Deputatul PNL Mirel Taloş la „Rotisorul politic”: „Proiectul de la gara Zalău va fi o surpriză pentru cetăţeni”

Daniel Săuca

Un nou invitat la emisiunea „Rotisorul politic” de la Radio Transilvania Zalău, emisiune realizată în parteneriat cu Magazin Sălăjean: deputatul PNL de Zalău, Mirel Taloş, vicepreşedinte al PNL Sălaj. Ca de obicei, în această pagină vă ofer câteva fragmente, editate, din dialogul purtat cu Mirel Taloş, care va candida pentru un nou mandat de deputat în Colegiul Zalău la alegerile parlamentare din 9 decembrie.

„Am spus de mai multe ori că guvernarea Băsescu – Boc a fost cea mai proastă pe care a avut-o România după Alexandru Ioan Cuza”

Rep.: La final de mandat, cu plusuri, cu minusuri, cu schimbări, cu mai multe guverne, combinaţii politice. Haideţi să începem cu un soi de raport, de bilanţ…
Mirel Taloş: Da, a fost în mare măsură o perioadă de opoziţie şi pentru USL. A fost o perioadă de opoziţie la mai multe guverne, dacă ţinem cont de nenumăratele formule ale Guvernului Boc, la care ne-am opus din răsputeri. Performanţa proastă a guvernării Băsescu – Boc mi-a dat aproape în fiecare zi oportunitatea să o critic. Atât în ceea ce priveşte politicile guvernamentale, cât şi în ceea ce priveşte oamenii cu care PDL a guvernat. Am spus de mai multe ori că guvernarea Băsescu – Boc a fost cea mai proastă pe care a avut-o România după Alexandru Ioan Cuza. Din punctul de vedere al resurselor umane, PDL a promovat oameni exclusiv după criteriile politicii de partid, politicii de gaşcă. Nu s-a ţinut cont în niciun fel de capacitatea profesională a oamenilor care au fost puşi pe funcţii, de la nivelul guvernului până la nivelul administraţiei guvernamentale din teritoriu. Amintiţi-vă, de exemplu, de Guvernul Ungureanu care era format din persoane care nu se afirmaseră în niciun fel. Aveau şi o pregătire profesională modestă, care fuseseră luate din poziţii secundare în administraţie şi puse pe cele mai înalte dregătorii, în fond, ale acestei ţări. Eu am spus atunci că funcţia de ministru a fost compromisă definitiv în România de către guvernarea Băsescu şi că, mă rog, în glumă, ar trebui înlocuită denumirea acestei funcţii. Pe de altă parte, din punct de vedere calitativ actul de guvernare nu avea cum să fie decât unul la fel de prost. A fost un act de guvernare lipsit de analize, improvizat, un act de guvernare în care guvernul dădea legi şi tot guvernul le schimba după foarte puţin timp. Au fost cazuri parodoxale şi comice în care guvernul îşi asuma răspunderea pe un proiect de lege, pentru ca după puţin timp să îşi asume răspunderea pe modificarea aceluiaşi proiect de lege.

„Din punctul de vedere al coerenţei a fost maximul negativ atins în România după 1989”

M.T.: A fost un act de guvernare în care primul-ministru era profesor de drept constituţional şi au fost cele mai multe proiecte de lege guvernamentale care au căzut la Curtea Constituţională. Din punctul de vedere al coerenţei a fost maximul negativ atins în România după 1989. A fost o guvernare care s-a dus, în linii mari, împotriva cetăţenilor, exclusiv în folosul clientelei politice a PDL. Guvernul PDL a făcut economii la buget, pentru a echilibra bugetul, exclusiv pe seama categoriilor sociale cele mai defavorizate. În primul rând, pensionarii, şomerii, asistaţii sociali, mamele şi angajaţii de la stat şi a menajat în acelaşi timp mediul de afaceri care îi era prietenos şi de la care se alimenta cu fonduri. Din acest punct de vedere, guvernarea Băsescu – Boc, din perioada 2009 – mai 2012 poate fi trecută în cele mai negre capitole din istoria noastră.

„Am candidat cu o agendă pentru oraş”

