Liceul Tehnologic “Octavian Goga” din Jibou, gazda a trei proiecte Erasmus +

Anul şcolar începe pentru Liceul Tehnologic “Octavian Goga” din Jibou, cu un nou proiect aprobat şi co-finanţat de către Uniunea Europeană prin programul Erasmus + , intitulat “Outdoor Learning”.
Coordonatorii acestor proiecte sunt Melinda Nagy, profesor de limba engleza, şi Gabriel Bârjac, profesor de educatie fizică şi sport, iar parteneri în cadrul acestui proiect sunt şcoli din Portugalia, Grecia, Italia şi Spania. Dacă primele două proiecte se află deja în desfăşurare încă din 2016, cel de-al treilea va avea loc în perioada 2017-2019. Valoarea totală a acelor trei proiecte este de 430.110 euro, din care 84.080 euro revin Liceului Tehnologic “Octavian Goga “ din Jibou.
Primul proiect aprobat se numeste “Enriching Leisure Lifestyle for European Youth” şi are ca temă promovarea unui stil de viaţă sănătos în rândul tinerilor. Se desfaşoară în perioada 2016-2018 şi are ca parteneri şcoli din Spania, Italia, Olanda, Germania, Bulgaria şi Turcia. Pe parcursul primului an de proiect, au avut loc mai multe reuniuni şi activităţi de învăţare-predare, la care au participat atât profesori, cât sşi elevi din toate şcolile partenere.
Proiectul a debutat în octombrie 2016 la Sofia, cu o întâlnire a profesorilor coordonatori, în care s-au realizat activităţi instructiv-educative, de cunoaştere a partenerilor implicaţi în proiect şi unde s-au planificat întâlnirile care vor urma în cei doi ani de activitate.
Următoarea întâlnire a fost în noiembrie 2016, în Olanda, la Liceul “Christelijk” din Veenendaal, la care au participat trei elevi şi doi profesori din cadrul Liceului “Octavian Goga”. Cu acest prilej, elevii şi profesorii au asistat la ore, au participat la acţiuni de voluntariat, la lecţii de pictură şi actorie. S-a desfăşurat şi un concurs având ca temă logo-ul proiectului, precum şi jocuri tradiţionale olandeze, în care au fost antrenaţi toti elevii din proiect. De asemenea, a fost organizată o excursie la Amsterdam, unde s-au vizitat principalele atracţii turistice.
Pentru cea de-a treia întâlnire, din martie 2017, gazdă a fost Liceul “Octavian Goga” din Jibou, care a avut ca oaspeţi 10 profesori şi 24 de copii de la şcolile partenere. În cel şapte zile pe care oaspeţii din şase ţări le-au petrecut în România, gazde le-au fost familiile elevilor jibouani, Cu acest prilej, au putut cunoaşte tradiţiile, cultura şi bucătăria locala. Pe parcursul acestei întâlniri, invitaţii au participat la orele desfăşurate în scoală, la activităţi sportive, în care fiecare ţară şi-a prezentat sportul naţional, la activităţi culturale pe mai multe ateliere, principalul obiectiv fiind realizarea unei picturi murale abstracte în central orasşului Jibou, şi la acţiuni de voluntariat la Grădina Botanică “Vasile Fati”, unde s-au plantat copaci. Astfel, pe langă competenţele sportive şi artistice, elevii şi-au dezvoltat şi spiritul de iniţiativă şi au conştientizat apartenenţa la spaţiul european şi exprimare culturală. A fost, totodată, şi un mijloc de dezvoltare a spiritului civic.
De asemenea, a fost organizată o excursie care a avut ca scop descoperirea culturii româneşti şi a obiectivelor turistice din zonă, în care s-au vizitat Muzeul Satului din Baia Mare, Mănăstirea Bârsana, Vadu Izei, Salina Turda şi central istoric al oraşului Cluj-Napoca.
Cea de-a patra întâlnire transnaâionala, a avut loc în luna aprilie în Germania, la “Okumenisches Domgymnasium” din Magdeburg. La această întâlnire, la care au participat profesorii din proiect, s-au evaluat progresele din cadrul proiectului, s-a evaluat calitatea echipelor participante în proiect şi s-au distribuit sarcinile şi responsabilităţile care revin fiecăruia.
Pentru cel de-al doilea an de activitate, urmează să aibă loc întâlniri transnaţionale în noiembrie 2017 la Şcoala “Dante Alighieri” din L’Aquila (Italia), în martie 2018 la Şcoala “Instituto de Ensenanza Secundaria La Minilla” din Las Palmas de Gran Canaria (Spania) şi în aprilie 2018, la Şcoala “Haci Kerim Yardimli” din Askaray (Turcia). La aceste activităţi vor participa opt elevi şi doi profesori din cadrul liceului jibouan.
Al doilea proiect aprobat şi co-finanţat de către Uniunea Europeană, care se desfăşoară în perioada 2016-2018, se numeşte “Creative Active Responsible Students in the Digital World”. Obiectivele sale sunt dezvoltarea sşi implementarea unor metode inovative şi eficiente de predare, folosind tehnologia modernă digitală. În cadrul proiectului a avut loc o primă întâlnire transnaţională în noiembrie 2016, la Jibou, la care au participat profesorii de la şcolile partenere din Grecia, Portugalia, Cehia şi Turcia. Pe parcusul săptămânii în care cei nouă profesori au fost oaspeţii Liceului “Octavian Goga”, s-au stabilit sarcinile, obiectivele şi datele de desfăşurare a proiectului, s-au organizat numeroase activităţi în care invitaţii au degustat preparate tradiţionale, s-a vizitat Grădina Botanică “Vasile Fati” , obiectivele turistice din zonă şi Muzeul Judeţean de Istorie şi Artă din Zalău. Oaspeţii au participat cu mare interes şi la acţiunile organizate cu ocazia Zilei Naţionale a României, prilej cu care s-au întâlnit cu primarul municipiului Zalău.
În aprilie 2016, a avut loc a doua întâlnire din cadrul proiectului, la Şcoala “Zakladni” din Zamberk (Cehia). Cei şase elevi şi doi profesori din Jibou au participat pentru o săptămână la activităţile organizate de gazde, care au inclus ateliere de reciclare creativă, toate produsele fiind donate unui cămin de bătrâni, ateliere de folosire a tehnologiei digitale în scop educaţional, participarea la Festivalul de 1 mai din Zamberk şi excursia de o zi în Praga.Toţi elevii au fost cazaţi la familii gazdă, având oportunitatea de a cunoaşte cultura cehă.
Următoarele întâlniri din cadrul proiectului vor avea loc în octombrie 2017, la Şcoala “Agrupamento de Escolas” din Forte da Casa (Portugalia), în iunie 2018, la Şcoala nr. 3 din Creta (Grecia) şi iulie 2018 la Şcoala “General Kemal” din Balikesir (Turcia).
“Aceste proiecte Erasmus sunt o poartă spre aventuri şi experienţe de neuitat, în care ai şansa să cunoşti oameni, culturi şi stiluri de viaţă diferite. Experienţele acumulate îi vor ajuta pe toţi cei implicaţi să traverseze bariere lingvistice, culturale şi sociale, tocmai de aceea dorim să avem cât mai multe astfel de proiecte în cadrul şcolii, pentru a oferi şansa unui număr cât mai mare de elevi să traiască aceste experienţe unice. În acest sens, avem pregătite deja alte două proiecte, cu şcoli partenere din Suedia, Danemarca, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, Croaţia şi Spania, care sperăm să fie de asemenea aprobate”, ne-au declarat cei doi coordonatori ai proiectelor, prof. Melinda Nagy şi prof. Gabriel Bârjac.

Leave a Comment