A murit şi propaganda?

magazinsalajean 22 ianuarie 2013 3
A murit şi propaganda?

În România, da. Asta susţine sociologul Vasile Dâncu pe blogul personal. Şi, în mare, îl cred. În România a murit până şi unul dintre instrumentele clasice de manipulare, persuasiune etc. Vasile Dâncu afirmă că „propaganda se fundează pe o doctrină și are reţete şi tehnici cunoscute încă din antichitate (repetiţia, diabolizarea adversarului, mecanismul ţapului ispăşitor, simplificarea, orchestrarea şi multe altele)” şi că „nimeni nu recunoaşte că face propagandă; de două mii de ani, orice competitor acuză duşmanul de propagandă, despre el însuşi spune că doar informează sau face PR sau diplomaţie publică”. Sociologul clujean, fost ministru al „informaţiilor publice”, susţine că astăzi „propaganda a devenit o maşină de influenţă mediatică, s-a transformat într-o maşină care răspunde intereselor unor grupuri răspândite prin partide şi unor reţele de militanţi politici care ocupă statul din patru în patru ani”. Şi că „propaganda şi-a pierdut și coerenţa din vremile trecute, fundamentul de valori și ideologiile care aduceau o viziune, cât ar fi ea de parţială, asupra lumii”. În România, propaganda a sucombat, crede V. Dâncu, şi pentru că dinamica politică „a mers spre degradarea discursului politic și spre creşterea rolului pungilor cu produse în campania electorală”. Şi pentru că azi ar fi mult mai greu de falsificat realitatea, datorită capacităţii fiecărui individ de a se informa şi de a accesa diverse surse. Printre multe altele.
Simplificând, ar fi vorba şi de propaganda „bună”, cea care ar viza promovarea statului român, a celebrelor interese naţionale, a unor valori naţionale ş.a. Să-i zicem şi „propaganda albă”, cea mai „curată” dintre propagande, şi în sensul că mesajul şi emiţătorul sunt cunoscute, asumate la vedere. Lăsând la o parte „teoriile”, se impune mesajul (propagandistic?) că avem nevoie de acest tip de promovare, propagandă, cum vreţi. Chiar nu mai suntem capabili să ne promovăm ţara, judeţul, ceea ce este în genere acceptat ca „bun”? Nu avem resurse suficiente pentru un asemenea demers? De ce ne ferim să vorbim pe şleau despre lucruri pe care alţii le fac fără niciun fel de jenă? Întrebări necesare. Dacă dorim cu adevărat ca peste nu mulţi ani să trăim într-o altă ţară decât cea de astăzi.

Daniel Sauca

Comentarii

comments

3 Comentarii »

Comentariile venite din partea voastra cu privire la articolele prezentate pe website-ul nostru sunt apreciate de autorii materialelor si de ceilalti utilizatori, daca sunt exprimate intr-un limbaj decent. Ne rezervam dreptul sa nu publicam sau sa inlaturam de pe magazinsalajean.ro acele mesaje/comentarii/opinii licentioase (injurii, cuvinte obscene si atacul la persoana).

  1. calin 23 ianuarie 2013 at 10:58 - Reply

    Povesti pentru naivi. Ia uitati-va pe postul “Latrina 3” sa vedeti ce bine functioneaza propoganda. Merge ca unsa, zi de zi, ceas de ceas. Ce sa-i faci, cu un popor de inculti, care nu gandesc mai sus de buric, propaganda functioneaza la fel ca pe vremea socialismului multilateral dezoltat.

  2. vox 23 ianuarie 2013 at 14:41 - Reply

    uitativa la-be 1 sa vedeti ca si acolo functioneaza propaganda .toate tv este o prosteala pe fata a celor multii. iar cai verzi pe pereti vorbesc totii pina prind osul. de la instalarea la putere nu am auzit de un proiect de lege de constructia unei fabrici concret sa construiasca ceva ,sa va ia dracu pe toti politicieni mincinosilor!!! pt calin sa nu crezi ca tot poporul este incult !! alo domn calin poporul a fost naiv !!pt ca sa lasat condusi de oameni mincinosii si prefacutii.

  3. Zălăuan 24 ianuarie 2013 at 20:38 - Reply

    Ce propagandă mai pot face curlingăii capitalismului !?
    Românii aleargă prin Europa , cu straiţa în băţ, în căutarea unui loc de muncă.
    Ţara nu le mai asigură viitorul.
    Cei rămaşi în ţară umlă năuci pe străzi, fără serviciu.
    E greu, e greu, s-au dus vremurile de glorie ale jidanilor de la europa liberă !

Lasa un Raspuns »