Inspectorii sălăjeni trag un semnal de alarmă: Derapaje şi dezinteres în școlile din județ

Inspecţiile derulate în anul şcolar 2016-2017 în şcolile şi grădiţele din judeţ scot la iveală şi partea mai puţin plăcută a învăţământului sălăjean, în particular, şi a celui românesc, în general.

Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj au prezentant miercuri, 8 noiembrie, un raport îngrijorător privind starea învăţământului, în care sunt evidenţiate numeroasele probleme din sistem, generate, în principal de către cadrele didactice dezinteresate, superficiale şi impasibile la nevoile elevilor. Astfel, spun oficialii ISJ Sălaj, mulţi profesori din judeţ întocmesc formal unele documente existente în portofoliul responsabilului de arie curriculară, iar conţinuturile prezentate sunt, rareori, abordate diferenţiat, ţinând cont de particularităţile claselor de elevi. Metodele bazate pe munca în echipă, pe grupe, nu sunt utilizate suficient neglijându-se formarea competenţei de lucru în echipă şi a competenţelor cheie, proiectele curente de lecţii sunt destul de sumare şi fără corelație între componenta proiectivă și cea acțională, în timp ce temele de casă nu sunt întotdeauna valorificate în noua activitate.

Educatoarele fug de cursurile de perfecţionare

Deşi calculatorul şi videoproiectorul fac parte din dotările unităţii de învăţâmânt, ele sunt integrate mai rar în lecţii sau cu deficienţe. În plus, spun mai marii din Inspectorat, educatoarele nu se înghesuie să participe la cursuri de formare şi perfecţionare, unul dintre motivele frecvent invocate fiind cel al costurilor ridicate. O altă problemă constatată se referă la folosirea insuficientă a autoevaluării şi interevaluării realizate de către elevi ca mijloc pentru îmbunătăţirea învăţării. Cât despre orele de limbi moderne, inspectorii trag concluzia că interdisciplinaritatea este valorificată insuficient, iar competenţele socio-lingvistice şi pragmatice sunt integrate şi exersate sporadic.

„Mai sunt şi unele cadre didactice care nu s-au desprins încă de stilul tradiţional de predare-evaluare, preponderent frontal, fără o prea mare implicare a elevilor în desfăşurarea activităţilor de învăţare”, se mai arată în raportul menţionat.

Peste 1.000 de copii au abandonat şcoala

Minusuri au fost constatate şi în ceea ce priveşte nivelul atingerii standardelor educaţionale de către elevi. Astfel, spun inspectorii, în şcolile din judeţ există clase în care elevii nu sunt obişnuiţi cu activităţile de grup şi munca în echipă şi nici nu sunt implicaţi în activităţi remediale. Profesorii neglijează să îşi implice suficient elevii în activitatea didactică ori în proiecte educative şi manifestă indulgenţă nefondată în acordarea calificativului „foarte bine” la unele discipline. În plus, nu valorifică aşa cum trebuie activităţile care ar determina îmbunătăţirea performanţei şcolare. La rândul lor, elevii au o preocupare scăzută pentru utilizarea cunoştinţelor, deprinderilor şi aptitudinilor în situaţii de învăţare diverse, cu grad înalt de complexitate şi rareori sunt puși în situația de a identifica probleme sau situaţii-problemă contextuale pe care să le analizeze din perspective diferite şi să le soluţioneze aplicând eficient cele învăţate. „La unii elevi învăţarea este mecanică, nu logică şi conştientă, iar greşelile de ortografie, scrisul ilizibil şi omisiunile de litere sunt îngrijorător de frecvente”, se subliniază în raport.

În anul şcolar 2016-2017, 189 de copii sălăjeni au abandonat şcoala, printre motive numărându-se apartenenţa la etnia romă, situaţia materială precară în familie, plecarea la muncă în străinătate a părinţilor şi dezinteresul pentru sistemul de educaţie. Din totalul celor 29.066 de elevi înscrişi, 1.032 au rămas repetenţi.

3 Thoughts to “Inspectorii sălăjeni trag un semnal de alarmă: Derapaje şi dezinteres în școlile din județ”

  1. I.C.

    Aha, vina pe profesori, într-o perfectă limbă de lemn (pe asta o vorbesc, pe asta o aplică), tov. inspectori și directori sînt curați ca crinul!

    1. I.C.

      Între timp, adică ieri, Camera Deputaților a adoptat o lege de amînare a plăților din 2017 pentru sentințe și L85/2016 (inițiativa tocmai a lui Pop-„Genunche”) pînă în 2022. La inițiativa lui Dragnea, Tudose și Pop. Era vorba de sume în jur de 5.000 lei/pers, nu pensii speciale de peste 10.000 le/lună. Adică pentru gașca PSD nici hotărîri judecătorești cu titlu executoriu nu sînt obligatorii dacă așa vrea repetentul infractor condamnat definitiv Dragnea!

  2. Anonim

    Cu asa conducatori asa interes!!Sufera copii si prin ei viitorul….

Leave a Comment