A mai trecut un an: Heliportul de la Jibou, îngropat în birocrație și indiferența Guvernului

Guvernul României tratează în continuare cu o indiferență periculoasă, problema Heliportului SMURD de la Jibou. Un heliport care ar trebui să deservească județele Sălaj Cluj, Maramureş, Satu Mare, Bihor şi o bună parte din judeţul Bistriţa-Năsăud. Prin urmare, și județele menționate sunt victimele acestei letargii în care heliportul a fost lăsat după ce lucrarea a fost  finalizată.

Nici acum, la sfârșitul anului 2018, după mai mult de doi ani de la recepționarea acestei baze care înseamnă pentru toți locuitorii zonei o șansă la viață, acest heliport nu este funcțional. Construcţia bazei de la Jibou a demarat în anul 2015 şi a fost finalizată după un an, în urma unei investiţii în valoare de 1,1 milioane de lei, asigurată de la bugetul judeţului. Ulterior, amplasamentul a fost predat din administrarea Consiliului Judeţean Sălaj, în cea a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Porolissum” Sălaj. În cadrul proiectului, s-a realizat un hangar pentru elicoptere SMURD, care cuprinde o zonă de parcare de 327 metri pătraţi. La parterul hangarului există un depozit de medicamente şi tehnică sanitară, spaţii de odihnă pentru personalul medical, o sală multifuncţională, iar la etaj, patru birouri pentru piloţi.

Rătăciți în cuvinte

Timp de peste doi ani au curs râuri de explicații alambicate, justificări, proceduri, însă toate acestea nu reprezintă altceva în fața unui asemenea rezultat, decât neputința autorităților în tratarea unei probleme de viață și de moarte a locuitorilor din aceste județe. Indiferent cât și cum ai explica cuiva de ce un heliport nu poate funcționa după ce lucrarea a fost finalizată, nu ai cum să ocolești cauza pentru care această investiție așteaptă pe mai departe o altă minimă investiție, respectiv pista de decolare-aterizare fără de care, evident, această bază nu poate funcționa.

De vină este întârzierea nejustificată a emiterii unei Hotărâri de Guvern prin care această bucată de ciment să fie așezată pe terenul heliportului. Explicațiile autorităților, aceleași de aproape doi ani și jumătate, au ajuns într-un stadiu atât de patetic încât își pierd orice urmă de credibilitate. Pentru a fi operaţional, heliportul trebuie dotat, așadar, cu o pistă pentru aterizarea/decolarea elicopterului SMURD. Amenajarea pistei ar intra, teoretic, tot în responsabilitatea Consiliului Judeţean (CJ) Sălaj, aceeaşi instituţie care a suportat şi investiţia pentru hangar. Ca să o poată construi, CJ Sălaj trebuia să o primească din nou în administrare, tot printr-o hotărâre de Guvern. Mai pe scurt, trebuia luată de la ISU, acolo unde fusese repartizată și transferată, birocratic vorbind, din nou la CJ. Un exemplu de acțiune în cel mai pur stil româneasc, ce îți dă fiori și te face să te întrebi până unde poate ajunge această “pelagră” birocratică.

Pe scurt, lăsând la o parte cuvintele ocolitoare menite să pună în culise un adevăr concret, până și Prefectura Sălajului s-a săturat să aștepte, de peste doi ani, o Hotărâre a instituției pe care chiar ea o reprezintă în teren.

Discuții cu Raed Afarat, dătătoare de speranțe

Prefectul Județului Sălaj, Florin Florian, a discutat, cu doar câteva zile în urmă, această problemă cu secretarul de stat Raed Arafat, tocmai pentru a urgenta într-un fel construcția acestei piste fără de care heliportul nu poate funcționa, iar concluzia la care s-a ajuns este aceeași: Guvernul “întârzie” (de doi ani și jumătate, n. red) pentru că inițierea unei Hotărâri de Guvern pentru darea în administrația Consiliului Județean Sălaj a terenului, “este un proces de lungă durată”. Evident, dacă cineva întreabă ce poate reprezenta un proces de lungă durată în semnarea unei hârtii, nimeni nu va avea nicio explicație plauzibilă. Cert este faptul că Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), în urma concluziilor desprinse din întâlnirea prefectului Florin Florian cu Raed Arafat, IGSU este pe cale să decidă preluarea cheltuielilor sau cel puțin, așa cum rezultă din comunicatul Prefecturii Sălaj, se ia în calcul acest lucru.

Situaţia dramatică a heliportului sălăjean este cunoscută de Raed Arafat, secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, încă din momentul în care problemele au început. Cu toate acestea, s-au scurs peste doi ani și această investiție este cu lacătul pe ea. Nu discutăm despre un mall, un depozit, un fast-food. Discutăm despre un obiectiv de care depinde viața fiecăruia dintre noi, locuitorii acestei zone transilvane, dacă ne-am găsi, așa cum este oricând probabil, într-o situație critică.Iată ce spunea Raed Arafat în urma cu un an și jumătate:

“Orice heliport are etape de construcţie, iar la Jibou a rămas o etapă: cea a platformei. E o chestiune de legalitate şi de hârtii, din păcate, în care cei de la Consiliul Judeţean Sălaj nu au nicio vină. Urmează să fie rezolvată, sper în acest an (2017 – n. red.), prin emiterea unei noi hotărâri de Guvern. Documentele ce trebuie finalizate sunt în curtea noastră, la Bucureşti ”, declara atunci Raed Arafat, pe timpuri. Abia la un an după acele afirmaţii, guvernanţii au reuşit să readucă imobilul „în curtea” MAI. Recent, la Zalău, reprezentanții Instituției Prefectului Sălaj a purtat discuții cu secretarul Raed Arafat. În răspunsul primit în 23 noimebrie a.c  din partea reprezentanților Consiliul Județean Sălaj se arată următoarele:

“Din corespondența purtată între Instituția Prefectului-județul Sălaj, secretarul de stat Raed Arafat și IGSU, reiese faptul că Ministerul Afacerilor Interne încearcă să operaționalizeze investiția din bugetul său, având în vedere că inițierea unei Hotărâri de Guvern pentru darea terenului în administrarea Consiliului Județean Sălaj, în scopul realizării lucrărilor suplimentare, implică un proces de lungă durată. Se intenționează finalizarea lucrărilor (pentru pistă, sisteme de coordonarea GPS și semnale acustice etc.) din bugetul IGSU”.

Prin urmare, singura speranță vine din partea IGSU, însă, nici în acest moment nu putem discuta de o decizie concretă.

Reprezentanţii Consiliului Județean Sălaj au susținut mereu că nu au nicio vină pentru această situaţie, de vreme ce obligaţia lor a fost să respecte întocmai prevederile unui act normativ. „În octombrie 2014 a fost emisă o hotărâre de Guvern prin care se stabilea trecerea în administrarea judeţului a terenului de la Jibou şi construirea unui hangar pentru elicopterul SMURD şi a spaţiilor anexe. Nu era prevăzută şi amenajarea unei platforme pentru aterizare. Probabil că partea asta le-a scăpat din vedere”, a declarat Tiberiu Marc, şeful administraţiei judeţene, în urmă cu câteva luni. Desigur, Consiliul Județean Sălaj nu ar fi putut să investesască, chiar dacă și-ar fi dorit, în această platformă din moment ce pentru construirea ei legea cerea o Hotărâre de Guvern (pentru transferul explicat mai sus) în acest sens.  Prin urmare, anul 2019 ne prinde în același stadiu, după toate probabilitățile, astfel încât vom împlini patru ani de “glorioasă” nefolosință a unei investiții de 250.000 de euro, poate una dintre cele mai importante din câte există în județul nostru, tocmai pentru că de ea depinde viața și sănătatea noastră.

 

 

Alte articole

Leave a Comment