(Ultra)Nationalismul din umbra

Magazin Salajean 4 ianuarie 2007 0

Bombardati, zilnic, cu stiri/informatii diverse, expuse simplist/senzationalist (mai ales pe televiziuni si radiouri), suntem supusi unui mare risc, pe langa multe altele, acela de a nu intelege mai nimic din ceea ce se intampla. Fireste, sunt publicuri si publicuri, dar, parca, mass-media de calitate este tot mai putina (ca si publicul de calitate, cel indeobste caracterizat, la modul general, ca educat). O dezbatere, atata vreme cat se bat campii intr-o veselie ori se trimit diverse amabilitati, nu inseamna presa de calitate, la fel cum nici interventia in direct a vreunui analist sau expert nu poate da implicit socoteala de profesionalism. Manipularile – mai ales prin mass-media – sunt mult mai sofisticate decat ne putem noi inchipui sau banui. Statul magician (pentru a aminti de o formulare celebra, a lui Ioan Petru Culianu) are resurse, ce tind spre infinit, de aceea e magician, pentru a invalui, distorsiona aproape toate formele logice, de bun simt, de intelegere rationala. Este un loc comun: mass-media tinde mai degraba spre un soi de intelegere emotionala, parazitand chiar si celebrul sau rol informativ (iar despre rolul sau educativ, expus prin manualele de jurnalism si diversele carti in domeniu, sa fim seriosi). Evident, nu este cazul acum de a expune teorii. Am ajuns sa scriu aceste randuri, dupa ce m-am uitat mai cu atentie peste cateva dintre ultimele sondaje de opinie, peste concluziile date publicitatii. De exemplu, in Barometrul de Opinie Publica realizat de The Gallup Organization Romania, la cererea Fundatiei pentru o Societate Deschisa, in octombrie 2006, se spune ca se inregistreaza o usoara crestere a optimismului romanilor in legatura cu directia in care se indreapta tara, fata de luna mai 2006, dar fondul general este de nemultumire fata de nivelul veniturilor si de activitatea Guvernului. Principala sursa de insatisfactie pentru romani, se mai arata in studiul amintit, ramane nivelul de trai, patru din cinci romani declarandu-se nemultumiti sau foarte nemultumiti de banii pe care ii au. Concluziile sondajului realizat, in decembrie 2006, de Metro Media Transilvania, spun ca, la nivel national, principalele probleme identificate sunt cele privind calitatea vietii (nivelul de trai, veniturile, pensiile), sursele de venituri (locurile de munca) si functionarea institutiilor (coruptia, guvernarea, economia), la nivel local primand problemele privind infrastructura (drumurile, curatenia, alimentarea cu apa, canalizarea), sursele de venituri si calitatea vietii. Nu trebuie neaparat realizate studii complicate pentru a ajunge la concluziile simple expuse mai sus. Dar, in conditiile date (sa nu uitam, de pilda, conform aproape tuturor sondajelor publicate spre finele anului trecut, ca peste jumatate dintre romani nu ar vota), nu m-as mira, de exemplu, ca ponderea partidelor nationaliste sa creasca, precum si a liderilor nationalisti. Sau sa existe basculari imprevizibile, chiar si in ceea ce priveste optiunile de vot privind Presedintele. Primul an european al Romaniei, dupa chefuri si artificii, ne va arata, poate, o clasa politica, prin varfurile ei, capabila sa rezolve problemele reale ale romanilor sau, ce trist, sa ne arate aceleasi mizerii politicianiste si manipulari, nu de putine ori grosolane.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »