Vicepreşedintele PNL Sălaj, Radu Nistorescu, la „Rotisorul politic”: „Să sperăm că românii nu o să repete greşeala de acum trei ani”

Magazin Salajean 12 mai 2011 0

Un nou client la emisiunea „Rotisorul politic” de la Radio Transilvania Zalău, o emisiune realizată în parteneriat cu Magazin Sălăjean: vicepreşedintele PNL Sălaj, Radu Nistorescu, admnistratorul public al municipiului Zalău. Ca de obicei, în această pagină vă ofer câteva fragmente, editate, din dialogul purtat cu interlocutorul nostru.

„Nu tragem speranţe ca până în 2012 să vedem bani de la Guvern”

Rep.: Aţi fost la vizita d-lui Boc? Sau nici nu aţi fost chemaţi?

Radu Nistorescu: Nici nu am fost chemaţi. Nici nu am avut timp. Şi chiar dacă am fi avut invitaţie specială, tot nu am fi mers.

Rep.: Am înţeles că s-au promis bani pentru Sălaj.

R.N.: Bani s-au promis pentru Sălaj şi acum şi la vizitele anterioare ale d-lui Boc în Sălaj şi de câte ori vine d-na Paul Vass. Noi cel puţin la Zalău nu i-am văzut. Şi nici nu tragem speranţe ca până în 2012 să vedem bani de la Guvern.

Rep.: Asta pe criterii politice?

R.N.: Nu putem să ne gândim decât că se întâmplă pe criterii politice. Dacă facem o comparaţie între sumele care au venit de la Guvern pentru Şimleu şi sumele care au venit de la Guvern pentru Zalău, cred că treaba este limpede.

„Nu ştim ce se întâmplă, să vă spun sincer, cu şoseaua de centură, etapa a II-a”

Rep.: Chiar nu sunt şanse pentru finalizarea etapei a II-a la şoseaua de centură?

R.N.: Nu ştim ce se întâmplă, să vă spun sincer, cu şoseaua de centură, etapa a II-a. Sunt declaraţii. Chiar a unor parlamentari de-ai noştri, că s-ar fi intervenit la Ministerul Apărării, sunt declaraţii ale Ministerului Apărării că se doreşte rezolvarea. Am înţeles că s-a convenit pentru mutarea poligonului în comuna Crasna. Urmează să se identifice un teren în suprafaţă echivalentă cu suprafaţa pe care este poligonul aici în Zalău. Noi chiar nu ştim cum se va achiziţiona acel teren pentru că noi, municipalitatea, nu avem posibilitatea din buget să cumpărăm acel teren. Am vrea să credem că, până la urmă, cei de la guvernare, în speţă Ministerul Apărării, vor înţelege că este vital pentru dezvoltarea oraşului şi vor lua o decizie să găsească soluţii pentru a achiziţiona ei acel teren şi a-şi face dotările necesare. Pentru noi este foarte clar: avem în mod deosebit nevoie ca acest proiect să continue, pentru că s-au investit peste 9 milioane de euro în prima etapă, care nu are nicio finalitate – traficul greu merge în continuare prin oraş şi ar fi imperios necesar să putem realiza şi etapa a II-a. Şi mulţumim oricui ne-ar aduce finanţare. Şi asta o spun fără niciun fel de maliţiozitate, o spun sincer, că am mulţumi oricui care ar putea rezolva această problemă.

Rep.: Au fost şi declaraţii ale unor parlamentari despre finanţarea acestui proiect, declaraţii care v-au supărat, bănuiesc…

R.N.: Acum toată lumea se laudă că rezolvă finanţarea. Încă odată spun: le vom mulţumi în momentul în care o să vedem că putem începe proiectul. Până atunci sunt poveşti.

Rep.: Asta şi pentru că lucrurile ar fi cumva clare la Zalău în perspectiva alegerilor? Nu mai e nici măcar un interes investiţional, aşa?…

R.N.: Lucrurile nu sunt clare din punct de vedere al alegerilor. E clar cine va câştiga primăria. În rest, probabil se vor bate ca să obţină un scor cât mai bun. O luptă va fi. Asta este clar. Unii speră probabil să obţină un post de viceprimar. Dacă îmi aduc aminte, sunt unii care nu au avut o perioadă, acum au, dar tot la înţelegere politică, nu datorită numărului de voturi pe care le-au avut. Urmează 2012 şi vom vedea ce se va întâmpla. (…)

„Ceea ce putem spera este ca românii să-şi dea seama de greşeala pe care au făcut-o cu trei ani în urmă”

Rep.: 2012 cu surprize, cel puţin dacă ne raportăm la recente sondaje de opinie. USL scade. De la 60 înspre 50. Va scădea şi mai mult sau sunt doar estimări de etapă?

R.N.: Eu cred că sunt estimări de etapă. Este foarte clar că vor mai fi sondaje până în preajma alegerilor, că rezultatele vor fi nu mult, dar vor fi diferite de la o etapă la alta. Cred că trendul se va păstra şi USL va creşte, iar PD-L va mai descreşte. Oricum, 18 la sută nu cred că e ceva grozav pentru ei. Estimez că se vor opri undeva la 16 la sută. Pe cealaltă parte, ceea ce putem spera este ca românii să-şi dea seama de greşeala pe care au făcut-o cu trei ani în urmă. Să sperăm că nu o s-o repete, chiar dacă vedem – deşi sunt în plină criză – că Guvernul are bani la puşculiţă în anul electoral, că începe să promită şi sunt convins că o să înceapă să-i şi scoată. Sigur că ne întrebăm de unde, dar eu sunt convins că vor apărea destul de mulţi bani şi, cum m-aţi întrebat mai înainte, ei vor veni pe criterii politice.

Rep.: Subiect electoral a ajuns şi modul cum arată Zalăul. A fost o creatoare de modă aici. A stârnit nişte reacţii, mai mult sau mai puţin îndreptăţite, deja e o altă discuţie. Cum vă raportaţi dvs. astăzi la acele declaraţii?

R.N.: La acele declaraţii nu ne raportăm nicicum. Doamna respectivă venise cu alte scopuri, erau nişte scopuri nobile. Păcat că nu s-au limitat la acţiunea de ajutorare pe care au declarat-o şi cu asta vreau să închei orice raportare la respectiva doamnă. Vreau totuşi să mai adaug ceva: faptul că a avut dreptate, pe undeva, că oraşul arăta destul de prăfuit, dar nu a vrut să vadă că este într-adevăr un şantier. Trebuie să recunoaştem că în ultimii doi ani a fost un disconfort destul de mare din cauza lucrărilor care au avut loc în oraş. Eu spun că am avut noroc cu această finanţare şi am rezolvat o problemă destul de mare în ceea ce priveşte canalizarea menajeră. Sunt convins că în termen de o lună sau două, când se vor încheia branşările la noua investiţie, la noua canalizare, o să avem Valea Zalăului mult mai curată, o să dispară undeva probabil peste 90 la sută din deversările care se făceau în vale. S-au reabilitat peste 17 km de canalizare menajeră. Este o investiţie importantă şi noi ne bucurăm că am reuşit să obţinem, prin Compania de Apă, această investiţie. Sperăm că ea va continua, cu etapa a II-a, în 2013, când va continua acest disconfort, dar până la urmă, ca să avem o calitate mai bună era nevoie în primul rând să avem o canalizare bună, să extindem reţelele de apă. Legat de disconfort, eu sunt convins că până undeva în luna august vom reuşi să refacem în condiţii bune tot ceea ce a fost distrus din cauza acestei lucrări, astfel încât oamenii să-şi dea seama că efectiv ceea ce am lucrat a fost pentru binele lor.

„Cred că cetăţenii au observat, chiar dacă suntem criticaţi că lucrările merg destul de încet, o calitate mai bună a lucrărilor pe care le face acum Citadin”

Rep.: Sunteţi atacaţi, că nu se repară repede, că nu vă concentraţi pe anumite segmente pentru a reface străzile. Cum comentaţi aceste atacuri?

R.N.: Bun, fiecare ar vrea ca a doua zi după ce a plecat constructorul să fie făcută şi refacerea. Din păcate, nu se poate întâmpla asta şi din punct de vedere tehnic, sunt nişte proceduri. În momentul în care constructorul a închis şanţul respectiv, să-i spunem aşa, ca să înţeleagă toată lumea, el mai are de făcut nişte probe. Dacă noi am face refacerea în două – trei zile s-ar putea întâmpla, după cum am mai şi păţit, să se constate înainte de recepţie că sunt nişte defecte care trebuie remediate, să începem să spargem din nou, ceea ce cred că nu ar mai înţelege deloc cetăţenii. De cealaltă parte, datorită faptului că noi am avut nişte lucrări de refaceri de proastă calitate – ceea ce s-a şi văzut pe 22 Decembrie, pe strada Crasnei, unde a refăcut constructorul anul trecut în toamnă – am hotărât, şi printr-un regulament aprobat de Consiliul Local, ca lucrările de refacere să fie făcute de firma pe care am constituit-o în cadrul Consiliului Local, Citadin, în aşa fel încât să putem controla calitatea lucrărilor de refacere. Aceste lucrări de refacere se fac pe banii constructorului şi sigur că începem refacerea imediat ce respectivul tronson este recepţionat ca şi lucrare de canalizare şi ne este predată. Nu putem interveni mai repede şi mai avem şi o problemă de a fi siguri că putem să ne încasăm şi banii. Deşi au fost multe discuţii referitoare la refacerile pe care le facem cu Citadin, vreau să spun că nu am descoperit noi roata. Mai sunt şapte – opt municipii din ţară care merg în acelaşi sistem. Am văzut acest sistem şi în Ungaria, unde primăriile şi-au făcut o societate tocmai pentru a putea urmări calitatea refacerilor. Garanţia în cazul refacerilor este a firmei Citadin pentru un an. Citadin este societatea noastră şi rămâne aici. Constructorul îţi reface lucrarea, pleacă după două luni, după patru luni apar probleme. Caută-l, procese, vezi dacă poţi sau nu să recuperezi banii şi într-un final pentru că lucrarea trebuie închisă repede, ca să se circule în bune condiţii, tot pe bugetul local se fac lucrările. Eu cred că cetăţenii au observat, chiar dacă suntem criticaţi, că lucrările merg destul de încet, o calitate mai bună a lucrărilor pe care le face acum Citadin. (…)

„Nu mai e praful care era acum o lună”

Rep.: Un oraş cu praf, cu prea mult praf…Şi nu se întrevede o situaţie prea fericită nici în perioada următoare. Ce se poate face, totuşi, din această perspectivă?

R.N.: Eu zic că o situaţie se întrevede, pentru că dacă urmăriţi, în ultimele două săptămâni, nu mai e praful care era acum o lună. Trebuie să recunoaştem că numai noi am împrăştiat în perioada de iarnă 2.000 de tone de material antiderapant, nisip mai bine de jumătate în componenţă, care a rămas pe străzi şi care noi trebuie să-l curăţăm. A fost o iarnă – chiar dacă nu a fost cu temperaturi foarte scăzute – lungă, a trebuit să intervenim destul de mult, au fost aceste lucrări de canalizare pe o bună parte din zona centrală şi pe cartiere, ceea ce înseamnă iarăşi noroi şi praf pe carosabil şi mai avem o problemă: pentru că avem cartiere deschise pentru construcţii, se construieşte în continuare, se iese din şantier cu mijloacele de transport fără a fi curăţate după cum prevede legea şi aici avem o lipsă legislativă, pentru că poliţia noastră comunitară nu are dreptul să oprească maşini în trafic. Sperăm că odată cu înfiinţarea noii poliţii locale, care va avea şi anumite atribuţiuni de circulaţie, să putem să rezolvăm şi această problemă, să oprim maşinile în trafic şi să putem lua măsuri împotriva constructorilor care nu îşi asigură curăţenia maşinilor înainte de a ieşi din şantier. (…)

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »