Anvelopele de iarnă, etichetate conform legislaţiei europene

Mihaela Oprea 6 noiembrie 2012 1
Anvelopele de iarnă, etichetate conform legislaţiei europene

Conducătorii auto pot ieşi în trafic, în sezonul rece, doar dacă autovehiculele sunt echipate cu anvelope de iarnă etichetate pentru a evidenţia eficienţa şi siguranţa în trafic. Cauciucurile trebuie să fie în acord cu legislaţia europeană care urmăreşte îmbunătăţirea eficienţei energetice, a siguranţei rutiere şi reducerea nivelului de zgomot produs în trafic.
Pe noile etichete, asemănătoare celor postate pe aparatele electrocasnice, sunt evaluate trei performanţe: consumul de carburant, siguranţa în trafic şi zgomotul exterior produs la o viteză constantă. Mai exact, anvelopele care vor fi încadrate în categorii de la A, acestea fiind cele mai performante, până la G, mai puţin performante, economia de carburant este 0,5 litri la sută de kilometri, iar pe întreaga durată de viaţă a anvelopelor, estimată la 45.000 de kilometri, economia ajunge la 300 litri.
Etichetele vor conţine informaţii referitoare la clasele de eficienţă a consumului de combustibil, clasele de aderenţă pe teren umed, clasele de zgomot exterior de rulare este de natură a influenţa deciziile utilizatorilor finali în sensul achiziţionării unor pneuri mai sigure, mai silenţioase şi mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.
Ca urmare a testelor efectuate de către specialişti, între două calificative, de exemplu C şi B, distanţa de frânare scade cu 15 la sută, adică 4,5 metri, în cazul unui camion care frânează de la 60 la 20 km/oră pe o distanţă de 30 metri.
Reglementarea europeană are în vedere şi numărul de decibeli atins la deplasarea vehiculului. Diferenţa dintre o anvelopă cu două linii şi o anvelopă cu o singură linie este de 3 decibeli sau jumătate din zgomotul la exterior. Trei linii de culoare neagră reprezintă cea mai slabă performanţă. Zgomotul emis de anvelope depăşeste viitorul standard, dar se afla sub nivelul maxim autorizat în prezent. Două linii negre înseamnă că zgomotul emis de anvelopă se încadreaza în limitele legislative. O linie neagră înseamnă că nivelul de zgomot emis de anvelopă este cu 3 decibeli sub nivelul legal implementat.
Şoferii depistaţi circulând pe drumuri cu zăpadă, gheaţă sau polei cu autoturisme fără anvelope de iarnă riscă să plătească în această iarnă amenzi destul de piperate. Legislaţia privind cauciucurile de iarnă care a intrat în vigoare de iarna trecută prevede că sancţiunile pentru cei care încalcă prevederile sunt de 9-20 de puncte amendă, sancţiunea fiind însoţită şi de reţinerea certificatului de înmatriculare. Calculat în funcţie de salariul minim pe economie, valoarea unui punct amendă este de 700 de lei. Ca urmare, sancţiunile contravenţionale sunt cuprinse între 630 şi 1.400 de lei.
Prin urmare, este recomandat ca proprietarii auto să folosească banii unei eventuale amenzi pentru achiziţonarea şi montarea anvelopelor de iarnă. Pentru un autoturism Logan, o anvelopă nouă costă 200-250 de lei, iar montajul ajunge în medie la 50 de lei pentru patru roţi, astfel că, în total, dotarea unui Logan scoate din buzunarul unui proprietar de autovehicul între 850 de lei şi 1.050 de lei în această iarnă. Pentru un autoturism Volkswagen o anvelopă nouă costă 600 de lei, astfel că dotarea pentru iarnă a unui asemenea autovehicul, plus montajul, costă 2.450 de lei.

Comentarii

comments

Un Comentariu »

Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe magazinsalajean.ro acele mesaje/comentarii/opinii licentioase (injurii, cuvinte obscene si atacul la persoana).

Lasa un Raspuns »