Este sau nu necesară o zonă pietonală în Zalău?

Un proiect mai vechi al municipalității, pus la cale încă de pe vremea fostei administrații locale, este readus în lista proiecte pe care Primăria Zalău dorește să implementeze, anul viitor, în municipiu. Este vorba despre un proiect în premieră la noi, pietonizarea uneia dintre cele mai importante străzi care străbate centrul municipiului, strada Unirii. În proiect este avut în vedere și platoul de marmură care, deși a trecut prin două serii de reparații și așa-zis modernizări, arată din ce în ce mai rău.

Consilierii au votat, în penultima ședință de Consiliu local municipal de anul trecut, aprobarea proiectului privind documentația necesară studiului de fezabilitate necesar pentru transformarea străzii Unirii în zonă destinată exclusiv pietonilor.
Acest proiect face parte din seria de proiecte propuse de municipalitate pentru a fi finanțate din fonduri europene destinate mobilității urbane. Valoarea totală a investiției se ridică la aproximativ 14.700.000 de lei (peste 3 milioane de euro). În ultima ședință de Consiliu local din acest an a fost aprobat, așadar, acest proiect ce se referă strict la documentația tehnico-economică, faza studiu de fezabilitate. Primăria Zalău a trimis, zilele trecute, cererea de finanțare către Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, care va analiza documentația și va acorda un punctaj în urma căruia vom sti dacă proiectul primește sau nu finanțare. Proiectul cuprinde de fapt modernizarea Pieței 1 Decembrie (Platoul de marmură), modernizarea străzii Unirii, care ar deveni potrivit acestui proiect, exclusive pietonală, reamenajarea pasajului, crearea unei legături pietonale între strada Unirii și bulevard, prin spatele clădirii școlii din zonă, amenajarea curții CNS cât și a întregii zone din fața clădirii Transilvania, inclusiv a fântânii cu îngerași.

O stradă destinată plimbărilor pe jos și un pasaj care va concura cele din alte orașe europene

Zona stradală vizată este cuprinsă între clădirea Prefecturii și Casa de Cultura a Sindicatelor (Piata 1 Decembrie 1918), și, mai departe, întreaga stradă, mergând pe lângă hotel, clădirile instituțiilor bancare, până în dreptul clădirii Primăriei. Scopul principal, stabilit după modelul unor orașe europene, este acela de a transforma această stradă într-o zonă destinată pietonilor și bicicliștilor, cu spații de odihnă, agrement, terase și alte obiective ce pot fi implementate într-o zonă în care nu mai circulă autovehiculele.

Și pasajul pietonal care face legătura străzii Unirii cu bulevardul urmează să fie modernizat. Acesta va fi acoperit, pe modelul celebrelor pasaje din marile orașe europene, urmând să îndeplinească atât un rol funcțional cât și de îmbunătățire a esteticii urbanistice din zonă. Pavajul va fi delimitat de celelalte zone (zone verzi, trotuare) prin borduri.
Apele pluviale vor fi colectate cu ajutorul unor rigole, care apoi vor fi direcționată spre sistemul de canalizare pluvial, existent în zona.
Întreaga zonă va avea un mobilier urban nou, special adaptat unei astfel de zone.
Suprafața totală care va beneficia de aceste investiții, în cazul în care proiectul va primi finanțare, este de aproximativ 30.000 de metri pătrați. Se prevede, totodată și plantarea de copaci, arbuști, amplasarea unor jardiniere mari și a altor elemente de mobilier urban, instalații noi de iluminat public. Municipalitatea va avea în vedere și traseele pentru bicicliști, parcări special destinate bicicletelor, dar și parcările auto, prin suplimentarea locurilor de parcare din zona magazinului Silvania, fiind luată în calcul și construirea unei parcări etajate în spatele clădirii Primăriei. Parcarea din fața clădirii Primăriei, care blochează în prezent strada Unirii, urmează să fie desființată, zona fiind, de asemenea, redată în totalitate circulației pietonale.

Dinu Iancu Sălăjanu: “Să ne cumpărăm ochelari doar dacă avem nevoie, nu ca să fim la modă”

Consilierul local PNL a ridicat, în cadrul ședinței de Consiliu local din 29 noiembrie, problema necesității acestei zone, în Zalău, ținând cont, pe lângă avantajele pe care le va aduce, și de toate dezavantajele care vin odată cu implementarea acestui proiect, în principal pe segmentul traficului rutier din centrul municipiului.

“Nu știu dacă acest proiect este o necesitate, o oportunitate pentru municipiu și mai ales dacă zălăuanii și-l doresc.

Eu știu că, atunci când îți cumperi ochelari, o faci pentru că ai nevoie și mai puțin pentru că așa e moda sau pentru a părea mai inteligent. Cred că primul lucru pe care trebuie să-l facem este să-i întrebăm încă o dată pe zălăuani dacă au nevoie, dacă își doresc, într-adevăr, acest proiect pentru viitor. Trebuie să înțelegem exact care vor fi implicațiile și ce înseamnă renunțarea la o stradă, la traficul rutier de pe ea și transformarea ei într-o zonă destinată exclusiv pietonilor”, a spus consilierul PNL. Primarul municipiului Zalău, Ionel Ciunt, a spus că acest proiect s-a aflat în trecut în dezbatere publică și că zălăuanii nu au avut nimic împotriva lui.

„Proiectul a fost în dezbatere publică. Oamenii au fost de acord, dar asta nu înseamnă că nu-l putem supune din nou dezbaterii publice, dacă asta se dorește. Trebuie să ținem cont de opinia cetățenilor, până la urmă ei sunt cei care trebuie să decidă dacă își doresc ca această zonă să fie pietonizată sau nu”, a spus edilul zălăuan. Rămâne de văzut dacă, într-o viitoare ședință de Consiliu local, se va decide supunerea acestui proiect, pentru a doua oară, dezbaterii publice și evident, dacă factorii decidenți vor aproba proiectul astfel încât să existe și finanțare pentru el. Cert este faptul că acest proiect de anvergură este unul care va transforma nu doar vizual o zonă importantă din centrul municipiului, ci mai ales funcțional, un lucru cu implicații directe și discutabile în ceea ce privește traficul rutier din Zalău, oricum ajuns într-un stadiu îngrijorător în ultimii ani.

 

 

 

 

Alte articole

2 Thoughts to “Este sau nu necesară o zonă pietonală în Zalău?”

  1. Anonim

    Din pacate, sunt necesare ambele: e nevoie si de o zona pietonala cu terase si fara masini undeva in centru (si nu prea ai unde…), fiindca efectiv nu mai ai ce face in orasul asta si pe unde te plimba in afara de a bate la nesfarsit acelasi bulevard dintre Silvania si Scala, plus ca nu ai aproape nimic frumos de vazut, dar e nevoie si de rezolvarea problemelor cu traficul in centru (ca pana la terminarea centurii mai e mult). Din pacate, la noi pe o suprafata mica e tot: acolo se plimba si lumea, acolo e si traficul mai mare, etc., nu e delimitat ca in alte orase mai dezvoltate si e si greu sa fie, la cum sunt dispuse in Zalau principalele artere. Acea eventuala parcare supraetajata in spatele Primariei nu mi se pare o idee buna dpdv al locului ales! Clar e nevoie de inca o parcare mare – supraetajata sau subterana – undeva in centru, dar pt. o parcare supraetajata trebuie gasit un alt loc, fiindca acolo ar strica aspectul urbanistic al zonei, iar orasul ar pierde o zona pretabila pt. functionalitatea de piata publica (pt. anumite evenimente) sau sansa retransformarii ei intr-un mic parc, cum era mai demult acolo!

  2. handolescu cati

    este nevoie de o zona pietonala cu certitudine in acest oras,dar parcarea din spatele primariei nu -i vad rostul ar fi facuta pentru functionarii publici care nu platesc taxe de parcare(, parcarile trebuie delimitate in zone colaterale si fiecare utilizator de spatiu public sa fie supus taxarii nu numai cetatenii de bun simt.), .avem nevoie si de miscare in acest oras este sufocat de vehicule si betoane.
    palatul finantelor nu-si are rostul,(ceea mai proasta gandire arhitecturala) mallul lui Rusu(ceea mai nociva constructie) care este goala si nua re o scara pietonala numai scari rulante si lift, cum poate inspectia in constructii Salaj sa ramana insensibila la asemenea malformatii .
    sugestie :apa pluviala de ce sa nu fie acaparata in bazine subterane pentru a fi folosita in lunile de seceta ia spatiile verzi prin sistem de irigatie .( tema: de studiat zona pietonala a a tarilor civilizate(Olanda,Belgia, Israel etc)

Leave a Comment