Rep.: Din perspectiva mandatului dvs. de deputat de Zalău?
M.T.: Vă reamintesc că în 2008, când au fost pentru prima dată alegeri organizate în sistem uninominal, am candidat cu o agendă pentru oraş. Cu alte cuvinte, am evitat să fac o campanie electorală în care să dau pur şi simplu nişte mesaje generale ale partidului meu. Am avut o agendă formată din nouă puncte, în care am încercat să îmi asum câteva obiective importante pentru municipiul Zalău şi care ţineau de instituţii din Bucureşti, deci nu de autorităţile locale. Şi aici pot să evoc, desigur, şi este cunoscut de către cetăţenii Zalăului, felul în care m-am implicat în finalizarea Clădirii Finanţelor. Spre sfârşitul anului 2008, Clădirea Finanţelor era un element extrem de negativ pentru municipiul Zalău. Începută cu 20 de ani în urmă, a stat în mijlocul oraşului cauzând o imagine negativă şi un disconfort în cele din urmă pentru cetăţeni, pentru oraş. În 2008 am solicitat sprijinul Guvernului Tăriceanu pentru a debloca această situaţie şi am obţinut de la Ministerul de Finanţe de atunci o sumă necesară pentru încheierea lucrărilor la această clădire, care a fost dată în folosinţă, în fine, la încheierea lucrărilor, în 2010. Am vorbit apoi despre un alt obiectiv important pentru oraş, respectiv gara municipiului Zalău. Îmi amintesc că eram prin clasa a VI-a, am avut o profesoară de engleză la Şcoala Generală nr. 1, era din alt oraş, era detaşată la Zalău, şi care a ţinut să ne spună la oră ce impresie proastă i-a făcut gara din Zalău atunci când a venit la noul ei loc de detaşare. Prin urmare, trebuie să acceptăm că gara, în fond ca una dintre porţile de intrare în oraş, transmitea o imagine extrem de proastă asupra oraşului. Cred că ea niciodată nu a arătat bine, pentru că a fost făcută destul de modest, de atunci când a fost construită, din anii 70. Era evident că este nevoie de un proiect nou al gării municipiului Zalău. Spre sfârşitul anului 2008, cu ministrul liberal al transporturilor, Ludovic Orban, am reuşit să punem gara Zalău pe o listă de gări care urmau să fie modernizate cu fonduri mixte, guvernamentale şi europene. Planul iniţial al Guvernului Tăriceanu era ca lucrările la gară să fie finalizate în decembrie 2012, cam acuma. Din cauza unor întârzieri apărute în perioada 2010 – când era ministru al Transporturilor Radu Berceanu, lucrările au fost decalate. Actualul termen de finalizare este toamna lui 2013. Avem o întârziere de un an. Însă este bine că lucrările sunt în desfăşurare. Cred că putem fi mulţumiţi de modul în care se duc, să zic aşa, ostilităţile de acolo. Sper ca în scurt timp să organizăm o vizită a secretarului de stat Septimiu Buzaşu de la Ministerul Transporturilor la şantierul gării, în care să trecem în revistă felul în care decurg lucrările şi să evaluăm posibilitatea de a încheia această modernizare mai repede decât planul asumat de firma care realizează lucrările. Proiectul de acolo de la gară va fi o surpriză pentru cetăţeni. Este mai mult decât o simplă reabilitare a clădirii. Este un proiect nou, modern, cu pasaj peste calea ferată şi cu o întreagă amenajare a spaţiului de acolo, care va da foarte bine pentru oraş.

„Cele mai multe interpelări sunt pe tema poligonului Aghireş”

M.T.: În 2008, de asemenea, în agenda cu care am candidat pentru municipiul Zalău am vorbit despre şoseaua de centură a municipiului Zalău. După cum ştiţi, primul braţ dinspre Hereclean până la Aghireş a fost realizat. Marele blocaj a apărut însă atunci când s-a pus problema braţului doi, pentru că braţul doi care pleacă din Aghireş întâlneşte actuala şosea Zalău – Cluj în Meseş. Întâmpina rezistenţa Ministerului Apărării care nu vroia să desfiinţeze poligonul Aghireş. În perioada 2008 – 2009 – 2010 – 2011 – 2012, nu numai eu, ci şi ceilalţi parlamentari de Sălaj, dar eu mi-am asumat acest obiectiv personal, am dus nenumărate discuţii cu Ministerul Apărării. Am făcut nenumărate interpelări – cele mai multe interpelări sunt pe tema poligonului Aghireş. Am încercat, în fine, să convingem armata că există un interes public legitim, important, al cetăţenilor municipiului Zalău pentru desfiinţarea poligonului Aghireş şi realizarea braţului doi al centurii. În timpul guvernărilor Boc ne-am izbit de o rezistenţă foarte puternică din partea Ministerului Apărării, care a mers de multe ori, să ştiţi, până la zone de insolenţă. De exemplu, la o interpelare adresată d-lui Gabriel Oprea, acesta mi-a răspuns că nu sunt dispuşi să discute nimic pe tema poligonului şi ne-au recomandat să mutăm traficul greu pe strada Crasnei, prin centrul municipiului Zalău. La o altă interpelare pe care am adresat-o, ni s-a răspuns că dacă vrem să fie desfiinţat poligonul, trebuie ca autorităţile locale să ofere în schimb un teren de valoare financiară similară. Toate astea le-am considerat nişte dovezi de rea credinţă. Şi deblocarea nu a venit şi nu ar fi venit decât după schimbarea Guvernului Boc. Cu noul ministru al Apărării Naţionale, care este asumat de PNL, am putut duce discuţii mult mai raţionale pe perioada verii şi într-o întâlnire pe care am avut-o în luna septembrie la MApN, la care din partea municipiului Zalău am participat eu şi primarul Radu Căpîlnaşiu, iar din partea ministerului Statul Major şi ministrul, am convenit în sfârşit desfiinţarea poligonului Aghireş şi mutarea acestuia la Crasna cu o extindere a poligonului de la Crasna care va fi făcută prin exproprieri guvernamentale. Prin urmare, în sfârşit, la sfârşitul acestei legislaturi s-a găsit soluţia pentru deblocarea situaţiei generate de poligonul Aghireş, care a blocat realizarea braţului doi al centurii. În momentul la care vorbim noi acum, Ministerul Administraţiei şi Internelor, combinat cu Ministerul Apărării Naţionale, lucrează la proiectul de extindere al poligonului Crasna, pe care guvernul va face exproprieri şi, fără îndoială, că în 2013 va putea fi realizată licitaţia pentru braţul doi al centurii.

„Multe dintre lucrurile care interesează cetăţenii unei localităţi ţin de un efort combinat al autorităţilor locale şi al autorităţilor centrale”

Rep.: Sigur că despre aceste subiecte aţi discutat în ultimii patru ani, aţi făcut numeroase conferinţe de presă, declaraţii publice, într-o formă sau alta. Mulţi au spus, bine, le-a făcut Mirel Taloş aceste lucruri, dar nu cumva sunt legate de primar? De ce le face un deputat?
M.T.: Multe dintre lucrurile care interesează cetăţenii unei localităţi ţin de un efort combinat al autorităţilor locale şi al autorităţilor centrale. Haideţi să ne gândim de exemplu la Cinematograful Scala. Acest cinematograf, printr-un amendament pe care l-am adus eu în comisia de cultură în 2008 Legii Cinematografiei, a fost trecut pe o listă de cinematografe care urmau să treacă de la Ministerul Culturii la autorităţile locale. Iată: primarul municipiului Zalău nu avea cum, în comisia de cultură a Camerei, să facă acest amendament, de trecere a cinematografului de la Ministerul Culturii la primărie, pentru că nu este membru al comisiei şi nu are cum să facă un demers legislativ. A fost un demers combinat între mine, primarul şi Primăria Municipiului Zalău. Mai departe, a fost nevoie de nenumărate eforturi în anul 2009 pentru ca legea să fie pusă şi în aplicare. (…) (P)

12 Thoughts to “Deputatul PNL Mirel Taloş la „Rotisorul politic”: „Proiectul de la gara Zalău va fi o surpriză pentru cetăţeni””

  1. Ion

    HAHAHA PUBLICITATE IEFTINA, DRAGI REDACTORI?

  2. Anonim

    da’ ce era nevoie de pasaj la gara zalau? sa se pape mai usor niste bani? ce , erau 100 de linii?

  3. Georgel Babiuc

    Da, cum bine zice articolul de alaturi a inceput campania de deratizare in Zalau…surpriza cetatenilor pt viitor fost deputat Talos:)

  4. ioana

    Ce cauta asta aici??????????????

  5. ioana

    Noi vrem parlamentari NORMALI LA CAP si atat !!!!!! Nu gigi, nu dd, nu talos, nu mocanu, nu onorica.Reveniti-va , oameni buni

    1. lenn

      Ioana, Talos ESTE un „parlamentar NORMAL LA CAP”. Este un om inteligent si de buna credinta. Eu cred ca de astfel de oameni avem nevoie!

  6. Anonim

    SURPRIZA PENTRU MA-TA. CAT DE BOU TE-A FACUT.

  7. Anonim

    Cladirea Finantelor – pentru finalizare bani alocati de guvern PDL
    Gara din Zalau – fondurile obtinute in guvernarea PDL –
    Spune mai talos ceva concret facut de tine pentru colegiul Zalau …… sa nu uitam ca tu te-ai nascut in judet dar ai domiciliul in bucuresti …. vi aici doar pentru afaceri si asa sa mai schimbi aerul…….sper SA NE TREZIM DRAGI SALAJENI SI SA VOTAM NISTE PARLAMENTARI CARE SA NE REPREZINTE SI CARE SA FIE DIN RANDURILE NOASTRE ( SA SE FI NASCUT AICI SI SA AIBA DOMICILIUL AICI)….

  8. dani

    Dar de Autostrada Transilvania nu ziceti nimic?Tot Usl a inceputo si nu sa avansat cu nimic la ea.Dar apa pentru municipiul Zalau pe cand?Sau e buna si aia de Varsolt plina de culoare?Halal parlamentari

  9. Anonim

    adio domnule talos. te-am votat acum patru ani. nu o voi mai face.

Leave a Comment