Sălăjenii pot primi 200.000 de lei pentru fiecare afacere nouă

Sălăjenii care vor să pornească o nouă afacere trebuie să știe că, în urmă cu câteva zile, au fost publicate normele de aplicare, modelul de plan de afaceri și lista de coduri CAEN eligibile pentru acest program, prin care statul român sprijină dezvoltarea micilor afaceri acordând un sprijin financiar de până la 100 la sută, dar maximum 44.000 de euro. Timpul pentru depunerea dosarelor este foarte scurt sesiunea încheindu-se la sfârșitul lunii iunie.

Pentru accesarea programului „Start-up Nation Romania”, firmele solicitante trebuie să îndeplinească mai multe condiţii, printre care: să fie SRL-D, SRL sau cooperații, să fie înființate după luna ianuarie a acestui an, să nu aibă datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, să creeze minim un loc de muncă pe care să îl mențină pe o perioadă de cel puțin doi ani după implementarea proiectului și să nu fi prestat anterior activitatea pentru care se solicită finanțarea.

Printre activitățile finanțate se numără: ateliere de panificație și patiserie, societățile sau cooperațiile constituite pentru producție agricolă și colectarea deșeurilor, producerea, legătoria și editarea de tipărituri, carmangeriile, balastierele, minifăbricuțele de paste, lactate și produse zaharoase, țesătorii, ateliere de încălțăminte, tâmplării, papetării, minifăbricuțe de îngrășăminte, materiale plastice și produse chimice, săpunuri, detergenți și parfumerii, fabricarea de produse din material plastic, sticlării și materiale de construcții, produse metalurgice, instalații termice și sanitare, produse IT și de comunicații, echipamente electrice și aparate electrocasnice, precum și autoturisme.

 

Câţi bani se pot lua?

200.000 de lei (aproximativ 44.000 de euro) este suma primită maximum în cadrul programului. Aceasta reprezintă o contribuţie de maximum 100 la sută din valoarea proiectului.

Cu toate acestea, chiar dacă întreprinzătorul trebuie să vină cu o contribuție proprie de 0 la sută în ceea ce privește cheltuielile eligibile, trebuie avut în vedere faptul că este posibil să existe cheltuieli neeligibile necesare, cheltuieli neprevăzute și diferențe de cheltuieli la decontare care, dacă nu pot fi acoperite de întreprinzător din alte surse, pot duce la blocarea întregului proiect. De asemenea, având în vedere că se vorbește de un număr maxim de trei cereri de tragere pe an, e posibil ca întreprinzătorul să trebuiască să suporte câteva cheltuieli operaționale chiar și până la patru luni, pentru a fi ulterior decontate. Prin urmare, chiar dacă teoretic se spune că proiectul este finanțat 100 la sută, inițiatorul lui ar avea nevoie de minim 50 la sută din suma solicitată pe care să o folosească ca și contribuție proprie. Mai mult, în contextul în care îndeobște statul decontează cheltuielile cu întârziere, trebuie luată în calcul de la bun început soluția unei finanțări alternative, până la recuperarea sumelor aprobate spre finanțare de la buget.

 

Ce cheltuieli se decontează?

Din categoria cheltuielilor eligibile ale proiectelor fac parte: echipamentele și utilajele, spațiile de lucru, autoutilitarele, autoturismele (limitate însă la 36.000 fără TVA și doar unul singur pe societate – limitările acestea nu sunt valabile pentru activitățile de taxi, școala de șoferi, rent-a-car), echipamente de climatizare/încălzire, echipamente de obținere a unei economii de energie, echipamente IT, mobilier, birotică, chirii doar pentru spații care nu au destinație locativă, cheltuiala salarială completă în limita salariului mediu pe economie, realizare pagini web – limita 8.000 lei, francize, licențe, cursuri de antreprenoriat, software, consultanță (limitată la ultimele discuții la 4 la sută). În ceea ce privește TVA-ul, acesta este eligibil pentru firmele care nu sunt plătitoare de TVA. Bunurile achiziționate în cadrul programului trebuie să fie noi, nu se acceptă second hand și nici variantele de finanțare prin leasing.

Înscrierea proiectelor se face online, pe o perioada de 30 de zile calendaristice, despre care la acest moment se apreciază că se vor finaliza la 30 iunie. Evaluarea se face în ordinea punctajului, după grila de punctaj publicată de Ministerul pentru Mediul de Afaceri. Punctajul minim pe care trebuie să-l întrunească un proiect este de 50 de puncte. Proiectele cel mai bine cotate sunt cele dezvoltatoare de aplicații IT.

Din acest an se dorește să se introducă metoda cererilor de plată: practic, beneficiarul va veni cu facturile fiscale (deci nu proforme), pe care le va depune online și care urmează să fie plătite de către stat într-o perioadă de până la 30 de zile.

Leave a Comment