Aerul condiționat din autoturism – riscuri și pericole mai puțin știute

Una dintre cele mai mari greșeli pe care șoferii sau pasagerii le fac pe timpul verii este declanșarea instalației de aer condiționat din autovehicul imediat după pornirea motorului. Medicii avertizează asupra pericolului noxelor acumulate în motor și care se dispersează instantaneu în interiorul autoturismului dacă aerul condiționat este pornit imediat după ce am pornit motorul. Aceste noxe pot provoca în timp afecțiuni ale sistemului respirator, ale ficatului, rinichilor și chiar ale sistemului osos, afecțiuni ce pot degenera în boli grave. De fiecare dată când oprim și părăsim autovehiculul, în interiorul ei se acumulează aproximativ 400-800 miligrame (mg) de benzen – aceasta în situația în care mașina este parcată la umbră, într-un garaj ori parcare acoperită. Situația se înrăutățește atunci când mașina este lăsată în plin soare. Când autovehiculul este parcat direct sub razele solare, la temperatura de peste 16 grade, nivelul de benzen crește până la 2.000-4.000 mg, adică de peste 40 de ori mai mult decât limita admisă.

Este inutil să facem un calcul care să releve ce se întâmplă la temperaturi pe care le traversăm, iată, în această perioadă și care ajung până la 47 chiar 50 de grade la soare. Manualele de utilizare ale autovehiculelor moderne avertizează asupra faptului că trebuie să deschidem geamurile înainte de a porni aerul condiționat, dar nu menționează și motivul pentru care este bine să procedăm astfel. Așadar, este necesar să deschizi geamurile mașinii înainte de a porni aerul condiționat pentru ca noxele să iasă afară iar aerul curat să pătrundă în același timp în habitaclu.

Evitați treptele ridicate de răcire și ventilație

Dacă sistemul de climatizare este manual, e absolut necesar să reglaţi viteza ventilatorului astfel încât, după un timp, debitul de aer rece să fie mai mic. De asemenea, trebuie corelată viteză ventilatorului de aer cu temperatura realizată. Nu porniți aerul condiționat la capacitate maximă, șocul termic este unul dintre pericolele la care vă expuneți. Cu cât setați (programați) pe o viteză de ventilație mai mare, cu atât mai puţin răcit va fi aerul introdus în habitaclu. Duzele (grilele din plastic prin care pătrunde aerul)  trebuie să fie îndreptate în sus pentru ca, la coborâre, aerul rece să se amestece treptat cu cel cald. Componentele din interior pot fi protejate de şocurile termice dacă înainte cu 5-10 minute de a ajunge la destinaţie veţi opri instalaţia de climatizare. Astfel, apa acumulată din condens pe vaporizatorul instalaţiei de climatizare se poate usca în curentul de aer al mersului.
Atât interiorul autoturismului cât și motorul trebuie protejate de căldura excesivă.

Pe timp de vară trebuie să fiţi vigilenţi şi în ceea ce priveşte temperatura motorului. Asiguraţi-vă că nivelul de antigel este în limite normale şi aveţi grijă să ţineţi un recipient suplimentar în portbagaj pentru orice eventualitate. Anvelopele se pot încălzi excesiv la rândul lor, iar cea mai bună metodă pentru prevenirea acestui fenomen este verificarea presiunii în roţi la plecarea la drum. ”Roţile umflate la o presiune mai mică faţă de cea recomandată acoperă o suprafaţă mai mare pe şosea, deci creează mai multă forţă de frecare şi implicit mai multă căldură, lucru care poate duce la pierderi de aderentă şi uzură accentuate.

Cei care folosesc aerul condiționat în autoturism trebuie să aibă în vedere riscurile privind șocul termic suferit de organism, diferențele de temperatură în zilele caniculare, între habitaclu și aerul de afară fiind de până la 25 chiar 30 de grade. Nu în ultimul rând, aveți grijă de fiecare dată să nu lăsați, în nicio împrejurare, copiii sau animalele de companie în masină, pe timp de caniculă. Deshidratarea apare mult mai repede la copii decât la adulţi, iar o mașină parcată direct sub razele fierbinți de soare se încălzește excesiv într-un timp foarte scurt, consecințele putându-se transforma în adevărate tragedii.

 

Leave a Comment