Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Stelian Fedorca, vrea microbuze şcolare în leasing

Mihaela Oprea 7 decembrie 2012 0
Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Stelian Fedorca, vrea microbuze şcolare în leasing

VIDEO
Secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar în Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, Stelian Fedorca, s-a aflat vineri în Sălaj, într-o vizită de lucru. Oficialul guvernamental s-a întâlnit cu reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Sălaj şi a vizitat mai multe unităţi de învăţământ din judeţ. În acest context, Stelian Fedorca a susţinut o conferinţă de presă, pentru a informa autorităţile judeţene despre noile măsuri pe care Ministerul Educaţiei le va lua în anul 2013.

Campusurile devin şcoli profesionale

Printre subiectele abordate de Stelian Fedorca se numără reînfiinţarea şcolilor profesionale. Secretarul de stat a precizat că Ministerul Educaţiei discută cu Banca Mondială continuarea programului de campusuri şcolare, abandonat în 2009, fiind vizate în special campusurile din mediul rural ce pot fi transformate în şcoli profesionale. “În ultimele două-trei săptămâni au avut loc discuţii cu reprezentanţi a Băncii, în vederea continuării programului de campusuri şcolare, care a fost stopat, din nu ştiu ce raţiuni, în anul 2009. Foarte multe aceste campusuri – pe care le-am vizitat- sunt unele într-un stadiu de 60-75% de finalizare, ori din 2009 s-a oprit această finanţare. Multe dintre ele, neprimind bani nici pentru conservare, se deteriorează. (…) Există această idee şi dorinţă ca campusurile şcolare să devină utile. Ne vom concentra pe acele campusuri şcolare pe care le putem transforma, în mare parte, în şcoli profesionale, adică elevii să aibă şcoala, să aibă cantină, să aibă cămin, să aibă ateliere, un teren de sport, astfel încât calitatea educaţiei şi pregătirii lor profesionale să crească”, a declarat oficialul din cadrul Ministerului Educaţiei.
Fedorca a precizat că aceste campusuri vor fi utile mai ales în mediul rural, unde copiii abandonează sau părăsesc timpuriu şcoala, neavând bani de navetă şi că speră ca mari companii care au nevoie de forţă de muncă în anumite domenii să participe, într-un parteneriat public-privat, la realizarea şcolilor profesionale. “Prin aceste campusuri şcolare vom creşte gradul de ocupare a forţei de muncă cu elevi, viitorii angajaţi, foarte bine pregătiţi, mai ales că începem aceste parteneriate cu marile companii care sunt deja în România. Sunt vitale campusurile şcolare”, a precizat Stelian Fedorca, conform căruia discuţiile cu Banca Mondială vor viza şi finanţarea unor cantine şi cămine pentru campusuri.
Reprezentantul ministerial a mai spus că referitor la datoriile pe care le înregistrează unele primării la firmele ce au realizat campusurile, administraţiile locale poartă responsabilitatea pentru lucrări angajate după stoparea finanţării, în anul 2009.
Printre unităţile vizate de secretarul de stat se numără şi Liceul Tehnic “Mihai Viteazul” din Zalău, unde producătorul de ţevi TenarisSilcotub a investit în amenajarea unui laborator tehnic, unde se pregătesc clase de elevi din învăţământul profesional. Fedorca susţine că pregătirea elevilor din aceste clase profesionale se va face pas cu pas astfel încât la finalizarea studiilor, să aibă un loc de muncă asigurat în cadrul companiei.

Necesarul de microbuze şcolare, asigurat prin leasing

Stelian Fedorca a declarat, în cadrul aceleaşi conferinţe de presă, că doreşte să reducă abandonul şcolar prin asigurarea transportului. Măsura urmează a fi concretizată prin achiziţionarea microbuzelor şcolare în leasing, pentru acoperirea necesarului la nivel naţional. “Anul viitor, în 2013, vom organiza o licitaţie pentru toate microbuzele necesare, la nivel naţional, care sunt sub 1.000. Vom face un leasing astfel încât necesarul să fie acoperit într-o singură licitaţie. În fiecare an, Ministerul Educaţiei, începând din 2002 când a demarat acest proiect, a repartizat în jur de 4 milioane de lei pentru cumpărarea a 185-200 de microbuze. Ori rata de leasing pentru, să spunem, 1.000 de microbuze pe an reprezintă suma acordată anual pentru a le cumpăra efectiv. În această situaţie, toate unităţile de învăţământ care nu au mijloc de transport nu vor mai trebui să aştepte, iar microbuzele nu vor mai fi o presiune asupra societăţii”, a declarat Stelian Fedorca.
Oficialul guvernamental a adăugat că microbuzele vor fi în administrarea şcolii, iar şoferul va fi angajatul unităţii de învăţământ. Potrivit sursei citate, ministerul a deblocat anul acesta un total de 600 de posturi în sistem, pentru şoferi microbuze şcolare, fochişti sau îngrijitori de grădiniţe.
Necesarul de microbuze la nivel naţional va fi cunoscut după centralizarea datelor de la inspectoratele şcolare judeţene, el fiind estimat de oficial la circa 10 microbuze pentru un judeţ, dar nu mai mult de 1.000 de microbuze în total.
Secretarul de stat a declarat că achiziţionarea acestor maşini va reduce considerabil abandonul şcolar. Fedorca susţine că s-a ajuns în această situaţie pentru faptul că foarte multe unităţi de învăţământ au fost desfiinţate, în special cele din mediul rural. Prin urmare, elevii au fost nevoiţi să facă naveta şi suporte cheltuielile transport.
Secretarul de stat a precizat că sumele pentru decontarea navetei elevilor a crescut semnificativ în ultimii ani. În acest sens a fost realizat un studiu în urma căruia s-a constatat că există localităţi în care transportatori locali profită de faptul că sunt singurii operatori pe anumite trasee pentru a scumpi exagerat biletele. Oficialul guvernamental a relatat un caz real, a doi fraţi care făceau naveta pe o distanţă de zece kilometri, în zone diferite. Unul dintre aceştia plătea un abonament lunar de 50 de lei, în timp ce al doilea achita suma de 250 de lei.
Potrivit reprezentantului ministerial, în buget nu au fost cuprinşi bani suficienţi pentru a achita această navetă, însă, se pare că problema va fi rezolvată în prima lună a anului viitor. Conform acestuia, există o ordonanţă de urgenţă în care pentru elevi va exista un tarif calculat de comun acord cu operatorii rutieri.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »