Intre teorie si practica

Magazin Salajean 5 octombrie 2006 0

Relatia teorie-practica este una foarte apropiata. Ceea ce se invata teoretic, trebuie aplicat in practica. O lege nescrisa – dar care ar trebui aplicata. Chestia e ca nu prea se tine seama de acest lucru. Nu ma refer aici la politicienii nostri care – intotdeauna – una spun, si alta fac, ci iau un caz concret, sistemul de invatamant romanesc, care incarca elevii cu multa teorie, insa cand e vorba de lucruri practice, acestea sunt aproape inexistente. Si asta am simtit-o pe pielea mea! Invatam multe, atat in liceu cat si in facultate, dar cand e sa facem ceva propriu-zis, nu stim. Distanta de la teorie la practica, in sistemul romanesc de invatamant, e una prea mare. La fel e si distanta dintre invatamantul romanesc si cel din tarile dezvoltate. Ce sens are sa stii de toate, daca, in momentul in care, intr-un caz fericit, ai ocazia sa profesezi in meseria ta, nu stii de unde sa incepi pentru ca, practic, nu te-a invatat nimeni cum sa lucrezi? Alte sisteme de invatamant promoveaza potentialul celor care doresc sa invete intr-un anumit domeniu, insa in acel domeniu sunt specialisti adevarati. Pe bancile scolii invata ceea ce doresc sa devina si se pregatesc temeinic in acea directie. In facultatile romanesti, faci de toate, inveti pentru ca trebuie sa-ti treci examenul, dar dupa ce trece vijelia, ori uiti, ori nu te mai intereseaza subiectul si la urma, tot uiti. Iti faci vise ca ai sa schimbi lumea si apoi, proaspat iesit de pe bancile facultatii, cu ditamai diploma in mana, e foarte greu sa incepi de undeva, ca stii sa faci de toate…teoretic. Teoretic, as putea spune ca romanul nostru e super calificat in toate; daca trebuie sa fie electrician, este electrician, daca trebuie sa scrie poezii, asta va face, daca trebuie sa fie politician, asa va fi…si lista poate continua, pana la 1001 calificari pe care si le poate insusi. Practic, ar fi bine sa fie una, dar buna. De 16 ani incoace abunda reformele in invatamantul romanesc, dar, in esenta, e aceeasi Marie, dar cu alta palarie. Concluzia la care doresc sa ajung este ca trebuie facuta o schimbare reala in invatamantul romanesc, mai ales acum, cand trebuie sa ne aliniem cu Uniunea Europeana si sa facem parte dintr-un spatiu european al invatamantului. Atunci calitatea sistemului de invatamant va fi prima care va conta. Si poate atunci o sa stim si noi cum sa punem teoria in practica.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »