Reguli sanitar – veterinare dupa intrarea in UE

Magazin Salajean 19 ianuarie 2007 0

Reguli sanitar - veterinare dupa intrarea in UE

Odata cu intrarea tarii noastre in Uniunea Europeana micii producatori trebuie sa respecte norme suplimentare privind securitatea alimentara.

In cadrul conferintei de presa de ieri, Mircea Martin, directorul executiv al Directiei Sanitar Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (DSVSA) Salaj, a clarificat cateva aspecte legate de cum poate fi obtinuta autorizarea sanitar – veterinara, aspecte legate de categoriile de producatori mici si modul acestora de autorizare( vanzari directe sau cu amanuntul), precum si despre baza legala care relglementeaza autorizarea sanitar – veterinara a unitatilor care produc alimente de origine animala.

Ordinul ANSV constituie baza legala care reglementeaza autorizarea sanitar – veterinara a unitatilor care produc alimente de origine animala. Directorul a spus ca la ora actuala exista 5 tipuri de autorizari: a) unitati care corespund standardelor UE si care pot derula schimburi intracomunitare cu celelalte tari membre, cu produse de origine animala; b) unitati care beneficiaza de perioada de tranzitie , pana la data de 31 decembrie 2009. Acestea produc produse alimentare, care se valorifica numai pe piata interna; c) unitati care corespund din punct de vedere structural si tehnologic cu cerintele comunitatii europene, dar care nu respecta cerintele privind modul de procesare, precum si calitatea materiei prime din care se fac aceste produse; d) unitati de vanzare cu amanuntul, fara marca de sanatate; e) unitati si mici producatori care comercializeaza strict teritorial si local produsele lor (laptele, carnea de pasare, carnea de vanat, peste, oua, miere). Mai exista si un al saselea tip de autorizare, si anume, cea conditionata, pentru unitatile care au avut programe de restructurare si modernizare. Aceasta autorizare se face pe o perioada maxima de 6 luni de zile. La un interval de trei luni de zile se va efectua un control la acele unitati, pentru a vedea daca s-au facut progrese. In caz contrar, producatorilor verificati li se va ridica autorizatia.

Agentii economici care vor sa faca schimburi intracomunitare trebuie sa depuna la sediul DSVSA o cerere, prin care sa comunice acest lucru. Actele necesare, pe langa cerere, sunt: copie dupa certificatul de inregistrare, certificatul constatator, un proiect de amplasare, proiectul constructiilor si al dotarilor, memoriu tehnic justificativ, precum si copie a autorizarii sanitar – veterinare, eliberate anterior. Inspectorii Directiei Sanitar Veterinare verifica dosarul, dupa care intocmesc un referat de evaluare si inainteaza dosarul Autoritatii Sanitar Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.

Cum se pot face exporturi din aceste unitati in tari terte?

Reprezentantii unitatilor din tarile terte, vin in Romania si verifica conditiile din unitatile cu care vor face exportul. Unitatile sunt verificate o data pe an de catre inspectori si de catre unitatea sanitar – veterinara. Dintre unitatile care sunt autorizate pentru comertul intercomunitar si cel extern amintim: depozitele frigorifice, unitatile de reambalare, pietele en-gros, abatoarele, unitatile de procesare a carnii.

Vanzarile directe de produse primare de catre micii producatori

Noutatea pe care o aduce Ordinul ANSV este aceea ca micii producatori pot produce si vinde direct produse primare, cum ar fi: laptele, oale, melcii, vanatul si pestele, pe baza unei inregistrari la DSVSA. Producatorii sunt conditionati de localitate si de anumite cantitati pe care le pot vinde.

Cantitatile aprobate spre vanzare: lapte si materie prima – pana la 1.000 l/ saptamana; peste proaspat – 100 kg/ saptamana; vanat salbatic in blana sau pene – 1 vanat mare sau 10 mici, melci si moluste – 20 kg/saptamana; oua provenite de la 50 de gaini.

Pentru a putea vinde direct, producatorii trebui sa depuna o cerere la sediul DSVSA, care se va inregistra, dupa care inspectorii vor efectua un control pentru a verifica daca sunt indeplinite conditiile de igiena a exploatatiilor respective. Apoi se va elibera certificatul de inregistrare, fara de care nu vor putea vinde produsele. Daca in urma celui de-al doilea control efectuat de catre inspectori se vor constata nereguli in ceea ce priveste conditiile de igiena, producatorii vor ramane fara inregistrarea sanitar- veterinara. In cazul in care nu se vor respecta aceste reglementari, amenzile contraventionale sunt cuprinse intre 500 si 1.000 RON, pentru persoanele fizice, iar amenda pentru persoanele juridice poate ajunge pana la 5.000 RON.

Vanzarea cu amanuntul

Micii producatori pot vinde produse de origine animala sau non-animala la locul de producere sau la alte unitati de vanzare cu amanuntul care apartin acestora. Astfel, vanzarea se poate efectua pe raza intregului judet, respectiv in piete, targuri, precum si in alte locuri unde se si consuma aceste produse: restaurante, cantine.

Cantitatile aprobate pentru vanzare sunt: carne si preparate din carne – 2.000 kg/saptamana; peste – 1.000 kg/saptamana; vanat – 300 kg/luna; carne de pasare – 300 kg/luna; moluste – 500 kg/luna; oua de consum – 1.000/ luna.

Pentru a se inregistra, micii producatori trebuie sa depuna o cerere la sediul Directiei Sanitar – Veterinare si sa prezinte certificatul constatator eliberat de Registrul Comertului, dupa care li se va elibera certificatul de inregistrare. In cazul in care inspectorii DSV vor constata ca la al doilea control nu s-au reglementat situatiile constatate anterior, producatorilor li se va interzice comercializarea produselor.

Pe eticheta produsului trebuie trecut numarul de inregistrare primit de la DSVSA, precum si urmatorul text: Produs in unitate proprie, a mai spus Martin.

Printre unitatile care pot vinde cu amanuntul amintim: carmangeriile si macelariile; centrele de prelucrare a laptelui, centrele de colectare a pestelui, stupina s.a.m.d.. Printre unitatile de alimentatie publica autorizate sa vanda cu amanuntul se numara: restaurantele, pizzeriile, cantinele, pensiunile turistice, magazinele alimentare, hipermarketurile, unitatile de catering.

Pana la data de 30 aprilie 2007, toti agentii comerciali vor trebui sa-si exprime optiunea pentru tipul de comert pe care doresc sa-l efectueze, a conchis Martin.

Comentarii

comments

Lasa un Raspuns »