Noua taxă auto: aceeaşi Mărie, cu altă pălărie…

Mihaela Oprea 1 martie 2013 0
Noua taxă auto: aceeaşi Mărie, cu altă pălărie…

Noul timbru de mediu se anunţă a fi un bir mai mare decât vechea şi actuala taxă, menit şi acesta să golească buzunarele românilor. După nenumărate discuţii şi poveşti, care de care mai incredibile, care anunţau o taxă diminuată, supriza a venit să strice petrecerea celor care au de înmatriculat maşini la mâna a doua, cu excepţia rablelor.
O vorbă veche spune că în fiecare minciună există şi un sâmbure de adevăr. Aşa au strecurat suspuşii taxe mai mici pentru maşinile non-euro, Euro1 şi Euro2, majorând cuantumul timbrului pentru cele mai comercializate maşini la ora actuală pe piaţa auto. Este vorba de autovehiculele în clasa de poluare Euro3 şi Euro4, pentru care taxa a fost majorată cu 10, până la 20 de procente faţă de taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule. Cireaşa de pe tort este, de fapt, taxa pentru maşinile pe motorină. Proprietarii vor trebui să plătească dublu faţă de cei care au benzinare, pe motiv că cele diesel elimină mai multe particule şi că, astfel, poluează mai mult.
Cert este că nici de această dată calculele nu s-au făcut tocmai ca la carte. Specialiştii susţin că guvernanţii cam vor să ducă cu zăhărelul românii care optează pentru maşini ce consumă mai puţin carburant, cele pe motorină. Mai exact, aceştia au omis să pună în calcul faptul că maşinile cu motoare diesel au sub capota mai multe sisteme de filtrare a noxelor şi că, astfel, poluează mai puţin.
Au fost unele voci care au solicitat introducerea unei taxe, dacă vor neapărat să taxele emisiile poluante, în preţul carburanţilor. Astfel, fiecare ar plăti exact pentru cât consumă şi, implicit, pentru cât poluează. Adevărul este că o măsură de genul acesta ar fi “prea” corectă pentru români, după cum este menţionat anterior, în condiţiile în care autorităţile centrale vor, obligatoriu, să impună taxe pe noxe.
Dar să revenim la hârburi. Vorbim de acele maşini vechi de când lumea care după un drum la lung ajung direct în service, asta în cele mai bune cazuri, ori direct la fier vechi. Prea puţini sunt dispuşi să cumpere o maşină care are sute de mii de kilometri la bord, ale căror caroserie este mâncată de rugină şi ale căror piese trebuie înlocuite săptămânal. Dar sărăcia şi dorinţa unora pentru a avea volanul la mână va aduce destule rable în ţară, chiar şi în condiţiile anterior menţionate. Pentru acestea, timbrul de mediu aduce o scădere de până la 90 la sută din valoarea actualei taxe.
Aşa că, din 15 martie, când intră în vigoare timbrul de mediu, începe iarăşi show-ul: alte dosare pe rolul instanţelor de judecată pentru înmatriculare fără taxă, alte dosare pentru restituirea taxei achitate, alte căi de atac şi aşa mai departe. Acest timbru nu este altceva decât continuarea acestei taxe auto considerate ilegală prin legislaţia europeană. A fost taxa de primă înmatriculare, taxa de poluare, taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule, iar acum: timbrul de mediu. Ce mai, aceeaşi Mărie, cu altă pălărie…

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »