii ale stratului de asfalt ar trebui executate abia după 7 ani, cât se apreciază că este durata de viaţă a acestuia.

Modernizări cu bani europeni

Proiectul privind reabilitarea drumului naţional 1 H, care include tronsonul buclucaş Hereclean – Vârşolţ, este finanţat de Uniunea Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională în cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport. Costul investiţiei “Reabilitare DN 1H Zalău-Aleşd, de la km 26-510 la km 69+334” a fost estimat la 107,7 milioane de lei, din care 69,25 la sută (74,6 milioane de lei) reprezintă contribuţia UE, în timp ce diferenţa de 30,75 la sută este aport din bugetul de stat (33,14 milioane de lei). Finalizarea lucrărilor este programată pentru 19 mai 2013.

Mihaela Moldovan

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »