Astenia de toamnă şi răcelile – ţinute la distanţă cu fructe şi legume

Mihaela Moldovan 17 septembrie 2012 0
Astenia de toamnă şi răcelile – ţinute la distanţă cu fructe şi legume

Aflându-ne la început de toamnă, când se se instalează vremea urâtă şi asteniile, specialiştii recomandă o cură de detoxifiere şi, în paralel, o cură de vitamine şi minerale care să fortifice organismul. Ne stau la dispoziţie, astfel, game largi de legume şi fructe pe care le poţi avea fără să dai iama în bugetul familiei. Reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Sălaj susţin că legumele conţin antioxidanţi, minerale şi fitochimicale, care, combinate aşa cum trebuie, echilibrează nivelul zahărului din sânge şi cresc energia, iar împreună cu fructele întăresc sistemul imunitar.
Zilele devin tot mai scurte, soarele tot mai scump la vedere, iar tristeţea şi oboseala par să îşi spună din ce în ce mai des cuvântul. Sunt doar simptomele asteniei de toamnă, care – deşi pot fi uşor confundate cu migrenele ori cu stările de răceală – anunţă de fapt o afecţiune binecunoscută, care îi cuprinde pe mulţi dintre români. Astenia nu apare deodată, ci se instalează în timp, pe parcursul mai multor zile, la început fiind caracterizată de oboseală, apatie, nervozitate, insomnii şi lipsa poftei de mâncare. Aceste simptome pot fi însoţite şi de stări de anxietate, neputinţa de a face faţă stresului, treceri bruşte de la o stare de spirit la alta, pierderea energiei şi a abilităţii de concentrare în timpul după-amiezii, pierderea interesului pentru muncă şi pentru alte activităţi, mişcări lente.
Antidotul asteniilor este o alimentaţie bogată în fructe, legumee şi minerale, care stimulează şi tonifică pshicul. De altfel, organismul este programat să se „cureţe” singur de toxine, primăvara şi toamna, secretul fiind să aibă posibilitatea de a sintetiza vitamina D, ceea ce se traduce prin mişcare în aer liber şi lumină naturală, un somn sănătos şi o cură purificatoare şi revitalizantă de toamnă.
Aceste aspecte nu ar trebui neglijate şi tratate cu indiferenţă cu atât mai mult cu cât, la începutul acestui anotimp, corpul uman intră încet în relanti, iar matabolismul încetineşte. În plus, când se instalează vremea rece, sarcinile se aglomerează atât în viaţa familială, cât şi în ceea ce priveşte profesia, iar importanţa alimentaţiei corecte poate fi uitată. Mesele dezechilibrate pot duce, astfel, la îngrăşare şi la înmagazinarea toxinelor în organism – În sânge şi piele – până la primăvară.
Vitamine, minerale şi antioxidanţi

Pentru a nu se întâmpla acest lucru, dar şi pentru a întări organismul şi a-l pregăti să facă faţă viruşilor aduşi de vremea tot mai rece, specialiştii recomandă introducerea în alimentaţia zilnică a fructelor şi a legumelor, de care sunt pline toate pieţele.
Directorul Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Sălaj, Ligia Marincaş, a declarat că o regulă de bază în cadrul unei diete sănătoase spune că este bine să se servească zilnic câte cinci porţii de fructe şi legume. „Pentru a preveni afecţiunile cronice, fructele şi în special legumele sunt foarte importante. Legumele conţin antioxidanţi, minerale şi itochimicale şi combinate aşa cum trebuie acestea echilibrează nivelul zahărului din sânge şi cresc energia, iar împreună cu fructele întăresc sistemul imunitar. Fiecare culoare are rolul său în construirea sistemului imunitar.
Este important să incluzi în meniu o varietate de fructe şi legume tocmai pentru a i se administra organismului toţi nutrienţii, având în vedere că fiecare fruct/legumă conţine diverse minerale şi vitamine”, a declarat Ligia Marincaş.
Directorul DSP Sălaj consideră că este important să incluzi în meniu o varietate de culori, tocmai pentru a acoperi un spectru cât mai larg al fitochimicalelor (chimicalele bune din plante, n.r.). „Cercetătorii sunt de părere că, servind fructe întregi şi legume, îi asiguri organismului mai mulţi nutrienţi decât o faci în mod normal prin administrarea de vitamine şi suplimente nutritive. Există peste 12.000 de fitochimicale şi puţine sunt acele suplimente nutritive care să-i asigure organismului 180 de varietăţi de vitamine ori minerale”, a spus Ligia Marincaş.

Combinaţii după culoare

Directorul DSP Sălaj atrage atenţia şi asupra importanţei pe care o are culoarea fructelor şi a legumelor, ele ajutând, de altfel, sistemul imunitar să reacţioneze la condiţiile de stres de zi cu zi. Ca urmare, este recomandat ca la prepararea unei salate să existe cel puţin cinci culori în farfurie, fructele putând fi folosite pentru echilibrarea balanţei culorilor. În funcţie de culorile lor, fructele şi legumelor aduc beneficii multiple organismului.
Astfel, alimentele verzi – brocoli, laptuci, spanac, varza – sunt bune pentru sistemul circulator, conţinând multe minerale şi vitamine din complexul B. Unele fitochimicale regasite în alimentele verzi conţin componente anti-cancer. Cercetătorii au încercat să folosească aceste fitochimicale, dar au descoperit că funcţionează numai în alimente.
Alimentele roşii – tomate, pepene roşu, varza roşie – conţin multe fitochimicale care reduc din activitatea radicalilor liberi. Licopenul, unul din fitochimicale, ajută în prevenirea problemelor la prostată şi reduce din efectele datorate expunerii la soare. Licopenul este răspunzator pentru coloraţia rosie a alimentelor.
Alimentele portocalii – morcovii, dovleacul, cartofii dulci, caisele, pepenele – conţin carotenoizi care ajută în prevenirea cancerului, reparând ADN-ul. De asemenea, alimentele portocalii sunt bune pentru vedere (în special morcovii, n.r.). Un alt beneficiu adus starii de sănătate este îmbunătăţirea acuităţii vizuale pe timp de noapte. Alimentele de un portocaliu intens ajută organismul să primească vitamina A, fără să existe pericolul unui exces care ar putea declanşa osteoporoza.
Alimentele verzi/galbene – porumbul, mazărea verde, avocado şi pepenele dulce – conţin carotenoizi (luteină şi zeaxantin, n.r.) care reduc riscul dezvoltării cataractei. În plus, reduc şi ele considerabil riscul de producere a osteoporozei.
Alimentele portocalii/galbene – portocale, ananas, piersici, papaya şi nectarine – aduc beneficii stării de sănătate prin conţinutul ridicat de antioxidanţi, în special vitamina C, îmbunatăţesc starea de sănătate a ţesuturilor de legatură şi a membranelor şi previn afecţiunile la inimă prin îmbunătăţirea activităţii circulatorii şi prevenirea inflamaţiei.
Şi alimentele albe/verzi, precum ceapa, usturoiiul, ţelina şi perele ajută organismul să se menţină tânăr şi sănătos. Aceste alimente conţn varietăţi de fitochimicale. Ţelina şi ceapa conţin alicină, care face parte din grupa fitochimicalelor şi este antiviral, antibacterial şi antifungic. În plus, aceste alimente se pot comporta asemeni unor antibiotice, putând fi introduse cu succes în meniu pentru a reduce efectele unei potenţiale toxiinfecţii cauzate de consumul exagerat de cărnuri bogate în grăsimi. Totodată, ţelina are multe minerale, în special sodiu organic.
Alimentele roşii/albastre/purpurii – mere roşii, căpşuni, afine, prune şi mure protejează inima împotriva bolilor prin îmbunătăţirea circulaţiei şi prevenirea formării cheagurilor de sânge. Prin conţinutul ridicat de antioxidanţi, aceste alimente împiedică îmbătrânirea şi îmbunătăţesc circulaţia sângelui.
Top patru legume de toamnă

Pentru o sănătate de fier, este bine ca legumele şi fructele să fie incluse în meniul zilnic şi după ce pieţele de zarzavaturi se golesc, spre jumătatea lunii noiembrie., mai ales că sunt anumite legume de toamnă care ţin până în primăvară, când apar trufandalele.
Pe primul loc în top patru legume de toamnă se află dovleacul. Rezistent la frig, el se păstrează perfect proaspăt până la finele lui februarie, având un gust dulce şi plăcut. Această legumă poate fi prăjită, coaptă sau fiartă şi poate fi mâncată simplă sau adăugată ca baza în preparate complicate. Fiind plin de fibre şi bogat în vitaminele A si C, având beta-caroten şi magneziu din belşug, dovleacul este ideal în alimentaţia copiilor şi în cadrul unei meniu sănătos de toamnă. Pe locul doi în acest top se află sfecla, cea mai bună sursă naturală de acid folic, dar şi o importantă sursă de fibre solubile şi antioxidanţi. Specialiştii în nutriţie susţin că excepţional pentru stimularea sistemului imunitar este sucul de sfeclă combinat sau nu cu suc de portocală. Fiartă sau coaptă, sfecla îşi păstrează 80 la sută din proprietăţile naturale, astfel că nu are voie să lipsească din cămară în această perioadă.
Leguma care se află pe locul trei este ţelina. Cu origini mediteraneene, ea a fost cultivată în Europa încă din anii 100. şi poate fi consumată crudă, în salate, coaptă, sub formă de supă cremă, în tocăniţe sau ciorbe. De asemenea, frunzele verzi dau o aroma inconfundabilă preparatelor culinare, fiind o sursă minunată de vitamine şi minerale.
Ciupercile sălbatice sunt cea de-a patra legumă de toamnă care poate fi cumpărată din pieţele locale, unde sunt aduse din crescătoriile de ciuperci. Ciupercile sălbatice sunt o sursă bună de proteine, fiind ideale în dieta vegetariană, dar şi o sursă preţioasă de minerale esenţiale, cum ar fi seleniu, cupru, potasiu şi fier.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »