Vicepresedintele ANSVSA, Nagy – Csutak Laszlo, la “Rotisorul politic”: “Trebuie sa facem un pic de ordine in domeniul produselor traditionale”

Magazin Salajean 23 martie 2012 0

Un nou client la emisiunea „Rotisorul politic” de la Radio Transilvania Zalau, o emisiunea realizata in parteneriat cu „Magazin Salajean” si Transilvania – TV. ro: Nagy – Csutak László, vicepresedinte – subsecretar de stat la Autoritatea Nationala Sanitar – Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA), membru UDMR. Ca de obicei, in aceasta pagina va prezint cateva fragmente, editate, din dialogul purtat cu interlocutorul mentionat, dialog ce poate fi vizionat integral pe http.//salaj.transilvania-tv.ro.

„Nu consider ca este santaj”

(…) Rep.: La guvernare lucrurile nu sunt atat de pasnice, cel putin in relatia UDMR cu partenerii de coalitie. Au fost cateva contre chiar recent, pe tema Universitatii de Medicina si Farmacie din Targu Mures. Cum evolueaza lucrurile?

Nagy – Csutak László: Vedeti dvs., in Legea Invatamantului care a fost adoptata s-a statuat inclusiv posibilitatea de a infiinta facultati in limba materna, care de fapt si functioneaza in anumite universitati. In mod concret, la Universitatea „Babes – Bolyai”. Nu e o noutate. Situatia asta s-a dorit si la nivelul UMF Targu Mures. Am inteles ca s-a ajuns la un consens. Marti, in cursul sedintei de Guvern, s-a prezentat proiectul de ordonanta de urgenta, s-a facut prima lectura, urmand a fi supus dezbaterii publice in termen de zece zile, dupa care sigur se va valida si se va promulga.

Rep.: A fost o conditie ca UDMR sa ramana la guvernare.

N.C.L.: Acum, sigur situatia sau dorinta sau solicitarea s-a cunoscut de mai mult timp. Au avut loc anumite discutii, tergiversari care au dus la amanarea deciziei si, ca atare, mereu s-a considerat ca ar fi o masura mai radicala pentru rezolvarea problemei, situatia care s-a creat in parlament. Stiti foarte bine ca grupul de la UDMR nu a mai participat la sedintele de plen si ca atare sigur ca s-a si luat o decizie marti in sedinta de guvern privind posibilitatea de accelerare a adoptarii actului normativ.

Rep.: Ati fost acuzati ca practicati un soi de santaj.

N.C.L.: Nu consider ca este santaj. Situatia asta s-a cunoscut de mai mult timp, nu e noutate, nu s-a facut peste noapte, solicitarea a fost facuta de mai mult timp. Sigur ca s-a considerat acum un moment dupa care s-a luat o hotarare si sper ca se va ajunge la un consens si se va lucra in continuare in cadrul coalitiei in conditii pasnice, atat la nivel de guvern, cat si la nivel de parlament pentru a duce la indeplinire discutia si adoptarea actelor normative care sunt imperios necesare pentru buna desfasurare a activitatii politice si sociale in Romania.

„Candidatii UDMR Salaj vor fi anuntati in jurul datei de 15 aprilie”

Rep.: S-a dat drumul, sa zicem asa, la alegerile locale. Vor avea loc in 10 iunie, asa cum era de asteptat. Cum stati cu pregatirile, cu candidatii?

N.C.L.: Dupa cum se cunoaste, se fac tatonari, inscrierile, intocmirea dosarelor in vederea candidatilor la nivel de primarii, la nivel de consilieri locali, consilieri judeteni, la nivel de consiliu judetean. Sigur ca sunt discutii. Rezultatele concrete vor fi difuzate si anuntate in jurul datei de 15 aprilie, dupa care, sigur, se va intra in linie dreapta si va incepe campania pe persoane, pe azimuturi exact cum se prevede.

Rep.: E un pic cam tarziu.

N.C.L.: Asa s-a hotarat. Consider ca daca ne mobilizam fortele, sigur, ideile de baza sunt cunoscute avand in vedere situatia data la nivel de judet, avem un anumit numar de primari, de consilieri. Ideea este ca sa mentinem in continuare personalul pe care il avem acum in functii si, de ce nu, sa mai castigam anumite functii de conducere si de consilieri, daca ne da votul electoratul in conditii optime si pozitive.

„Mai avem anumite divergente, discutii care sper ca in scurt timp se vor reglementa”

Rep.: Cu se ocupa ANSVSA?

N.C.L.: ANSVSA este o institutie centrala subordonata Guvernului si sub coordonarea primului – ministru. Are activitatea de reglementare si control in domeniul sanitar – veterinar si pentru siguranta alimentelor. Are autoritatea centrala si subordonate in 42 de judete, directiile sanitar – veterinare si pentru siguranta alimentelor. De asemenea, dispunem de trei laboratoare la nivel central, pe domeniul animal si a produselor de origine nonanimala, care se regasesc la nivelul judetelor sub forma de laboratoare sanitar – veterinare, care asigura controlul alimentelor de origine animala si nonanimala, pe de o parte, si fac monitorizarea si prevenirea anumitor boli care se pot regasi la animale si nu numai la animale, care se pot transmite si de la animale la om si care protejeaza inclusiv mediul inconjurator.

Rep.: Si cum sta Romania din perspectiva sigurantei alimentelor. E o discutie intensa pe aceasta zona.

N.C.L.: Sigur ca nu trebuie sa uitam faptul ca activitatea de control oficial este reglementata pe baza unor regulamente europene, unde se stipuleaza ca fiecare tara isi alege autoritatea competenta in domeniu pentru a asigura controlul oficial. In ultima vreme, mai ales in ultimii doi ani, au aparut anumite probleme, discutii vizavi de cine ce face, cum face, si aici ma refer la nivel central, dar mai ales la nivel teritorial. La nivel central, discutii intre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului, intre Ministerul Sanatatii prin Directia de Control si Inspectie si intre ANSVSA, iar la nivel judetean ma refer la discutii despre atributiile directiilor sanitar – veterinare si pentru siguranta alimentelor, pe de o parte, intre atributiile directiilor de sanatate publica, respectiv oficiile pentru protectia consumatorului, fiecare ce face, cum face. In urma raportului misiunii de evaluare care am avut-o din partea FVO – unitatea de control la nivelul Uniunii Europene – s-au constatat anumite suprapuneri in cadrul activitatii de inspectie si control si ca atare s-a solicitat delimitarea clara a atributiilor in domeniul controlului, mai ales in domeniul industriei alimentare. Nu va ascund faptul ca inainte de aderare s-a incheiat un protocol la nivel de patru institutii, ministere, intre ANPC, Ministerul Sanatatii, ANSVSA si MADR unde s-au stabilit atributiile concrete, clare pe fiecare domeniu, pe fiecare institutie in parte. Sigur, asta a fost inainte de aderare. Dupa aderare au schimbat regulamentele, ca atare s-au impus si se impune o reverificare a atributiilor ce le revin pe fiecare domeniu in parte si reactualizarea protocolului, actiune care s-a si pornit in toamna anului trecut, concret intre noi si Ministerul Sanatatii. Am ajuns la un consens, ce sa zic, la 80 la suta, mai avem anumite divergente, discutii care sper ca in scurt timp se vor reglementa, ca atare vom putea extinde la nivelul celorlalte institutii, sa putem reactualiza si reincheia protocolul privind atributiile care revin in domeniul controlului produselor alimentare.

„Producatorul, atat pe lantul obtinerii produsului, cat si pe lantul comercializarii, trebuie sa se supuna controlului oficial”

Rep.: Intrebarea mea viza si starea de fapt a sigurantei alimentelor. Atata vreme cat sunt tot felul de critici, ca produsele nu ar fi regula, ca ar fi pline de E-uri etc.

N.C.L.: Dupa cum cunoasteti, fiecare producator foloseste ingrediente, aditivi, care sunt permise conform legislatiei europene. Cei care folosesc aditivii respectivi au obligatia de a-i trece pe eticheta produsului respectiv, iar consumatorul se poate informa inainte de a cumpara consultand eticheta si ca atare poate sa aiba toate dovezile, toata gama de ingrediente care sunt utilizate in domeniul procesarii alimentelor care sunt expuse in alimentatia publica, pe de o parte. Pe de alta parte, au aparut discutii vizavi de produsele fabricate la nivelul micilor gospodarii. A luat amploare, in ultima vreme, procesarea, fabricarea si comercializarea asa – ziselor produse traditionale. Se pune mare accent pe produsele traditionale, care sunt considerate mai sanatoase, mai originale, mai simple si, ca atare, sunt cautate. Sigur, si aici trebuie sa facem un pic de ordine, avand in vedere ca toata lumea face produse traditionale. Noi inca din 2007 am reglementat situatia asta la nivel national, conform actelor normative. Cine considera ca este apt sa faca produse traditionale, in primul rand trebuie sa se inregistreze la nivelul directiilor agricole judetene pentru a obtine asa – numitul atestat. Se da un fel de certificat prin care se atesta ca produsul respectiv este inregistrat si este considerat apt pentru a fi expus consumului public. Pe de alta parte, sigur ca producatorul, atat pe lantul obtinerii produsului, cat si pe lantul comercializarii, trebuie sa se supuna controlului oficial in ceea ce priveste conditiile de fabricatie, de tehnologie, conditiile privind igiena personalului care contribuie atat la procesare, cat si la desfacere, conditiile de desfacere. Sunt anumite produse, mai ales de origine animala, conditionate de obligatia prezentei lantului frigorific, ca atare trebuie indeplinite toate aceste conditii.

Rep.: Si ce facem cu cei care vin in piata si aduc acolo branza, carnati etc. si care cu siguranta nu respecta aceste reguli amintite de dvs.?

N.C.L.: Exact situatia asta dorim s-o reglementam. Din 2007 am scos actul normativ prin care s-a reglementat asa-zisa vanzare directa, unde se incadreaza si vanzatorii respectivi. Ei au obligatia sa se inregistreze la directiile sanitar – veterinare judetene si sa fie controlati periodic, inclusiv prin examene de laborator, prin care sa fie atestat produsul ca sanatos si sigur. Facand o comparatie, s-a trecut de la vanzarea laptelui in flacon din piata, am reglementat si situatia asta prin posibilitatea de a desface laptele obtinut prin ferme autorizate prin asa – zise dozatoare de lapte automate, care, iarasi, sunt controlate, verificate, atestate prin examen de laborator si, nu in ultimul rand, se desface un lapte mai ieftin decat cel din supermarketuri, hipermarketuri si ca atare producatorul se axeaza mai mult pe aceasta varianta.

Rep.: Care sunt principalele probleme ale Romaniei din perspectiva ANSVSA?

N.C.L.: Problema veche pe care am avut-o, din pacate din 2002, era si o conditie de aderare, avand in vedere ca pana in 2002 am vaccinat efectivul de porcine existent impotriva pestei porcine. Din 2002 am renuntat, urmand ca in 2005 – 2006 sa pregatim terenul, si din 2007, odata cu aderarea sa intram cu toata gama, ma refer la porc viu, porc sacrificat, carcase, respectiv produse din carne de porc, sa putem intra la nivelul comertului intracomunitar. Ei, situatia un pic s-a schimbat avand in vedere focarul care a aparut in contextul anilor 2002, 2003, 2004. Apogeul a fost in 2005, mai ales in sudul tarii. S-a hotarat reintroducerea vaccinarii din 2006 – 2007. S-au redus focare de boala. Din 2007 nu am mai avut alte focare de boala. In 2008 am mai vaccinat, in 2009, in 2010 am trecut pe monitorizarea bolii, si am putut demonstra: s-a creat o posibilitate de a iesi pe piata intracomunitara. In 24 ianuarie a fost aprobat. (…)

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »