Maşina, pagubă necesară

Mihaela Oprea 6 noiembrie 2012 1
Maşina, pagubă necesară

Piaţa auto românească îşi continuă drumul la vale, probabil din cauza controversatei taxe auto, de creşterea continuă a combustibililor, de creşterea costurilor de întreţinere şi, nu în cele din urmă, de buzunarele sparte ale românilor.
Taxa auto. Această taxă a suferit modificări succesive, fiind completată de anumite schimbări de calcul, cu menirea ascunsă de a ocoli, parese, avertismentele lansate de oficialii europeni potrivit cărora taxa auto este ilegală. Istoria taxei a început în urmă cu mai bine de cinci ani, când a fost reglementată drept taxa de primă înmatriculare. Românii au început să fie constrânşi, încă de atunci, la plata acestei taxe pentru a-şi putea înscrie maşinile pe drumurile publice.
Pentru că nu era suficient de mare şi de clară, se deduce, autorităţile statului au decis să o transforme, ulterior, în taxa de poluare. Bineînţeles, această modificare nu putea fi adoptată fără a “mici” adăugiri la valoarea de plată. A crescut semnificativ în funcţie de emisia de carburanţi, pentru a-şi justifica denumirea. Se trâmbiţa atunci că sumele uriaşe colectate astfel urmau să ajungă pentru lansarea proiectelor de mediu, pentru drumurile publice şi alte destinaţii, lucrări care nu prea au mai fost făcute… publice.
Pentru că această taxă a devenit cam aspră pentru români, de anul acesta s-au singhisit să o reducă. Taxa pentru emisii poluante provenite de la autovehicule, cu până la 25 la sută din taxa precedentă. A urmat lungul şir de noutăţi legislative despre cum trebuie recuperată taxa auto plătită mai înainte, diferenţa de taxă între o variantă şi alta de taxă, un amalgam de noutăţi menite să inducă populaţia în eroare.
Carburanţi. Costurile lunare pentru folosirea maşinii s-au dublat în decursul ultimilor trei ani. Mai exact, faţă de luna ianuarie 2009, când preţul benzinei era de circa 0,666 euro/litru, în februarie anul curent, litru de benzină a ajuns la 1,285 de euro, respectiv 5,60 de lei/litru, înregistrând o creştere de peste 93 de procente. În prezent, a ajuns peste 6,15 lei. Preţul motorinei s-a aflat pe un trend ascendent începând din ianuarie 2009, de la 0,790 euro/litru, la 1,324 euro/litru (5,77 lei/litru) în februarie anul curent, majorându-se cu 68 la sută. În prezent, a ajuns la peste 6 lei.
Dar, până la urmă, nu se mai pune la calcul nici taxa auto şi nici costurile de întreţinere, dacă oamenii nu au bani de maşină. Tot mai mulţi şomeri, tot mai muţi datori-vânduţi la bănci, tot mai mulţi… desculţi. Pe de altă parte, locurile de parcare dintre blocuri sunt pline ochi, unele familii având fiecare câte două-trei autoturisme. Dar bani nu sunt. Ceea ce este normal, plata taxelor şi impozitelor şi diverselor găselniţe care sărăcesc nejustificat taie din elanul oricărui om simplu de a înfunda banii la stat. Dai un ban şi stai în spate…

Comentarii

comments

Un Comentariu »

Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe magazinsalajean.ro acele mesaje/comentarii/opinii licentioase (injurii, cuvinte obscene si atacul la persoana).

Lasa un Raspuns »