Primarul comunei Crasna, Pop Emeric, la „Rotisorul politic”: „Intotdeauna sunt unii care muncesc, si altii care din spate ataca”

Magazin Salajean 27 mai 2010 0

Un nou client la emisiunea „Rotisorul politic” de la Radio Transilvania Zalau: primarul comunei Crasna, Pop Emeric, prim-vicepresedinte al Asociatiei Comunelor din Salaj, vicepresedinte UDMR Salaj. In aceasta pagina va ofer cateva fragmente din dialogul purtat cu unul dintre cei mai longevivi primari in functie ai judetului.

„Reducerea salariilor si pensiilor nu cred ca este cea mai buna masura”

Rep.: E criza mare…

Pop Emeric: Este.

Rep.: Cine sunt vinovatii pentru aceasta criza? Asta si in contextul multelor discutii din ultimele saptamani, in care toata lumea da vina pe altcineva…

P.E.: In contextul crizei eu spun ca datul vinei pe altcineva e o incercare de a scapa, normal, a celui care da vina pe altul. Vina cred ca este comuna. Incepand de la Revolutie, de 20 de ani, nu s-au luat niste masuri foarte serioase, incat Romania sa se dezvolte economic, fiecare amanand sa ia masuri drastice, pentru ca dezvoltarea economica sa inceapa. Daca economia s-ar dezvolta si ar fi locuri de munca, un alt sector foarte important, agricultura, daca pamanturile ar fi lucrate si s-ar produce si nu am fi nevoiti sa aducem toate produsele, inclusiv legumele si fructele, din import, cred ca Romania ar fi printre fruntasele tarilor europene, deoarece potential exista, numai ca trebuie folosit in mod judicios. Sau trebuia folosit pana acum.

Rep.: Ce-i de facut? Cei de la putere, inclusiv UDMR, spun ca trebuie taiate salariile si pensiile. Sunteti de acord cu o asemenea posibila masura?

P.E.: In ceea ce priveste reducerea salariilor si pensiilor, nu cred ca este cea mai buna masura. Cat priveste micsorarea pensiilor trebuie avut in vedere ca o persoana o viata intreaga a cotizat ca la varsta de pensionare sa aiba un venit minim din care sa-si duca traiul. Chiar daca s-ar diminua pensiile ar trebui pastrat un anumit plafon minimal, sub care sa nu se faca reduceri de pensii, incat totusi cei care sunt la varsta de pensie sa se poata folosi si cat de cat sa aiba o pensie minima din care sa poata trai decent.

Rep.: Prim-ministrul Emil Boc spunea ca daca nu se fac aceste lucruri, in decembrie nu mai sunt bani, nici de salarii, nici de pensii…

P.E.: Parerea mea este ca, in primul rand, ar trebui luate niste masuri foarte serioase si urgente de relansare a economiei. Chiar daca Romania ar mai lua un credit, aceste surse de finantare sa se indrepte spre investitii, pentru crearea de locuri de munca, deoarece prin disponibilizarile asa mult spuse din administratie – sigur ca este necesar acolo unde este supradimensionat – dar nu aceasta este sursa care relanseaza economia, pentru ca acele persoane care vor fi disponibilizate si nu vor avea posibilitatea de a-si gasi un loc de munca, nu va fi in avantajul economiei, ci dimpotriva.

„Am stat aproape doi ani fara un inginer constructor”

Rep.: Sa presupunem ca se vor aproba aceste masuri, de reducere a salariilor si a pensiilor. Ce se va intampla, in acest caz, in Primaria Crasna din judetul Salaj, unde aveti un numar de cati angajati?

P.E.: Cu toate serviciile, putem spune ca asiguram aproape toate serviciile specifice unui oras din Salaj, avem 24 de persoane si sigur ca se va simti foarte mult, deoarece salariile acestea asa de mari despre care se vorbeste ca sunt in administratie nu depasesc, majoritatea, 1.000 de lei.

Rep.: Asta inseamna ca vor ramane cu 750 de lei…

P.E.: Vor ramane cu o suma mult mai mica. Problema cea mai mare in administratie este ca, incet, incet, nu mai gasim specialisti calificati, oameni cu studii superioare, care sa vina sa lucreze in administratia publica locala, deoarece fiind functionari publici ei nu pot desfasura alte activitati, care ar putea fi concurentiale in administratia publica locala. Am stat aproape doi ani fara un inginer constructor, avand in vedere ca se elibereaza autorizatiile de constructie si trebuie verificate toate avizele si certificatele de urbanism si urmarite lucrarile de investitii. Este foarte greu sa putem duce aceste lucruri la bun sfarsit, prin reducerea salariilor si eventual prin pierderea unor specialisti.

Rep.: Si daca se va pune si problema disponibiliz

arilor?

P.E.: Daca se va pune nu o sa avem alta posibilitate. Avand in vedere salariile si fondul de salarii care va trebui in asa fel administrat incat aceste reduceri sa se evidentieze, altfel Trezoreria nu va viza salariile ori Biroul Social – mai este o institutie care vizeaza salariile, nu o sa avem ce sa facem decat sa ne acomodam si noi si sa intelegem ca trebuie sa sprijinim si noi revenirea din criza a tarii.

„Sunt foarte multi bani care se dau pe nedrept. Sau nemunciti”

Rep.: Unii parlamentari, o parte si dintre cei salajeni, sustin eliminarea venitului minim garantat, celebra L 416. Dvs. sunteti de acord ca si primar?

P.E.: Noi, Asociatia primarilor, am adus in discutie, la intalnirile cu primul ministru, cu ministrul de Finante si cu alti ministri, in cadrul conferintei din luna februarie de la Bucuresti, aceasta problema. Sigur ca noi nu spunem ca trebuie eliminat in totalitate, pentru ca sunt unele cazuri deosebite, unde s-ar putea gasi alta solutie, dar, intr-adevar, suntem de acord sa se elimine aceasta lege, 416 si sa se transforme acesti bani la OG 78 unde se pot angaja prin Oficiul de Somaj persoane cu un salariu minim pe economie si sa nu ajutam nemunca prin aceasta lege 416. Ci, dimpotriva, cei care pot sa munceasca sa aiba un venit minim garantat, iar cei care nu pot, pe caz de boala sau sunt cazuri deosebite, acolo sa gasim o alta sursa incat sa putem asigura un venit minim. Dar, eu consider ca sunt foarte multi bani care se dau pe nedrept. Sau nemunciti.

Rep.: Se stie ca beneficiarii L 416 sunt o masa de manevra si pentru unii primari si pentru unii politicieni. Dvs. sunteti de acord cu asemenea practici?

P.E.: Nu sunt de acord ci dimpotriva: eu sunt de acord ca cel care primeste un ban, ca si cel care a muncit pentru pensie, sa si munceasca, pentru ca si in Biblie scrie: „Cine nu munceste sa nici nu manance”. Asta este ca o pilda. Dar, din punctul meu de vedere, nu cred ca merita aceasta lege 416, unde se dau multi bani, sa fie folosita ca o sursa de manevra. Dimpotriva. Sunt ferm convins ca si OG 78 se poate tot asa de bine folosi de acesti oameni. Poate ca ar multumi mult mai mult daca ar avea un loc de munca mai sigur decat ajutorul acesta social, care de obicei nu ajunge pe tot anul.

„Sunt ferm convins ca fiecare primar incearca sa foloseasca judicios banii”

Rep.: Legea raspunderii fiscale care, din cate mi-am dat eu seama, pune primariile, primarii mai ales, intr-o situatie extrem de dificila. Cum o comentati?

P.E.: Sigur ca din punctul nostru de vedere nu este cea mai buna lege, deoarece nu cred ca ar fi bine, nu ar fi corect sa se ajunga ca o administratie publica locala sa falimenteze. Sau sa ajunga in imposibilitate de plata. Pentru ca trebuie sa vedem si toate posibilitatile sau conditiile care au condus ca o administratie publica sa ajunga aici: modul in care sunt stabilite taxele si impozitele, modul in care sunt incasate, modul in care Guvernul Romaniei reimparteste sursele de venit care ajung la Ministerul Finantelor si implicit la nivelul Consiliului Judetean, unde in ultimul timp am vazut ca se are in vedere reechilibrarea bugetului in asa fel incat functionarea minimala sa fie asigurata, salariile. O alta sursa care ar trebui sa fie dezvoltata mult mai mult este sursa de finantare pentru dezvoltarea comunelor, a administratiei publice locale prin investitiile pe care trebuie sa le desfasuram pentru imbunatatirea situatiei cetatenilor, incat, incet, incet, sa dispara aceasta discrepanta intre conditiile de viata de la oras si de la sate.

Rep.: Cu siguranta veti fi mult mai atenti, primarii, la ce semnati. Stiti ca este vorba celebra „semneaza ca primarul”…

P.E.: Consider ca eu, si majoritatea colegilor mei, nu semnam cum e si proverbul. Pentru ca, intr-adevar, exista atatea obligatii, atatea sarcini cad pe spinarea sau pe umerii unui primar, incat poate ca nu are tot timpul sa semneze, mai ales cand ajungi sa semnezi dispozitii pentru acordarea ajutorului de incalzire, sa-l verifici pe fiecare. Daca ai un personal bine calificat, un personal cu care poti sa lucrezi, persoane instruite care verifica fiecare dosar, nu se pune problema. Dar, sunt ferm convins ca fiecare primar incearca sa foloseasca judicios banii, deoarece avand in ultimul timp multe posibilitati de a implementa diferite proiecte, la care avem cofinantare. O alta problema foarte mare este plata TVA, care este neeligibila la majoritatea proiectelor, incat ajungem in situatia sa luam credite pentru asigurarea TVA, sa-l platim si Ministerul Finantelor sau Ministerul Agriculturii, pe masura 322 de dezvoltare a zonei rurale, il primeste inapoi, dar pe aceasta perioada poate ca ne duce in imposibilitate.

De exemplu, daca avem un proiect de 2,5 milioane de euro – multe comune au castigat in aceasta sesiune, numai TVA este cam 19 milioane. Foarte greu este ca o banca sa te crediteze cu 19 miliarde (de lei vechi) si numai pe o perioada, de o jumatate de an sa zicem, este foarte greu pentru o administratie publica locala sa plateasca dobanzile, pentru ca bancile nu dau fara dobanda. Chiar daca o sa primim o garantie guvernamentala este foarte greu sa facem fata acestor proiecte. Daca ai doua sau mai multe proiecte atunci ajungi in imposibilitate sau in situatia in care te gandesti daca mai accesezi proiecte sau nu.

Rep.: Credeti ca vor intra primariile din Salaj in faliment ori in incapacitate de plata?

P.E.: Eu sper ca nu o sa intre niciuna, pentru ca o sa se ia masurile necesare sa nu se ajunga la acest lucru, avand in vedere ca si la Consiliul Judetean sunt 20 la suta care sunt pentru a ajuta primariile pentru o participare la proiecte. Eu cred ca se pot gasi solutii ca sa se ajute acele administratii, sigur verificand daca cheltuielile sunt reale sau nu, incat sa nu ajungem la asemenea situatii.

„Sigur ca noi nu dorim sa guvernam pe greseli”

Rep.: Sunteti si membru UDMR. Va intreb direct daca intrarea organizatiei din care faceti parte la guvernare a fost o greseala sau nu…

P.E.: Din punctul nostru de vedere nu putem sa zicem ca a fost o greseala, deoarece daca toata lumea s-ar trage la o parte, atunci ar fi functionat ca si pana acum. Din alegeri in alegeri, din motiuni si schimbari in schimbari. Eu zic ca asumarea raspunderii pentru guvernare nu trebuie sa fie o greseala. Dimpotriva. Totdeauna sa ia UDMR si sa incerce sa promoveze acele hotarari care sunt benefice pentru dezvoltarea Romaniei si iesirii din criza.

Rep.: Dar nu va pica bine, sa zic asa, ceea ce s-ar putea intampla in perioada urmatoare? Asta si pe fondul nationalismelor maghiarilor, care sunt cunoscute, si care ar putea sa va afecteze electoratul propriu, care este mai moderat, dupa cum se stie…

P.E.: Sigur ca intotdeauna sunt unii care muncesc, si altii care din spate ataca sau gasesc motivatia sau prilejul sa zica ca nu faci bine ceva. Si cum e si proverbul, numai cine nu munceste, nu greseste. Sigur ca noi nu dorim sa guvernam pe greseli. De obicei, UDMR a fost un echilibru, si in guvernarile anterioare si acum incercam, in asa fel incat acele masuri care ar urma sa fie luate sa fie echilibrate. (…)

Redactiile Magazin Salajean si Radio Transilvania Zalau sunt alaturi de primarul comunei Crasna, Pop Emeric, in aceste clipe grele pricinuite de moartea mamei sale, Pop Elena.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »