Transportatorii – victime ale pandemiei şi ale firmelor de asigurare

Firmele de transport rutier de persoane funcţionează la 50% din capacitate, chiar dacă ne aflăm în a treia lună de stare de alertă, după două luni precedente de stare de urgenţă, iar acest lucru se reflectă în relaţiile cu furnizorii, creditorii şi cu firmele de asigurări. Pentru a impulsiona activitatea din acest domeniu, Guvernul a aprobat recent o ordonanţă de urgenţă privind garantarea leasingurilor şi o altă ordonanţă privind schema de granturi destinate capitalului de lucru şi investiţiilor din domeniile HoRecCa, turism şi transporturi. Aceste acte normative vin în completarea programului IMM Invest prin care, până acum, au fost sprijinite în obţinerea creditelor bancare aproximativ 12.000 de firme mici şi mijlocii. Din păcate, până acum niciun sprijin financiar nu a ajuns la operatorii de transport rutier de persoane, deşi antreprenorii din acest domeniu se confruntă cu efectele negative ale pandemiei.
Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a spus pentru Ziarul BURSA: „Aş dori să văd câte firme de transport, care au depus cereri de creditare pe IMM Invest, au solicitările aprobate. Din informaţiile mele, nu ştiu dacă există vreuna care să fi primit creditarea garantată de Guvern. Ne amână probabil până la sfârşitul anului, iar după aceea ne vor solicita dobânzi, garanţii, comisioane şi toate celelalte”.
Temerea liderului COTAR este justificată, atât timp cât ordonanţele de urgenţă adoptate de Executiv au nevoie de norme de implementare, ce vor fi reglementate prin hotărâri de guvern, care vor fi aprobate în perioada următoare.
În acest timp, operatorii de transport continuă să lucreze la jumătate din capacitatea optimă.
„În acest moment lucrăm la 50% din capacitate, deoarece s-a instalat panica în populaţie de când autorităţile raportează zilnic peste 1000 de noi cazuri de infectare cu Sars-Cov 2 şi starea de alertă persistă. Cu toate acestea, noi păstrăm regulile de protecţie stabilite de autorităţi. Noi nu luăm călătorii fără măşti. Acum, dacă există vreun şofer care îşi permite să urce în maşină un călător fără mască, el va răspunde direct şi personal. Noi am instruit toţi transportatorii, avem acte adiţionale întocmite cu conducătorii auto, există modificări în acest sens la regulamentele de ordine interioară ale societăţilor de transport. Un călător se poate urca în maşină doar cu mască de protecţie”, ne-a precizat preşedintele COTAR.

Dispute cu conducerea aeroportului Otopeni

O problemă cu care se confruntă transportatorii de persoane în regim de taxi şi care ne-a fost semnalată de liderul confederaţiei patronale este cauzată de taxele impuse de conducerea aeroportului Otopeni.
Vasile Ştefănescu ne-a spus: „Avem o problemă serioasă cu Aeroportul Otopeni. Aici mă refer la transportul în regim de taxi. Pe data de 1 august vom scoate din priză toate cele cinci infochioşcuri – ce reprezintă o soluţie modernă de a comanda un taxi – deoarece Consiliul de Administraţie al aeroportului, care a fost numit politic, ne percepe taxă atât pe perioada stării de urgenţă cât şi pe perioada stării de alertă, deşi activitatea de transport aerian a scăzut drastic, ceea ce se resimte şi în activitatea de transport persoane în regim de taxi de la şi înspre aeroport. Pe lunile iunie şi iulie ne-au facturat 100% ceea ce nu este corect, atât timp cât ei nu au activitate la parametri optimi. În consiliile de administraţie sunt puşi nişte politruci care nici măcar nu realizează ce efecte au hotărârile lor. Ei se duc o dată pe lună la şedinţa consiliului respectiv, pentru a-şi lua indemnizaţia şi, deoarece au nevoie de bani, şi-au spus că o pot face pe spinarea operatorilor de transport. Aeroportul Otopeni lucrează în acest moment la 10-15% din capacitatea lui, iar nouă ne solicită să plătim integral taxele pentru cele cinci infochioşcuri şi pentru maşini. Dacă aeroportul nu lucrează, noi lucrăm la capacitate maximă? Nu e nicio problemă: cu data de 1 august, vom scoate şi noi infochioşcurile din priză şi cu asta, basta! Să vedem, le convine?”
În acest moment, taxa lunară pentru cele cinci infochioşcuri care ocupă în total o suprafaţă de 2,5 metri pătraţi este de 12.000 euro pe lună la care se adaugă 50 de euro pentru fiecare maşină în parte cu care operatorii de transport deservesc aeroportul Otopeni.

Vasile Ştefănescu: „Unele firme de asigurări au devenit în fapt nişte IFN-uri”

Membrii confederaţiei patronale susţin că regulile de distanţare şi de protecţie sunt respectate şi în cadrul cursurilor din cadrul şcolilor de şoferi.
„La şcolile de şoferi, noi respectăm distanţarea fizică şi ne putem desfăşura activitatea de formare a viitorilor conducători auto. Noi nu întâmpinăm problemele pe care văd că le au formatorii din alte domenii de transport, cum sunt cel aerian şi cel feroviar. În sălile de curs, elevii stau la 1,5 metri, chiar 2 metri unul de celălalt şi nu intră nimeni fără mască de protecţie. Aceste protecţii minimale sunt foarte bune, pentru că nu sunt un capăt de lume. Acum o mască de protecţie costă un leu, ceea ce este o cheltuială suportabilă comparativ cu ce se întâmpla în urmă cu două sau trei luni. Adică, dacă atunci dădeam 400 lei sau 500 lei pe o cutie de măşti, acum o achiziţionăm cu 50 lei”, ne-a spus Vasile Ştefănescu.
Din păcate, o ramură de activitate din domeniul transporturilor, activitatea din service-urile auto, pe lângă problemele create de criza economică generată de pandemie, se confruntă şi cu şicane din partea firmelor de asigurări.
Preşedintele COTAR arată: „Service-urile auto nu lucrează nici ele la capacitatea lor întreagă, dar avem probleme cu societăţile de asigurare care nu plătesc daunele. Sunt societăţi de asigurări care spun acum că, din cauza pandemiei, pe perioada stării de alertă, vor întârzia plata daunelor. Adică nu le ajunge că în fiecare an au întîrziat plăţile şi s-a ajuns, din această cauză, la peste 90.000 de dosare în instanţă, acum vor mai întârzia din cauza stării de alertă”.
Operatorii de transport sunt nemulţumiţi că solicitările lor nu apar evidenţiate în recentul raport al Autorităţii de Supraveghere Financiară cu privire la piaţa asigurărilor. Conform patronilor din transportul rutier de persoane, în documentul emis de ASF se arată că societăţile de asigurare au scăzut la 101% dauna combinată.
„Păi dauna aia combinată înseamnă tot, inclusiv salariile asiguratorilor. Un om care nu ştie despre ce este vorba, când citeşte raportul întocmit de ASF, spune că societăţile de asigurare încasează 100% şi plătesc 101%, adică ies în pierdere, ceea ce nu este adevărat. Este o făcătură din aia de neam prost. Trebuie să înţeleagă toată lumea care plăteşte poliţa de asigurare obligatorie (n.r. – RCA), ce înseamnă dauna aia combinată şi ce include ea. Dacă nu, fii corect şi scrie aşa în raport: daunele sunt atât, fără cheltuielile administrative şi alte cheltuieli ale societăţilor de asigurare. Am citit în presă că unele firme de asigurări au devenit în fapt nişte IFN-uri, deşi nu au acest obiect de activitate. Ele împrumută bani, peste 80 – 100 milioane euro, devenind nişte instituţii financiare pe baza poliţelor de asigurare plătite de peste 8,5 milioane de posesori de autoturisme şi autovehicule din ţara noastră”, ne-a spus Vasile Ştefănescu.

Proiect controversat în Parlament

Domnia sa a precizat că, în acest timp Protecţia Consumatorilor închide ochii la neregulile firmelor de asigurare şi acţionează în detrimentul transportatorilor.
„Când am fost la Parlament, pentru a discuta pe proiectul de act normativ privind modificarea legii asigurărilor, la care societăţile de asigurare au venit cu 66 de amendamente, Protecţia Consumatorilor a primit 200 de plângeri privind activitatea service-urilor auto. Băi, băieţi, păi până acum aţi dormit? Unde aţi fost? Adică voi ne spuneţi că, exact când legea asigurărilor ajunge la modificare şi când vin asigurătorii cu 66 de amendamente, toate în favoarea lor, aţi fost în control la service-urile auto? Nu avem nicio problemă de controale. Cine greşeşte, să plătească. Dar nu este normal să se vină în control când se pune problema modificării unei legi şi sunt la mijloc interesele unor companii de asigurare, pentru ca legea să iasă din Parlament aşa cum îşi doresc ele”, şi-a exprimat nemulţumirea preşedintele COTAR.
Referitor la legea respectivă care a trecut de Senat, Vasile Ştefănescu a precizat că proiectul de act normativ se află la Comisia pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, iar operatorii de transport au depus amendamente care vor fi dezbătute în şedinţele viitoare.
„Proiectul de act normativ nu va pleca la vot în plenul Camerei Deputaţilor aşa cum îşi doresc firmele de asigurări. Unii doresc ca legea să fie modificată de actualul Parlament, dar noi susţinem că nu trebuie ca acest proiect să treacă pe repede-înainte prin Legislativ. Dacă se aprobă în grabă, este clar că procesul este realizat la presiunea anumitor firme”, afirmă Vasile Ştefănescu.
Conform liderului confederaţiei patronale din transportul rutier de persoane, actuala lege a asigurărilor este bună şi ar trebui aplicată în continuare, aşa cum s-a făcut în ultimii trei ani. Preşedintele COTAR a menţionat că aspectele legislative care trebuie lămurite pot fi lăsate în grija viitoarei componenţe a Parlamentului, aşa cum va ieşi ea în urma alegerilor generale.

Sursa: https://www.bursa.ro/

2 Thoughts to “Transportatorii – victime ale pandemiei şi ale firmelor de asigurare”

  1. Anonim

    Statul nu are bani. Ne pacaleste ca economia va scadea cu 3%, in conditiile in care Germania s-a contractat cu 11.7% in trim 2. Cum sa iei leasing cand nu ai de lucru? Nu va mai uitati la Antena 3, urmariri CNN, EURONEWS, BBC si veti vedea dimensiunea reala a problemei.

  2. Anonim

    In aprilie Germania a dat granturi nerambursabile (mici, e adevarat), companiilor afectate. Suntem in august, noi primim promisiuni. Din ianuarie trebuie platite ratele la banci. Atunci vomnvedea cine mai ramane in picioare.

Leave a Comment